Breaking News

زخم زبان ممکن است با عفونت SARS-CoV-2 مرتبط باشد

15 سپتامبر 2020 – در یک تجزیه و تحلیل جدید که در نامه ای به سردبیر در 5 سپتامبر در ژورنال Oral Diseases آمده است، بیمارانی که علائم خفیف تنفسی داشته یا بدون علائم دستگاه تنفسی فوقانی بودند، در طی چند روز پس از مثبت شدن آزمایشSARS-CoV-2 ، دچار زخم های زبانی شدند. بنابراین زخم زبان ممکن است یکی از علائم اولیه ی این عفونت باشد و حساسیت اولیه مخاط دهان به  SARS-CoV-2  ممکن است به دلیل بیان زیاد آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) در سلولهای اپیتلیال زبان باشد.

نویسندگان، به سرپرستی پرفسور Abanoub Riad ، محقق دانشگاه Masaryk در چک، نوشتند: زخم زبان می تواند یکی از تظاهرات مستقیم عفونت SARS-CoV-2 باشد یا به عنوان عفونت همزمان به دلیل بی نظمی در سیستم ایمنی بدن ظهور کند.

برخی شواهد حاکی از ارتباط بین تظاهرات دهانی، از جمله بثورات دهانی و ویروس کرونا جدید هستند، که بحث هایی را در مورد علت، پیش آگهی و اهمیت آن ایجاد نموده است. محققان معتقدند که به دلیل ناتوانی برخی بیماران در مراجعه برای معاینات منظم دهان و دندان، fatality کم ناشی از ضایعات مخاطی جلدی دهان با مانند ویروس هرپس سیمپلکس و زخم های مزمن شانکر، یا گزارش نشده و یا به طور تصادفی کشف شده اند. برای درک بهتر این موضوع، از گایدلاین های Case Reports یا CARE برای تعیین مشخصات 26 بیمار با تأیید آزمایشگاهی COVID-19 ، که دارای زخمهای زبانی بودند، استفاده شد.

محققان از سوابق بیمارستانی برای تجزیه و تحلیل صفات جمعیت شناختی، بالینی و آزمایشگاهی بیمارانی که دچار زخمهای زبانی شده و از آوریل تا ژوئن سال 2020 به بیمارستان مراجعه کرده بودند، استفاده نمودند. در ابتدا، به دلیل وجود موارد تایید شده ی کووید-19 در میان اعضای خانواده ی این بیماران، پزشکان در مورد آلوده شدن آنها به SARS-CoV-2 مشکوک بودند. آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)  عفونت آنها را تأیید کرد. هیچ یک از بیماران به بیماریهای زمینه ای مبتلا نبودند، بیشتر علائم تنفسی خفیفی داشتند و یا فاقد آن بودند و هیچ یک در بیمارستان بستری نشدند. در مورد علائم معمول مرتبط با SARS-CoV-2، به گفته نویسندگان چهار بیمار تب داشتند، سه نفر فاقد قدرت چشایی بودند، یک نفر سرفه ی خشک و دو نفر گلو درد داشتند.

زخم زبان از علایم اولیه ی کووید-19 است

تقریباً 54٪ از بیماران پنج روز پس از مثبت شدن آزمایش SARS-CoV-2 ، دچار زخم زبان شده بودند. بقیه آنها در ظرف چهار روز یا در روز آزمایش دچار این زخم ها شده بودند. طبق گفته دکتر ریاض و همکارانش، هیچ یک از بیماران سابقه ای از زخمهای دهانی را گزارش نکردند.

معاینات داخل دهانی نشان داد که همه بیماران دارای زخمهایی در ناحیه ی پشتی و یا کناری زبان هستند و تعداد کمی از این افراد نیز دارای زخم هایی در سطح ونترال زبان بودند. تعداد زخم ها از یک تا هفت مورد در هر بیمار بود. آنها نوشتند که فقط تعداد کمی از افراد دارای زخمهای خونریزی کننده بودند.

برای بیماران پاراستامول خوراکی تجویز شد و به آنها گفته شد که از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنند. طی یک تا دو هفته زخم ها ناپدید شدند.

نویسندگان خاطرنشان کردند که آنها پرونده بیماران SARS-CoV-2 مثبت را تجزیه و تحلیل کردند تا شواهد بیشتری را در مورد ارتباط بین تظاهرات دهانی و COVID-19 بیابند.

آنها نوشتند: بر اساس اطلاعات ما، این مجموعه موارد بزرگترین مجموعه ای است که تاکنون برای ارائه گزارش اپیدمیولوژیک در مورد زخم های زبان مرتبط با عفونت SARS-CoV-2 با علائم خفیف یا بدون علایم دستگاه تنفسی فوقانی ارائه شده است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=327203