Breaking News

تغییر پارادایم در دندانپزشکی: درمانهای دندانپزشکی در هنگام شیوع بیماری همه گیر COVID-19

در این مرحله در طی بیماری همه گیر COVID-19، بسیاری از مطب های دندانپزشکی شروع به انطباق با شرایط فعلی کرده و کار روزمره خود را از سر گرفته اند. با این وجود، از نظر این تغییر الگو سوالات زیادی وجود دارد که به موضوعاتی از قبیل کنترل عفونت، نظارت بر استریلیزاسیون و ارائه مراقبت های اورژانس مربوط می شوند. در IDEM 2020 ، دکتر Pallavi Patil  از هند، یک سخنرانی آنلاین درباره اهمیت محافظت صحیح و تغییر کلی دندانپزشکی در طی همه گیری ارائه داد. در مصاحبه ای با دنتال تریبون بین المللی، دکتر Patil نظر تخصصی خود را در مورد این موضوع به اشتراک گذاشت.

دکتر Patil، متخصصان دندانپزشکی در معرض خطر مواجهه با SARS-CoV-2 هستند و بنابراین ، به محافظت مناسبی نیاز دارند. در سخنرانی خود، تحت عنوان “تغییر پارادایم – دندانپزشکی در همه گیری” ، نکات و رهنمودهای مختلفی را پوشش دادید. می توانید کمی بیشتر در این باره به ما بگویید؟

در این مبحث، پروتکل ها و دستورالعمل های اساسی پیشگیری از عفونت را که توسط نهادهای حاکم جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ارائه شده است، پوشش دادم. اینها شامل تجهیزات حفاظت شخصی، ماسک، رسپیراتورها، بهداشت دست و استریل نمودن دستگاه ها و نظارت بر آنها است. مجموعه دستورالعمل های بازگشت به کار، به ویژه در مورد هر جنبه از چگونگی شروع دوباره ی کار بعد از این وقفه، پیشنهادات بسیار خاصی ارائه می دهد.

من در مورد کنترل عفونت، کنترل اداری، کنترل محیط و تأسیسات که باید قبل، در حین و بعد از درمان، توضیح دادم. من همچنین با توجه به نیازهای اضافی، برخی از تغییرات پروتکل را با توجه به کارهای معمول دندانپزشکی بالینی به این مجموعه اضافه کردم. موضوع حول چهار ویژگی خاص می چرخد: چگونگی کاهش تولید آئروسل، چگونگی کاهش آلودگی محصول، چگونگی کاهش آلودگی متقابل و چگونگی کاهش زمان درمان بیماران بر روی یونیت دندانپزشکی.

بازخوردی که از سایر متخصصان دندانپزشکی درباره سخنرانی خود دریافت کردید، چه بود؟

بازخوردها بطور یکپارچه نشان داد که موضوع و بحث مربوطه، مورد نیاز شرکت کنندگان بوده است. وبینارها و مقالات زیادی درباره اقدامات احتیاطی استاندارد و اقدامات احتیاطی مبتنی بر انتقال، وجود دارد. اما هنگامی که همه اقدامات احتیاطی را اعمال کردید، سوالاتی مطرح می شود: هر یک از اعضای تیم دندانپزشکی چه کاری را باید انجام دهند؟ چگونه درمان را شروع کنید؟ چه تغییراتی در پروتکل برای مقابله با  SARS-CoV-2  که اکنون در محیط ما وجود دارد، باید انجام داد؟ آیا ما باید روش های عملیاتی استاندارد درمانی یا محصولات یا سیستم های ارائه ی خدمات را تغییر می دهیم؟

در حالی که بسیاری از ما درمانهای انتخابی خود را به تاریخ دیگری موکول کرده ایم، اما کسی نمی داند چه زمانی شرایط برای انجام آنها مهیا می شود. گاهی اوقات فقط درمان تجربی ممکن است کافی نباشد. برای اطمینان از اینکه پروتکل های پیشگیری از عفونت را به طور کامل اما بدون تاثیر در نتیجه نهایی درمان دنبال می کنیم، باید بطور دقیق بدانیم که چه تغییراتی را باید اعمال کنیم و به چه چیزهایی نیاز داریم. ما می خواهیم به ارائه ی درمانهای با کیفیت ادامه دهیم، بنابراین باید با قوانین جدید همین بازی که مدت هاست با آن سازگار شده ایم، آشنا شویم.

