Breaking News

غول سیگار از دندانپزشکان می خواهد که مفهوم کاهش آسیب دخانیات یا THR را درک کنند

8 سپتامبر 2020- مونیخ ، آلمان: دندانپزشکان سالانه چندین بار بیماران خود معاینه می کنند تا سلامت دندان ها و حفره ی دهان آنها را ارزیابی نمایند. بنابراین، آنها می توانند تأثیر استفاده از دخانیات را از همان مراحل اولیه تا پیشرفته به وضوح مشاهده کنند. به گفته ی شرکت تابعه ی فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) در آلمان، متخصصان دندانپزشکی در موقعیت منحصر به فردی برای ارائه ی اطلاعات در مورد انواع سالمتر و جایگزین نیکوتین به بیماران سیگاری که قادر به ترک این عادت نیستند یا نمی خواهند این عادت را ترک کنند، قرار دارند.

اولین نقطه تماس برای آلمانی هایی که به دنبال مشاوره در مورد جایگزینی برای سیگارهای قابل احتراق هستند، یک پزشک عمومی، یک داروساز یا یک دندانپزشک است. با این حال، طبق یک نظرسنجی که موسسه تحقیقات بازار Psyma به نمایندگی از شرکت تابعه PMI آلمان، فیلیپ موریس GmbH   (PMG) انجام داده است، بیش از نیمی از دندانپزشکان آلمانی احساس می کنند که آنها برای ارائه ی مشاوره به بیماران خود در مورد محصولات جایگزین تنباکو، به دلیل کمبود اطلاعات در چالش هستند.

دکتر Charilaos Avrabos ، مدیر امور علمی و پزشکی در PMG ، در یک جلسه مطبوعاتی آنلاین توضیح داد که یک نظرسنجی در سال 2018 نشان داده است که 71٪ از پزشکان و دندانپزشکان گفته اند که بیمارانشان از آنها در مورد محصولات جایگزین دخانیات مانند سیگارهای الکترونیکی و tobacco heating devices ، سوال می کنند. بیش از نیمی از آنها (58٪) اظهار داشتند که احساس خوبی در این زمینه ندارند و 69٪ اظهار داشتند که از مفهوم “کاهش آسیب دخانیات” یا THR[1] آگاهی ندارند. به گفته ی دکترAvrabos ، این یک یافته شگفت آور بود، زیرا کاهش آسیب ناشی از تنباکو از طریق استفاده از محصولات جایگزین که مواد مضر کمتری به کاربر می رسانند، مفهومی است که از درون جامعه پزشکی و علمی بین المللی بیرون آمده است.

دکتر Avrabos گفت: اطلاعات کافی در مورد محصولات THR ، در برخی از کلینیک های دندانپزشکی، مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر Ingo Schröder ، در شهر کلن در غرب آلمان ارائه می شود. دکتر Schröder ، در صورت درخواست بیماران، به آنها در مورد محصولات THR ، مشاوره می دهد، از جمله در مورد دستگاه های گرم کننده تنباکو مانند سیستم IQOS (ساخت شرکتPMI ). IQOS مخفف جمله ی ” I quit original smoking” است.

دکتر Schröder ، که بیش از 30 سال است در زمینه ی دندانپزشکی زیبایی طبابت می کند، گفت: من به عنوان یک دندانپزشک، بیماران خود را به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان ها ملاقات می کنم و شاهد تغییرات بافت لثه و شروع بیماری پریودنتال در افراد سیگاری هستم. به دلیل تعامل و معاینه ی منظم بیماران، ما این تغییرات را در مراحل اولیه تشخیص داده و مشاهده می كنیم و در موقعیتی هستیم كه می توانیم در این باره با بیماران خود صحبت كنیم. ما می توانیم محصولاتی با سطح کمتری از مواد مضر را به بیماران توصیه کنیم، و این همان کاری است که من انجام می دهم.

دکتر Schröder ، توضیح داد که او همچنین شاهد تأثیرات سوئیچینگ به محصولات THR بوده است. وی گفت: از آنجایی که بیماران زیادی داریم که به دستگاه های گرم کننده تنباکو روی آورده اند، ما می توانیم تفاوتها را مشاهده کنیم: وضعیت بافت لثه بهبود می یابد، تغییر رنگ دندان کاهش می یابد و بیماران خود می توانند تفاوتها را ببینند. آنها خود تفاوتی که با ترک سیگار ایجاد می شود را مشاهده می کنند، اما ما کسانی را که قادر به ترک آن نیستند، از گزینه های جایگزین سیگار آگاه می کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدتهاست علاقه مند به کاهش آسیب دخانیات هستم، می توانم به وضوح برای بیماران خود توضیح دهم که دستگاه های گرم کننده تنباکو به میزان قابل توجهی مواد مضر کمتری را به بدن تحویل می دهند( تا 89٪ کمتر) اما این در مورد نیکوتین نیست. اما یادمان باشد که به هر بیماری که تحت عمل جراحی قرار می گیرد، یادآوری می کنیم که حداقل به مدت دو یا سه روز از مصرف نیکوتین خودداری کند. اما وقتی به بلند مدت فکر می کنیم، می توانیم محصولاتی با سطح مواد مضر کمتر را به بیماران توصیه کنیم و این همان کاری است که من انجام می دهم. ما در مطب محصولات نمونه ای داریم و می توانیم این موارد را به بیماران نشان دهیم و فواید استفاده از آنها به جای سیگار را توضیح دهیم.

