Breaking News

آزمایش بزاق برای تشخیص دیابت در مطب دندانپزشکان

1 فوریه 2016- یک رابطه ی چرخه ای بین دیابت و بهداشت ضعیف دهان و دندان وجود دارد، در حقیقت ابتلا به یکی از این بیماریها می تواند وضعیت دیگری را بدتر کند. به عنوان مثال، دیابت می تواند باعث التهاب لثه شود، در حالی که بیماری لثه می تواند منجر به بروز مشکلاتی در کنترل قند خون شود. بدلیل وجود این ارتباط، دندانپزشکان می توانند نقش بیشتری را در تشخیص و درمان دیابت بازی کنند.saliva-test

شرکت PeriRx در حال کار بر روی ابزاری است که می تواند به دندانپزشکان در این راه کمک کند. این شرکت که بدلیل ابداع ابزارهای تشخیصی برای سرطان دهان شناخته شده است، در حال تحقیق بر روی نشانگرهای زیستی بزاقی است که می تواند به تشخیص دیابت کمک نماید. تحقیقات اخیر پژوهشگران در دانشگاه پورتوریکو بر روی بزاق بیماران در معرض خطر دیابت، نتایج امیدوار کننده ای را داشته است.

دکتر مارتین، از PeriRx می گوید: در تحقیقات اولیه توانستیم یک پانل از بیومارکرهای RNA های پیامبر را که در نمونه های بزاقی افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نسبت به نمونه های افراد نرمال بیشتر بود، بیابیم، در حال حاضر، در جستجوی یافتن بهترین نشانگرها برای تشخیص این بیماری هستیم.

در آزمایشات 4 نشانگر برای تشخیص پیش دیابت شناسایی شد. مقدار این نشانگرها در بیمارانی که دارای قند خون طبیعی بودند، اما تست تحمل گلوکز در آنها نشاندهنده ی مراحل اولیه ی پیش دیابت بود، غیر طبیعی گزارش شد.

دکتر مارتین می گوید: این روش جمع آوری بزاق از بیماران در معرض خطر(که از ابتلا آنان به دیابت مطلع نبودیم)، از نظر علمی روشی بسیار دقیق بود. این افراد تحت درمان با ترکیبات دارویی که ممکن است نشانگرهای زیستی را تحت تاثیر قرار دهند، نبودند.

دکتر مارتین افزود: با توجه به ارتباط بین دیابت و بیماری های پریودنتال و از آنجایی که دندانپزشکان بیشترین آشنایی را با پاتولوژی دهان دارند، می توانند در تشخیص دیابت نقشی حیاتی ایفاء نمایند. همچنین، بسیاری از بیماران خیلی بیشتر از مراجعه به پزشک مراقبتهای اولیه ی خود، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می کنند، بنابراین به سادگی فرصت های بیشتری برای تشخیص دیابت توسط دندانپزشکان بوجود می آید.

در یک برنامه آزمایشی به گروهی از دندانپزشکان دستگاه اندازه گیری هموگلوبین A1C برای تشویق به غربالگری بیماران برای دیابت و پیش دیابت اهداء شد. اما انجام یک آزمایش قند خون تصادفی و یا هموگلوبین A1C لزوما به تشخیص زود هنگام پیش دیابت کمک نمی کند، مشکل دقت چنین آزمونی است، افراد می توانند به پیش دیابت مبتلا باشند اما قند خون ناشتای آنها عادی و یا در نزدیکی مقدار طبیعی باشد.

در مطالعه ای که اخیرا انجام شد، پژوهشگران اعلام کردند که کمی بیش از 40 درصد از بیماران مبتلا به مشکلات دندانی، دارای هموگلوبین A1cغیر طبیعی بودند، اما پس از ارزیابی بیشتر مشخص گردید حدود 60 درصد از آنها هیچ مشکلی از نظر متابولیسم گلوکز نداشتند.