شما در زمینه ی برگزاری کارگاه های آموزشی در محل و سخنرانی در کنفرانس ها و موسسات بسیار فعال بوده اید. تجربه ی شما از سخنرانی آنلاین برای IDEM 2020 چگونه بود؟

حضور در کنفرانس دیجیتال IDEM 2020 یک افتخار بود. من به طور فعال در حال سخنرانی و کارگاه های آموزشی در سیستم عامل های مختلف بوده ام. تغییر دیجیتال کاملاً جدید است. در هند، من مدتی است که به طور فعال آنها را انجام می دهم. اما این اولین بار است که من در چنین بستر عظیم بین المللی عضو شده ام. جلسه من از قبل برنامه ریزی شده بود و این به من فرصت کافی برای آماده سازی را داد. تدارکات پشتیبانی هموار شد. تیم بسیار آگاه و متمرکز بودند و باعث شدند که من خیلی راحت باشم. کل کار یکپارچه انجام شد. از تیم Koelnmesse و تیم 3M  سنگاپور برای حمایت بی قید و شرطشان صمیمانه تشکر می کنم.

همه گیری SARS-CoV-2 چه تاثیری بر صنعت دندانپزشکی در هند و کارهای روزمره شما داشته است؟

مانند همه کشورهای دیگر، این بیماری همه گیر صنعت دندانپزشکی را در هند نیز متزلزل کرده است. در هر بخشی از جهان که باشید، هیچ کس نمی تواند تحت تأثیر این بحران قرار نگیرد. هند کشور بسیار پرجمعیتی است. مطابق با جدی بودن گسترش سریع SARS-CoV-2، هند از اواسط مارس تا اواسط ژوئیه در تعطیلی کامل بود. عوامل ناشناخته زیادی در این امر دخیل بوده و منجر به وحشت و ترس شدند.

دولت هند در کنترل اوضاع و اقدامات درمانی و پیشگیرانه بسیار سریع و کارآمد بود. در مورد خطرات محل کار دندانپزشکی هیاهوی زیادی به پا شده است و ترس ایجاد شده به دلیل روشهای تولید آئروسل، آسیب کلی به حضور بیماران در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی وارد کرده است. اخیراً، ما با احتیاط فراوان به کارهای معمول بالینی خود برگشته ایم. هنوز درمانهای انتخابی را به تعویق می اندازیم، ولی بیشتر کارهای معمول شروع شده است. انجمن دندانپزشکان هند و شورای دندانپزشکی هند به سرعت حرکت کرده و اوضاع را کنترل کردند و قوانین و دستورالعمل ها را اجرا کردند. پروتکل پیشگیری از عفونت اکنون به طور دقیق دنبال می شود و دندانپزشکان در حال تطبیق با شرایط طبیعی جدید هستند. صنعت دندانپزشکی در هند به آرامی اما پیوسته قدم بر می دارد.

آیا فکر می کنید همه گیری SARS-CoV-2 تاثیری طولانی مدت بر دندانپزشکی و نحوه کار متخصصان دندانپزشکی خواهد داشت؟

من اعتقاد راسخ دارم که این شرایط سبب تغییر می شود، اما نه لزوماً فقط از جنبه ی بد. البته، از نظر مالی این همه گیری یک مشکل بزرگ ایجاد کرده است، اما امیدوارم که این یک نتیجه کوتاه مدت باشد. با این حال، فکر می کنم هر موقعیتی چه خوب یا بد می تواند شما را تغییر دهد. اکنون می بینیم که آگاهی در مورد پیشگیری از عفونت هم در متخصصان دندانپزشکی و هم در بیماران افزایش یافته است. این در مجموع خوب است. امروزه دندانپزشکان به فکر روشهای جدیدتر و بهتری برای کار هستند. همه به این فکر می کنند که چگونه اقدامات پیشگیرانه ی لازم را انجام دهند و روش های درمانی را تغییر دهند یا اصلاح کنند در حالی که کیفیت و نتایج درمان را تحت تأثیر قرار ندهند. البته، ما از این وضعیت آسیب نخواهیم دید، هر چه زودتر آن را درک کنیم و با آن سازگار شویم، سریعتر بر شرایط مسلط خواهیم شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/paradigm-shift-in-dentistry-dr-pallavi-patil-on-practicing-during-the-pandemic/