دکتر شرودر گفت که از اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از محصولات THR ، از جمله از سوی سازمانهای بهداشتی دولتی و انجمن های دندانپزشکی، استقبال خواهد کرد. او گفت: من دیده ام که استفاده از وسایل گرمایشی توتون و تنباکو می تواند منجر به یک پیشرفت بزرگ شود. من فکر می کنم که ما در اینجا در خط مقدم هستیم و ما هستیم که می توانیم این موضوع را برای بیماران خود توضیح دهیم.

کاهش آسیب دخانیات – موضوعی بحث برانگیز

مصرف دخانیات عامل اصلی ابتلا به بیماریهای غیرواگیر در سراسر جهان است، که البته می توان آن را یک عامل قابل تغییر قلمداد کرد. با این حال بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی حدود یک میلیارد نفر در جهان به طور منظم سیگار می کشند. چندین دهه مقررات دقیق ضد دخانیات، اطلاعات عمومی و فعالیت های آموزشی و افزایش مالیات باعث کاهش چشمگیر در مصرف جهانی سیگار شده است اما نتوانسته اند آن را به زیر 10٪ در جمعیت بالغ کاهش دهند. طرفداران THR اظهار داشتند که این گروه اصلی مصرف کنندگان دخانیات هستند که می توانند از فواید محصولات جدید نیکوتین بهره مند می شوند.

THR در دهه گذشته به عنوان یک استراتژی برای کاهش خطرات سلامتی برای افرادی که قادر به ترک مصرف نیکوتین نیستند، ظهور کرد. هدف آن استفاده از راهکارهایی است که در زمینه های علوم پزشکی و مددکاری اجتماعی کاملاً ثابت شده اند، با ارائه محصولات و خدماتی در دسترس که خطرات سلامتی مرتبط با برخی رفتارهای انسانی را مهار می کند. طرفداران THR ، سیگارهای الکترونیکی و سایر محصولات جدید توتون و تنباکو را با کاندوم و تهیه برنامه های متادون و سوزن تمیز برای مصرف کنندگان مواد مخدر، با هدف کاهش خطرات مرتبط با اینگونه رفتارهای انسانی مقایسه می کنند.

دکتر Avrabos ادامه داد: سیگار کشیدن خطر بزرگی برای سلامتی، از جمله برای دندان ها و بهداشت دهان و دندان است. به همین دلیل، باید تأکید کرد که ترک سیگار همیشه و در هر زمان از زندگی ارزشمند است. گزینه های جایگزین سیگار کشیدن که میزان اجزای مضر را کاهش می دهند، بی ضرر نیستند، اما در مقایسه با سیگارهای سنتی می توانند گزینه ی بهتری برای افراد سیگاری باشند. تعدادی از این محصولات در دسترس هستند و هنگامی که آنها را با سیگار مقایسه می کنیم، می بینیم که احتراق [تنباکو] در سیگارهای معمولی منجر به انتقال بالاترین سطح مواد مضر می شود. واضح است که سیگارهای الکترونیکی یا دستگاه های گرم کننده تنباکو نیز بی خطر نیستند.

با این حال متخصصان دندانپزشکی با انبوهی از عناوین هشدار دهنده و نتایج مطالعات مربوط به تأثیرات استفاده از محصولات THR بر حفره دهان آشنا می شوند. به عنوان مثال مطالعه ای که در 27 مارس 2020 در iScience منتشر شد، گزارش داد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی باعث تغییر محیط دهان و تغییر در بیوفیلم های میکروبی می شود بنحوی که خطر عفونت های لثه را افزایش می دهد. مطالعه بعدی که در 27 مه 2020 در Science Advances منتشر شد، نشان داد که ترکیب باکتریهای دهان افراد جوان سالم که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، شبیه به جمعیت باکتریایی دهان افرادی است که از پریودنتیت رنج می برند.

دکتر Avrabos ، گفت: واضح است که سیگارهای الکترونیکی یا دستگاه های گرم کننده تنباکو محصولات بدون خطری نیستند. برای افراد غیر سیگاری، اینها محصولاتی نیستند که هیچ مزیتی داشته باشند. برای افراد سیگاری، که مضرترین نوع مصرف نیکوتین را به طور مداوم در طی چند سال استفاده کرده اند، تغییر نحوه ی مصرف این محصولات می تواند از طریق کاهش میزان مواد مضر تفاوت زیادی ایجاد کند.

بنابراین PMI و شرکت های وابسته برای ارائه ی اطلاعات بیشتر در مورد THR به متخصصان بهداشتی چه کارهایی باید انجام دهند؟ دکتر Avrabos گفت که این شرکت با ارائه تحقیقات و یافته های خود به روش باز و شفاف در کنفرانس ها، با در دسترس قرار دادن داده ها و نتایج مطالعات در قالب بروشورها و ملاقات حضوری با متخصصان پزشکی و دندانپزشکی، با جامعه علمی در تعامل است، تا آنها را در مورد مزیت محصولات THR برای افراد سیگاری آگاه سازد.

دکتر Avrabos گفت: در صورت عدم توانایی متخصصان دندانپزشکی در ارائه ی اطلاعات کافی و مشاوره ی صحیح، بیماران احتمالاً به استفاده از دخانیات به روش سنتی ادامه می دهند. چه اتفاقی می افتد وقتی یک فرد سیگاری که در ترک سیگار با استفاده از درمان جایگزینی نیکوتین موفق نبوده است، به دنبال کمک می گردد و اطلاعاتی می خواهد و نمی تواند آن را از متخصصان بهداشتی دریافت کند؟ او به کشیدن سیگار، که مضرترین شکل برای تحویل نیکوتین است، ادامه می دهد.

منبع:

https://eu.dental-tribune.com/news/cigarette-giant-wants-dentists-to-understand-tobacco-harm-reduction/


[1] tobacco harm reduction