Breaking News

رازهایی برای داشتن دندانهایی سفیدتر

آیا می خواهید دندان هایی روشن تر و سفیدتر داشته باشید ؟

چگونه دندانهای سفید مرواریدی شما در طول زمان با ایجاد لکه های خاکستری یا زرد درخشش خود را از دست می دهد؟ رنگ دندانها با افزایش سن تغییر می کند، اما برخی غذاها، نوشیدنی ها و حتی دهان شویه ها می توانند لکه هایی بر روی دندان ها ایجاد کرده و رنگ دندانها را تغییر دهند. با استفاده از روشهای زیر و اجتناب از موادی که سبب تغییر رنگ بیشتر دندانهای شما می شوند، سفیدی و درخشندگی را به دندانهای خود باز گردانید.

سفید کردن دندانها در خانه

برخی از لکه های سطحی را می توانید با استفاده از محصولاتی مانند کیتهای سفید کننده، نوار، خمیر دندان و برخی محلولها در خانه از بین ببرید. حتی می توانید برخی داروهای قدیمی را برای اینکار امتحان کنید. در قفسه ی داروخانه ها محصولات سفید کننده ی ملایمی برای از بین بردن رنگ زرد دندانها موجود است. در برخی خمیر دندانها مواد ساینده و شیمیایی خاصی برای حذف لکه های سطحی وجود دارد. برای از بین بردن لکه های عمیق، شما ممکن است به کمک یک دندانپزشک نیاز داشته باشید.

کیت های سفید کننده ی دندان

کیتهای خانگی سفید کننده ی دندان، حاوی ماده ی کاربامید پراکساید هستند، این ماده می تواند لکه های سطحی و عمیق را از سطح دندانها بزداید و در واقع رنگ طبیعی دندانها را تغییر می دهد. اگر رنگ دندانهای شما بدلیل نوشیدن قهوه تغییر کرده است، یک کیت سفید کننده ی دندان به شما در پاک کردن این لکه ها، کمک می کند. در برخی از کیتها، یک ژل مبتنی بر پراکسید وجود دارد که باید آنرا با یک برس کوچک بر روی سطح دندان های خود بمالید. در کیتهای دیگر، ژل مذکور را باید در یک تری که قالب دندان است، قرار داده و تری را روزانه 30 تا 45 دقیقه برای به مدت یک هفته یا بیشتر در دهان خود قرار دهید.

نوارهای سفید کننده ی خانگی

نوارهای سفید کننده ی دندان به شما کمک خواهد کرد تا از لکه های دندان خلاص شوید. این نوار بسیار باریک و تقریبا نامرئی است و با ژل سفید مبتنی بر پراکسید، پوشانده شده است. شما آن را برای چند دقیقه در روز به مدت یک هفته یا بیشتر بر روی دندانهای خود می چسبانید. نتایج در عرض چند روز قابل مشاهده خواهد بود و تاثیر آن حداقل تا یک سال باقی می ماند. نتایج استفاده از نوار به اندازه ی استفاده از کیت نیست، اما استفاده از نوار بسیار آسانتر و تقریبا بدون خطا است.

خمیر دندانها و محلولهای سفید کننده

شما می توانید از خمیر دندانها، ژل ها و محلولهای شستشو برای حذف برخی لکه های سطحی از روی دندانهای خود استفاده کنید. بسیاری از این محصولات حاوی مواد ساینده ی خفیف، مواد شیمیایی و یا عوامل پولیش کننده هستند. بر خلاف کیتهای سفید کننده، خمیر دندانها، ژلها و محلولها، رنگ طبیعی دندانها را تغییر نمی دهند.

درمان های خانگی برای سفیدتر کردن دندان ها

برخی از مردم هنوز ترجیح می دهند از درمانهای خانگی قدیمی مانند جوش شیرین و یک مسواک برای سفید کردن ملایم دندان ها در خانه استفاده کنند. همچنین، برخی از مواد غذایی مانند کرفس، سیب، گلابی و هویج باعث افزایش بزاق می شوند که به شستشوی باقی مانده ی غذاها از سطح و ما بین دندانها کمک می کنند. جویدن آدامس بدون قند به پاک کردن دندانها کمک می کند و همچنین باعث افزایش ترشح بزاق می شود. افزایش تولید بزاق به خنثی کردن اسیدها که باعث پوسیدگی دندان می گردند، کمک می نماید.

