Breaking News

آیا بیمار شما ویروس را گسترش می دهد؟ آیا داشتن یا نداشتن دندان در میزان و سرعت انتشار ویروس نقش دارد؟

23 نوامبر 2020 – بر اساس مطالعه ای که در 12 نوامبر در Physics of Fluids منتشر شده است، بیمارانی که دارای یک مجموعه دندان کامل و گرفتگی بینی هستند، ممکن است ویروس هایی مانند SARS-CoV-2 ، را گسترش دهند.

دکتر Douglas Fontes ، از انستیتوی فضایی فلوریدا در دانشگاه فلوریدای مرکزی و همکارانش، نوشتند: افرادی که دارای این ویژگی های فیزیولوژیکی هستند، ممکن است بیشتر عفونت را منتقل کنند زیرا هنگام عطسه، قطرات تنفسی ترشح شده از بینی و دهان بسیار سریعتر و دورتر حرکت می کنند.

چه ویژگی هایی بر انتشار ویروس تأثیر می گذارند؟

افراد می توانند از طریق قطرات تنفسی شخص آلوده به  SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19  می شود، بیمار شوند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوامل موثر بر این قطرات می تواند تلاش برای کنترل شیوع ویروس را بهبود بخشد. پیکربندی مجاری بینی و دهان افراد بسته به آناتومی و پاتوفیزیولوژی آنها متفاوت است.

وقتی شخصی نفس می کشد یا سرفه و عطسه می کند، ویژگی های منحصر به فرد او بر جریان قطرات دفع شده از دهان و بینی تأثیر می گذارد. با یک مجرای بینی تمیز، قطرات دارای دو مسیر برای خروج هستند: دهان و بینی. با این حال، هنگامی که افراد به دلیل آلرژی یا انحراف تیغه بینی، دچار گرفتگی بینی می شوند، هنگام عطسه سرعت خروج هوا از دهان افزایش می یابد. داشتن یک مجموعه ی کامل از دندانهای جلویی همچنین مسیر جریان قطرات را در حوادث تنفسی تغییر می دهد.

محققان از مدل سازی سه بعدی شامل گلو، بینی و مجاری دهان و شبیه سازی های عددی برای دیدن چگونگی تأثیر عوامل مختلف فیزیولوژیك بر روی مسیر و سرعت انتشار قطرات در هنگام عطسه استفاده كردند:

  • شخصی با یک مجموعه دندان کامل و مجرای بینی باز
  • شخص بدون دندان با مجرای بینی باز
  • شخص بدون دندان با گرفتگی بینی
  • شخصی با یک مجموعه دندان کامل با گرفتگی بینی

محققان سدی را به زیر سطح فوقانی خروجی دهان اضافه کردند تا نشان دهنده ی انسدادهای ناشی از دندان ها باشد. به طور مشابه، برای سناریوهای گرفتگی بینی، مجاری بینی را با انسداد بیشتر برای جلوگیری از جریان هوا، شبیه سازی کردند.

دندان ها تفاوت ایجاد می کنند

در هنگام عطسه، انسداد مجرای بینی، سبب افزایش حداکثر سرعت جریان تا 52 درصد برای دهان دارای دندان و تا 15 درصد برای دهان بدون دندان، می شود. همچنین، دهان دارای دندان، حداکثر سرعت جریان را به ترتیب تقریباً به نصف و دو برابر برای حفره های بینی باز و مسدود شده افزایش می دهد.

علاوه بر این، به گفته ی نویسندگان، یک عطسه با مجرای گرفته ی بینی می تواند 300 درصد محتوای قطرات را در محدوده 6 فوتی افزایش دهد و سبب افزایش بیش از 60 درصدی در فاصله ی اسپری، 5 ثانیه پس از این حادثه ی تنفسی شود.

نویسندگان خاطرنشان کردند: اگرچه این کار اطلاعات مفیدی درباره پتانسیل انتقال پاتوژن ارائه می دهد، اما مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

آنها نتیجه گیری کردند که تفاوت در مجاری بینی/ دهان تأثیر چشمگیری بر خصوصیات اسپری قطرات تنفسی دارد که با سرعت انتقال پاتوژن مرتبط است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=327644