Breaking News

5 نکته برای کنترل آئروسل در دندانپزشکی

نویسنده: دکتر Joe Blaes

2 دسامبر 2020 – یکی از بزرگترین بحث ها در سال 2020 ، چگونگی کاهش تولید آئروسل و کنترل آن در پروسیجرهای دندانپزشکی، بمنظور کاهش انتشار COVID-19 بود. در اینجا پنج نکته برای کنترل آئروسل ها را برای شما شرح می دهم.

نکته 1

همیشه برای محافظت از خود و بیمار از تجهیزات محافظ شخصی مناسب (PPE) استفاده کنید. مطمئن باشید که ماسک شما مقدار مناسب فیلتراسیون برای جلوگیری از آئروسل ها و قطرات را دارد. راهنمای انجمن دندانپزشکی آمریکا، ماسک های N95، که اطراف بینی و دهان را بطور کامل می پوشاند، بهمراه یک محافظ کامل صورت را توصیه می کند.

نکته 2

همیشه دستورالعمل های کنترل عفونت را از طریق ADA ، سازمان ایمنی، بیهوشی و پیشگیری (OSAP)  و اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) دنبال کنید.

نکته 3

یکی از بهترین راه ها برای محافظت از تیم دندانپزشکی در انجام دندانپزشکی ترمیمی، استفاده از سد لاستیکی یا رابردم برای هر عمل است. من از همان ابتدا به لطف مربی خود، دکتر Roy Wolff ، که اصرار داشت من از رابردم برای هر پروسیجری استفاده کنم، به استفاده از آن عادت کرده ام. او همچنین برخی از میانبرها را به من آموخت که قرار دادن رابردم را برای من و بیمار بسیار راحت تر می کند.

اول از همه، کار را بر روی یک کودرانت انجام دهید و تمام دندانها را در این یک کوادرانت از سایر بخشهای دهان به وسیله ی رابردم جدا کنید. من برای هر دندان یک سوراخ ایجاد نمی کنم. من یک سری سوراخ متصل به سد لاستیکی را ایجاد می کنم.

گیره ی رابردم را روی دورترین دندان در کوادرانت قرار دهید. مقدار کمی روان کننده(لوبریکنت) را دور سری سوراخ ها بزنید. رابردم را روی گیره قرار دهید و آن را به جلو به سمت cuspid کشیده و با کشیدن آن از طریق تماسcuspid/lateral  ، محکم و ایمن کنید. به دستیار دندانپزشکی خود آموزش دهید تا در قراردادن رابردم به شما کمک کند (چهار دست باعث راحتی بیشتری نسبت به دو دست می شود). یک دستمال رابردم را در آنجا قرار دهید و سپس رابردم را بر روی نگهدارنده ی آن کشیده و آماده باشید تا دندان ها را بدون نگرانی از پاره شدن رابردم در ناحیه ی اینترپروگزیمال، آماده کنید.

رابردم ناحیه ی کار را از بقیه دهان جدا می کند تا ناحیه ی کار در معرض ویروس و باکتری های دهان قرار نگیرد. لطفاً به 5 شکل  زیر توجه کنید. بیمار من ماسک آرامبخش nitrous oxide  دارد. بیماران من دوست دارند در آرامش، درمان آنها انجام شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از nitrous oxide  ، پیشنهاد می کنم با DOCS Education تماس بگیرید.

نکته 4

دستیار دندانپزشکی من همیشه از دستگاه تخلیه با حجم بالا (HVE) استفاده می کند و با کشیدن افقی دهانه ی دستگاه در عرض سطح اکلوزال، بیشترین آئروسل ها را جمع آوری و کنترل می کند. برای تعیین اینکه HVE شما به اندازه کافی، خوب کار می کند، تنها چیزی که نیاز دارید این است که یک ظرف را با پنج فنجان آب شیر پر کنید، سپس HVE را در همه اتاق های درمان خود خاموش کنید. سپس به اتاق درمان اصلی خود بروید، HVE را روشن کرده و نوک آن را درون ظرف پر از آب قرار دهید. باید در عرض هشت ثانیه بتواند ظرف آب را تخلیه کند. اگر زمان تخلیه ی HVE شما بیش از 8 ثانیه باشد، مشکلی دارد که باید رفع گردد!

نکته 5

من بیشتر درمانهای رستوریتیو خود را بدون اسپری آب انجام می دهم و تنها به استفاده از هوای خنک کننده ادامه می دهم. من برای هر بیمار از یک الماس تیز یکبار مصرف یا bur استفاده می کنم. این روش باعث ایجاد گرد و غبار، debris و بویی می شود که باید توسط دستگاه تخلیه با حجم زیاد فوری از بین برود. همچنین، مکش HVE باعث خنک شدن دندان نیز می شود. من بیش از 30 سال است که از هندپیس برقی استفاده می کنم. من از مارک های مختلفی استفاده کرده ام، اما نوع مورد علاقه ی من هندپیس برقیBien-Air Evo.15  است. این هندپیس دارای یک دکمه ی “cool touch ” خاص است که دارای فناوری heat-arresting می باشد که از سوختگی بیماران یا انگشت شست من جلوگیری می کند. از آنجایی که این هندپیس برقی گرم نمی شود، می توانیم دندان ها را بدون اسپری آب و بدون تولید آئروسل آماده کنیم.

هنگام آماده سازی دندانها تنها با هوا، مهم است که زمان تماس با Bur را به فواصل 20 ثانیه ای محدود کنید.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=327677