Breaking News

مقایسه ی مشخصات میکروبیوم دهانی نوزادان 18 ماهه و والدین آنها

شروع و پیشرفت پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال با میکروبیوم دهان در ارتباط است. بنابراین، درک عواملی که بر تشکیل میکروبیوم دهانی تأثیر می گذارند، بسیار مهم است.

یکی از عواملی که در تشکیل میکروبیوم دهانی تأثیرگذار است انتقال باکتریهای دهان از والدین به نوزادان است. با این حال، هنوز مشخص نیست که چه زمانی این انتقال آغاز می شود، و سهم هر یک از والدین در این انتقال چه تفاوتی با هم دارد. در این تحقیق، دانشمندان بر روی میکروبیوم دهان و دندان نوزادان 18 ماهه تمرکز کردند، در این سن دندانهای شیری تشکیل می شود و میکروبیوم دهان پایدار می گردد.

محققان بزاق چهل نوزاد 18 ماهه و والدین آنها را جمع آوری کرده و تنوع و ترکیب میکروبیوم دهان آنها را با استفاده از نسل بعدی توالی یابی ژن های16S rRNA ، با یکدیگر مقایسه نمودند.

این مطالعه نشان داد که میکروبیوتای دهانی نوزادان 18 ماهه از تنوع کمتری نسبت به بزرگسالان برخوردار است. این نتیجه با مطالعات مقایسه میکروبیوم بزاقی در نوزادان و بزرگسالان، از تولد نوزاد تا 5 سالگی مطابقت داشت. این نتایج حاکی از آن است که میکروبیوم دهانی نوزادان هنوز در 18 ماهگی نابالغ است. در عین حال، میکروبیوم نوزادان بیشتر شبیه به مادران آنها است تا سایر زنان بالغ غیر فامیل. این باکتری ها که بین نوزادان و والدین بسیار مشترک هستند، نه تنها باکتری های کامنسال بلکه باکتری های مربوط به بیماری را نیز شامل می شوند و ممکن است هر دو باکتری دهانی کامنسال و بیماری زا قبل از 18 ماهگی از والدین به نوزادان منتقل شوند. این نتایج نشان می دهد که میکروبیوم دهانی مادر تا 18 ماهگی بر میکروبیوم دهانی فرزند تأثیر می گذارد. علاوه بر این، در مطالعه دیگری گزارش شده بود که تنوع میکروبی زبان در نوزادان 18 ماهه با بزرگسالان قابل مقایسه است. این نتایج نشان می دهد که بلوغ میکروبیوم دهان بسته به موقعیت در حفره ی دهان متفاوت است.

تحقیقات نشان داده است که میکروبیوتای حفره دهان بین کودکان با پوسیدگی فعال و کودکان سالم تفاوت دارد و تغییر از میکروبیوم همزیست به میکروبیوم دیس بیوتیک با شروع پوسیدگی زودهنگام در کودکی مرتبط است. مطالعات با بررسی عواملی که باعث تغییر به میکروبیوم دیس بیوتیک می شوند، به طور عمده بر افزایش دفعات مصرف قند تاکید کرده اند. با این حال، همچنین گزارش شده است که عادات تغذیه ای بین کودکان با یا بدون پوسیدگی شدید در اوایل کودکی تفاوت قابل توجهی ندارند، و انتقال باکتری های دهان از والدین نیز یکی از عوامل مهم در تغییر میکروبیوم دهان محسوب می شود. در این مطالعه، بیشتر باکتری های بسیار مشترک در بین نوزادان و والدین آنها باکتری های کامنس دهانی مانند استرپتوکوک، ویلونلا ، نیسریا ، هموفیلوس و روتیا بودند. با این حال، [1]OTU های اختصاص داده شده به Fusobacterium nucleatum ، که در بیماری پریودنتال دخیل است نیز با نرخ بالایی مشترک بودند. پیشنهاد شده است که F. nucleatum به دلیل توانایی چسبیدن به تعداد بسیار زیادی از میکروارگانیسم ها با تنوع مختلف، نقش مهمی در تشکیل بیوفیلم دندانی داشته باشد. در نتیجه F. nucleatum با انتقال از یک جامعه میکروبی کامنسال به یک جامعه بیماریزا ارتباط دارد. پس میکروبیوم دهانی والدین ممکن است بر تغییر میکروبیوم دهانی کودکان از میکروبیوم همزیست به دیس بیوتیک تأثیر بگذارد.

در مقابل، هیچ شباهت قابل توجهی بین نوزادان و پدران آنها در مقایسه با نوزاد و بزرگسالان غیر فامیل مشاهده نشد، این موضوع نشان می دهد که میکروبیوتای دهان مادران تأثیر بیشتری در شکل گیری میکروبیوم دهانی فرزندان نسبت به پدران دارد. این یافته ممکن است به دلیل تماس صمیمی بیشتر با میکروبیوم مادر مانند دوران شیردهی باشد.

علاوه بر این، میکروبیوم دهانی بین همسران به طور قابل توجهی بیشتر از میکروبیوم دهانی بین بزرگسالان غیرفامیل مشترک بود. این نتیجه نشان می دهد که حتی بین افرادی که از نظر ژنتیکی متفاوت هستند، میکروبیوم های دهانی مشابه به احتمال زیاد در اثر فعالیت هایی مانند بوسیدن و تماس با همان منابع میکروبی یا رژیم های غذایی ایجاد می شوند. بوسیدن باعث تبادل موقتی باکتریهای دهان می شود و مشخص شده است که Porphyromonas gingivalis -یک پاتوژن پریودنتال شایع- بین همسران منتقل می شود. اگرچه در این مطالعه اطلاعات مربوط به سبک زندگی افراد بررسی و گردآوری نشد، اما به سادگی فرض بر این است که تماس جسمی همسران یکی از توضیحات شباهت میکروبیوم دهانی بین همسران است.

یکی از محدودیت های این مطالعه این بود که تجزیه و تحلیل با استفاده از 16S rRNA ، برای شناسایی دقیق نوع باکتری مناسب نیست. برای تعیین اینکه آیا انتقال باکتریهای دهان در بین اعضای خانواده رخ می دهد یا خیر، باید از تجزیه و تحلیل دقیق تری مانند shotgun metagenomics استفاده شود. در این مطالعه، محققان نتوانستند اطلاعاتی در مورد سابقه پوسیدگی، بیماری پریودنتال، سیگار کشیدن یا بیماری های سیستمیک (مانند بیماری التهابی روده) که میکروبیوم دهان را تحت تأثیر قرار می دهند، بدست آورند. بنابراین، مطالعات بیشتر برای درک تأثیرات این عوامل در موارد مشابه لازم است. برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41598-020-78295-1


[1] operational taxonomic units