Breaking News

مضرات آنتی بیوتیکها ممکن است بیش از فواید آنها باشد

2 فوریه 2016 – بار دیگر که یک بیمار با عفونت ریشه ی دندان یا عفونت اندودونتیکس به شما مراجعه کرد، قبل از تجویز آنتی بیوتیک اندکی تامل کنید، شاید بخواهید در تجویز آنتی بیوتیک تجدید نظر کنید. تکنیکهای دیگر موثر و بی خطری برای مبارزه با عفونت وجود دارد.antibiotics2

اغلب دندانپزشکان از بیماران خود شنیده اند که قبل از درمان کانال ریشه، آنتی بیوتیک تراپی را خودسرانه آغاز کرده اند زیرا آنها عقیده دارند مصرف آنتی بیوتیک قبل از روت کانال تراپی از بروزعفونت و درد جلوگیری می کند. بسیاری از بیماران شرطی شده اند و بر این باورند که آنتی بیوتیک ها می توانند به آنها در بر طرف کردن درد دندان، حساسیت به گرما و سرما کمک کنند. آنها همچنین بر این باورند که آنتی بیوتیک ها برای هر شکلی از عفونتهای دندان، بدون توجه به موضعی بودن و کوچک بودن عفونت، موثر و مورد نیاز هستند.

هدف دندانپزشکان در درجه اول صحت و رفاه بیماران با در نظر گرفتن مدیریت درد و عفونت است. اما اجازه دهید اعتراف کنیم که بسیاری از دندانپزشکان و بیماران با استفاده از آنتی بیوتیک، احساس آرامش می کنند، چرا که به لحاظ ذهنی، باور دارند که آنتی بیوتیکها از نظر بالینی کمک کننده هستند. با این حال، ما بعنوان دندانپزشک باید از خود سوال کنیم آیا هنگامیکه برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز می کنیم به بیماران کمک می کنیم یا به طور بالقوه بیماران را در معرض خطر قرار می دهیم؟

در ماه ژانویه ی گذشته، کالج آمریکایی پزشکان و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها اعلام نمودند که تجویز آنتی بیوتیک ها بیش از حد صورت می گیرد. اگر چه آنها به استفاده ی بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در پزشکی اشاره داشتند اما اظهارات آنها به ما بحث های جاری در مورد استفاده ی غیرضروری از آنتی بیوتیکها را در دندانپزشکی خاطر نشان می کند.

در سال 2014، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه هایی را در مورد استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک قبل از درمان های دندانپزشکی در بیماران دارای مفاصل مصنوعی ارائه داد که نتیجه گیری عملی آن عبارت بود از :” به طور کلی، برای بیماران با ایمپلنت مفصل مصنوعی، آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک قبل از درمانهای دندانی برای جلوگیری از عفونت مفصل مصنوعی توصیه نمی شود”.

در واقع، در طول سالها، یک روند روشن در دندانپزشکی برای کاهش نیاز به آنتی بیوتیکها وجود داشته است. ما همیشه نمی توانیم فرض کنیم که آنتی بیوتیک ها بی خطر هستند یا برای بیماران مزایایی دارند. به عنوان مثال، بیمارانی که سالها از آنتی بیوتیک برای درمان اندودونتیک و درمانهای دندانی استفاده کرده اند ممکن است ادامه ی مصرف آنتی بیوتیکها بطور مکرر برای آنها مناسب نباشد.

چه کسی می تواند بگوید که بیمار به یک آنتی بیوتیک، واکنش آلرژیک نشان نمی دهد، حتی اگر برای سالها از آن استفاده کرده باشد؟ بسیاری از ما تنها پس از مواجهه ی مکرر با یک آلرژن خاص، دچار آلرژی( از جمله آلرژی به لاتکس و آلرژی فصلی) می شویم ؟ در مورد سایر خطرات استفاده از آنتی بیوتیکها چطور؟ از جمله ابتلا به عفونت های باکتریایی جدی کلستریدیوم دیفیسیل یا افزایش خطر مقاومت به آنتی بیوتیک؟

در سال 2004، ADA، اعلام کرد: “هر سود بالقوه ای از تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی باید در برابر خطرات شناخته شده ی آن از جمله سمیت آنتی بیوتیک، آلرژی، ابتلا و انتقال مقاومت میکروبی سنجیده شود. اگر چه ADA نظر خود را در مورد آنتی بیوتیک پروفیلاکسی اعلام کرده است، اما این موضوع را باید در ذهن داشته باشیم که موقع تجویز آنتی بیوتیک از جمله برای امور مربوط به درمان کانال ریشه خطرات آنرا بر فوایدش بسنجیم.

در درمان ریشه، برخی نشانه های اساسی و سناریوها نیاز به آنتی بیوتیک دارند و برای برخی دیگر به آنتی بیوتیک نیازی نیست. در طول این سالها، با دندانپزشکانی مواجه شده ام که برای دردهای مرتبط با اندودنتیک یا عفونتها، آنتی بیوتیک تجویز می کردند، حتی زمانی که آنها هیچ نشانه ی بالینی روشنی برای استفاده از آنتی بیوتیک در دست نداشتند و متاسفانه تجویز آنتی بیوتیک کمکی به بیمار نمی کرد.

بنابراین، با نیت کاهش تجویز غیر ضروری آنتی بیوتیک، قبل از توصیه و یا تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران خود، لطفا دو بار فکر کنید، این احتمال وجود دارد که بیمار به آنتی بیوتیک نیازی نداشته باشد و آنتی بیوتیک ممکن است بطور غیرعمد باعث وارد آوردن آسیبی بیش از فایده به بیمار گردد.

منبع:

http://dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/706-antibiotics-may-do-more-harm-than-good#sthash.4mjuz8yd.dpuf