Breaking News

بررسی تاثیر نوع مسواک بر تحلیل لثه

30 ژانویه 2016- گزینه های زیادی برای مراقبت از دهان، از جمله مسواک دستی و برقی وجود دارد. یک گروه از محققان اخیرا اثرات طولانی مدت مسواک زدن با مسواک برقی( نوسانی- چرخشی) را با مسواکهای دستی تایید شده توسط موسسه ی دندانپزشکی آمریکا( ADA ) بر روی بیمارانی که از قبل دچار تحلیل لثه بودند، مقایسه نمودند.

محققان از افراد سالم که از قبل دچار تحلیل لثه بودند، برای شرکت در یک پژوهش کنترل دار، آینده نگر، یک سوکور و در گروه های موازی ثبت نام کردند. 55 نفر از شرکت کنندگان برای گروه مسواک برقی و 54 نفر برای گروه مسواک دستی برای مدت 3 سال، بصورت تصادفی انتخاب شدند. از این افراد خواسته شد در این مدت با استفاده از یک خمیر دندان فلوراید استاندارد، دو بار در روز و هر بار بمدت 2 دقیقه دندانهای خود را با مسواکهایی که در اختیار آنها قرار گرفته است، مسواک کنند.

در همین حال، از دست رفتن چسبندگی(attachment loss) و عمق پاکت پروبینگ بر حسب میلیمتر در 6 سایت هر دندان توسط یک فرد مشابه ارزیابی شد. همچنین، محققان تحلیل لثه در سایت های قبلی را از تفاوت بین از دست رفتن چسبندگی و عمق پاکت پروبینگ محاسبه نمودند. همچنین بافتهای سخت و نرم دهان برای ارزیابی ایمنی بررسی گردید.

نتایج این تحقیق نشان داد میانگین تحلیل لثه بین گروه ها پس از گذشت 35 ماه (± 2 ماه) تفاوت معنیداری ندارد، اما به طور قابل توجهی از مقدار اولیه در شروع تحقیق برای افرادیکه از مسواکهای برقی استفاده می کردند از 2.35 +/- 0.35 میلی متر به 1.90 +/-0.58 میلی متر و برای افرادی که از مسواکهای دستی استفاده می کردند از 2.26 +/-0.31 میلی متر به 1.81 +/-0.66 میلی متر، کاهش یافت.

نتایج این تحقیق در مجله Journal of Clinical Periodontology منتشر شد.

منبع:

http://dentistrytoday.com/news/industrynews/item/700-toothbrushes-tested-against-gingival-recession#sthash.LPODYpy3.dpuf