Breaking News

استرس های ناشی از این زمان بلاتکلیفی و عدم قطعیت باعث آسیب به دندان ها و فکین شده است

11 نوامبر 2020- احتمال زیادی وجود دارد که افراد به دلیل مشکلات جهان، دندان قروچه کنند. در طی پاندمی کووید-19، دندانپزشکان علائم در حال افزایشی از دندان قروچه را در بین بیماران خود مشاهده کرده اند که حاکی از ساییدن دندان ها بر روی هم و فشردن فکین است، درست همانطور که در بیش از یک دهه پیش در دوران رکود بزرگ گزارش شده بود.

دکتر Leopoldo Correa ، دانشیار و مدیر مرکز درد کرانیوفاسیال در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه Tufts، گفت: ما شاهد افزایش تعداد بیمارانی هستیم که به دنبال قرار ملاقات هایی برای جایگزینی گارد دهانی شکسته ی خود هستند، زیرا آنها شکسته یا جویده شده اند. در دنیای دندانپزشکی به این کار “دندان قروچه یا bruxism ” می گویند، که همچنین اغلب مقصر اصلی میگرن و سایر سردردها از جمله درد صورت، گردن و مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ؛ و ترک خوردگی دندان ها، پرکردگی ها و روکش ها، است.

دکتر Correa ، می گوید: استرس اغلب عامل اصلی، براکسیزم است. شما ممکن است یک وضعیت استرس زا را در کوتاه مدت حل کنید، یا ممکن است قادر به حل آن نباشید که در ادامه به استرس مزمن تبدیل می شود، و می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، افزایش تنش عضلانی، افسردگی، عدم توانایی در خوابیدن یا بیدار ماندن در طول شب، دندان قروچه در هنگام بیداری یا در خواب شود. بر طبق برخی داده ها، میزان نیرویی که هنگام فشار دادن فکین بر هم ایجاد می کنیم، حدود 300 پوند[1] است که معادل با باری سنگینی است که سرانجام استخوان، مفاصل فک و دندانهای تحت فشار قادر به تحمل آن نخواهند بود.

Tufts Now با دکتر Correa در مورد دندان قروچه و اینکه شما می توانید برای حل این مشکلات چه کاریهایی انجام دهید، مصاحبه کرده است:

لطفا به ما در موردعواقب کوتاه مدت و بلند مدت ساییدن دندان ها بر روی هم و فشردن فکین توضیح دهید؟ و از آنجایی که بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند این کار را انجام می دهند، مردم باید به دنبال چه علائمی برای کشف این مشکل در خود باشند؟

دکتر Correa : پیامدهای کوتاه مدت می تواند شامل درد صورت، به ویژه در هنگام صبح ، مشکل در باز کردن دهان، سردرد، گردن درد؛ و مطمئناً درد TMJ ، باشد- نوعی اختلال که ما در مرکز درد، آن را مدیریت می کنیم. از عواقب طولانی مدت می توان به شکستگی دندان یا پر کردگی دندان اشاره کرد، یا در کسانی که دندان قروچه ی مزمن دارند، فرسایش مینای دندان به شدت دیده می شود.

جدا از استرس، چه عواملی می توانند در دندان قروچه نقش داشته باشند؟ همه گیری کووید-19 چه نقشی داشته است؟

ارگونومی نقش بزرگی در بروز علائم دارد و بخشی از ارزیابی اولیه ما ارزیابی وضعیت بدن به طور کلی و وضعیت شغلی فرد است: آیا آنها ساعت های طولانی را جلوی کامپیوتر می گذرانند؟ اگر افراد در طول بیماری همه گیر از خانه کار می کنند، نحوه کار آنها چگونه است؟ بعد از چندین ساعت حضور در مقابل کامپیوتر، خود بخود سر به جلو تمایل می یابد و عضلات سر خارج از مرکز خود قرار می گیرند. این نه تنها باعث ایجاد تنش و فشار بیشتر بر روی عضلات گردن می شود زیرا آنها سعی می کنند موقعیت سر را حفظ کنند، بلکه باعث افزایش تماس بین دندان های فک بالا و پایین می شود.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد عارضه جانبی برخی از داروها مانند SSRI (مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین) ، افزایش فعالیت عضلانی است، از جمله افزایش فعالیت عضله ی فک، که می تواند در هنگام خواب شدیدتر باشد. بنابراین کسانی که تحت درمان با داروی ضد اضطراب یا داروی ضد افسردگی هستند ممکن است افزایش دندان قروچه را مشاهده کنند.

افراد می توانند چه کاریهایی برای بهبود این شرایط انجام دهند با توجه به این که در طی پاندمی مراجعه ی سریع به دندانپزشک برای ویزیت غیر اورژانسی به آسانی امکان پذیر نیست؟

به دلیل محدودیت های لازم برای حفظ ایمنی در طی این بیماری همه گیر، وضعیت فعلی برای همه از جمله دندان پزشکان و بیمارانی که می خواهند معاینه شوند، واقعاً بسیار چالش برانگیز شده است. در حالی که محافظ دهانی که به صورت سفارشی ساخته می شود، روش درمانی ترجیحی است، اما محافظ دهان بدون نسخه که در داروخانه ها قابل خریداری است، می تواند راه حلی موقت و مفید باشد. ما توصیه می کنیم که در برخی موارد دندانپزشکی را پیدا کنید که یک محافظ دهان اختصاصی با توجه به علائم و اندازه ی دهان شما بسازد. اما محافظ های دهان بدون نسخه وجود دارند و همه آنها به طور موقت مفید هستند- هدف اصلی کمک به جدا نگه داشتن دندان ها و ایجاد یک کوسن برای جلوگیری از شکستگی دندان است. آنها همچنین ممکن است درد مفاصل یا صورت را کاهش دهند.

برخی از بیمه های دندانپزشکی انواعی از محافظ دهان را بسته به تشخیص پوشش می دهند.

علاوه بر این، اگر شما نمی توانید محافظ دهان خریداری کنید، تمریناتی برای فک و عضلات صورت وجود دارد که مفید هستند و هر کسی می تواند آنها را انجام دهد: 5 تا 10 دقیقه را به انجام این حرکات در صبح، همچنین به خصوص بعد از ظهر یا در پایان روز کاری که بیشترین خستگی در عضلات احساس می شود، اختصاص دهید. دندان های خود را از هم دور نگه دارید، انگشتان خود را خم کرده و بندهای انگشت خود را در هر طرف صورت قرار دهید. با فشار دادن به پایین، صورت خود را ماساژ دهید.

در صورت امکان، قبل از انجام تمرینات کششی، یک پک گرم یا سرد را در کنار صورت قرار دهید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-qa-uncertain-toll-teeth-jaws.html


[1]  یک پوند معادل 4.44 نیوتن است