دکتر مارتین می گوید: آزمایش هموگلوبین A1cبرای نظارت بر اثربخشی درمان دیابت ابداع شده است، نه لزوما تشخیص دیابت، اگر شما هموگلوبینA1c افراد را اندازه گیری کرده و از معیارهای انجمن دیابت آمریکا برای پیش دیابت استفاده کنید، فقط درصد کمی از بیماران قابل شناسایی خواهند بود.

تحقیقات دیگر نشان داد که دندانپزشکان می توانند از خون گرفته شده از پاکت پریودنتال در طول پروبینگ برای آنالیز قند خون استفاده کنند زیرا با خون گرفته شده از بازو شباهت زیادی دارد، با این حال دکتر مارتین هشدار می دهد که قند خون تصادفی لزوما دقیق ترین استاندارد برای تشخیص دیابت نیست.

دکتر مارتین می گوید: ما بسیار امیدواریم که آزمایش بزاق بر اساس نشانگرهای RNA های پیامبر که در داده های اولیه ما، از مطالعه پورتوریکو حاصل گردید، بتواند در تشخیص زودهنگام بیماری موثر باشد. شما می توانید این آزمایش غیرتهاجمی را به آسانی در مطب دندانپزشک انجام دهید، این آزمون برای شناسایی افرادی که باید تست های پیشرفته تری مانند آزمایش تحمل گلوکز خوراکی را انجام دهند، بکار می رود.

به گفته ی دکتر مارتین، تشخیص گام اول است، پس از تشخیص دیابت، بیمار باید قند خون خود را هر روز از طریق گلوکومتر و سوراخ نمودن نوک انگشتان اندازه گیری کند، این روش بسیار دردناک است و ممکن است روزی آزمایش بزاق، جایگزین روش فعلی گردد.

دکتر مارتین می گوید: در همکاری با محققان UCLA ، یک دستگاه مراقبتی جدید را ابداع نمودیم که می تواند پروتئین ها و توالیهای ژنتیکی مختلف را اندازه گیری نماید که برای مطب دندانپزشکان بسیار مناسب است. با پیشرفت تکنولوژی، ما می توانیم این دستگاه را با هزینه ای کمتر تولید و برای استفاده ی بیماران در خانه عرضه کنیم.

در حال حاضر، شرکت PeriRx در حال توسعه ی این فن آوری برای استفاده ی حرفه ای است. شرکت PeriRx در حال حاضر یک ابزار تشخیصی را برای سرطان دهان( ناشی از کشیدن سیگار) عرضه کرده است . محققان این شرکت در حال کار بر روی یک آزمون تشخیصی برای سرطان ریه هستند.

دکتر مارتین می گوید: بسیاری از بیماران دیابتی مبتلا به بیماری پریودنتال هستند و بسیاری از افراد سیگاری نیز به بیماری پریودنتال مبتلا هستند، بنابراین، این شرایط با یکدیگر همپوشانی دارند. اگر شما به عنوان دندانپزشک با یک بیمار سیگاری با پاتولوژی بد دهان برخورد کردید، به جای اینکه فرض کنید پاتولوژی بد دهان بیمار فقط به کشیدن سیگار ارتباط دارد به دیابت نیز شک کنید و برای بیمار انجام آزمایشات دیابت را درخواست کنید.

دکتر مارتین امیدوار است که شرکتهای بیمه آزمایشات دیابت در مطبهای دندانپزشکی را پوشش دهند، او می گوید: ما امیدواریم که که در اوایل سال 2016 کارهایی که باید در آزمایشگاه انجام شود، تکمیل گردد و قوی ترین نشانگرها برای انجام کارآزماییهای آینده نگر در جمعیت چند قومی ایالات متحده مشخص شود تا با اعتبار بیشتر، این نشانگرها برای استفاده ی بالینی تایید شوند، من امیدوارم که یک کارآزمایی بالینی جدید بر روی دیابت در اوایل این سال آغاز گردد.

منبع:

http://dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/702-perirx-investigates-salivary-tests-for-diabetes#sthash.kMKvXxPb.dpuf