سفید کردن دندان ها برای افرادی که دندانهای ترمیم شده دارند

اگر شما تعداد زیادی ونیرهای دندانی، باندینگ، پرکردگی، تاج و پل در دهان خود دارید، عمل سفید کردن دندانها را با احتیاط انجام دهید. مواد سفید کننده، این دندانهای ترمیم شده را سفید نمی کنند بدین ترتیب این بخشها در میان دندان های طبیعی که به تازگی سفید شده اند، متمایز بنظر می رسند، به منظور مطابقت با دندان سفید شده، ممکن است به کار جدید بر روی این بخشها از جمله ونیرها یا باندینگهای جدید نیاز باشد.

جلوگیری از ایجاد لکه بر روی دندان

همانطور که سن شما افزایش می یابد، لایه بیرونی دندان یا مینای دندان از بین می رود و لایه ی زیرین، به نام عاج که زرد رنگ است، نمایان می شود. به همین دلیل مهم است که در وهله اول از تغییر رنگ دندانهای خود به ویژه پس از سفید نمودن آنها، جلوگیری کنید. اگر مراقب خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که سبب تغییر رنگ دندان ها می شوند، باشید، رنگ دندانهای شما تا یک سال پس از سفید کردن ممکن است همچنان سفید بماند. سفید نمودن دندان ها اغلب سبب می شود آنها شفاف و آبی بنظر برسند، بنابراین در حفظ سفیدی دنداهای خود کوشا باشید.

برای سفید نگه داشتن دندانهای خود، سیگار نکشید

نه تنها کشیدن سیگار برای سلامتی شما مضر است، بلکه یکی از بدترین عوامل تغییر رنگ دندانها محسوب می شود. توتون و تنباکو باعث ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندانها می شوند که از طریق شیارها و چاله ها به مینای دندان نفوذ می کنند. لکه های حاصل از استعمال توتون و تنباکو به سختی با مسواک زدن به تنهایی، از روی دندانها پاک می شوند. هرچه مدت زمان کشیدن سیگار بیشتر باشد، لکه ها بیشتر تثبیت می شوند. سیگار کشیدن باعث افزایش بوی بد دهان و التهاب لثه (بیماری لثه) و خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان می شود

غذاهایی که باعث ایجاد لکه بر روی دندانها می شوند

دلیل دیگر برای توجه به آنچه می خورید، تغییر رنگ دندانها با خوردن برخی از مواد غذایی رنگی است. دندانپزشکان می گویند: هر چیزی که بتواند یک تی شرت سفید پنبه ای را لک کند می تواند سبب تغییر رنگ دندانها نیز شود، به عنوان مثال قهوه لکه هایی را بر روی دندان ها ایجاد می کند. نوشیدنیها از دیگر مواد غذایی هستند که شدیدا در تغییر رنگ دندانها نقش دارند که از جمله می توان به چای، نوشابه هایی با رنگهای تیره و آب میوه ها اشاره کرد. این لکه ها با افزایش سن بیشتر نمود می یابند.

هنگام نوشیدن ، فکر کنید

اگرچه این نوشیدنیها ممکن است مملو از آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با بیماری ها باشند، اما یک لیوان آب آلبالو یا آب انگور به راحتی سبب تغییر رنگ دندانها می شوند. این بدان معنا نیست که شما باید از نوشیدن آنها صرفنظر کنید، اما به یاد داشته باشید دهان خود را بعد از نوشیدن این نوشیدنی های رنگی آبکشی کنید.

سایر مواد غذایی ایجاد کننده ی لکه بر روی دندان ها

رنگ قوی برخی میوه ها و سبزیجات، آنها را به یک منبع تغذیه ای قدرتمند تبدیل کرده است، اما زغال اخته، تمشک و چغندر بسادگی رنگ خود را بر روی دندانها باقی می گذارند. برای بهره بردن از خواص این مواد و جلوگیری از تغییر رنگ دندانها باید:

  • بلافاصله پس از خوردن این نوع مواد غذایی دندانهای خود را مسواک کنید.
  • دهان خود را با آب شستشو دهید.

نوشیدنی های ورزشی برای درخشندگی دندانها مضرند؟

در حالی که همه نوشیدنی های شیرین برای دندانها مضر هستند، برخی از نوشابه های انرژی زا و ورزشی ممکن است بدتر از مواد قندی به دندانها آسیب رسانند. با توجه به مطالعه ای که نتایج آن در مجله ی General Dentistry منتشر گردید، محققان دریافتند که این نوشیدنیها – همچنین لیمونادها - ممکن است پس از استفاده طولانی مدت، مینای دندان را حل کنند که نتیجه ی آن نازک شدن، شفاف شدن و تغییر رنگ دندانها است. برای جلوگیری از فرسایش دندان:

  • از جرعه جرعه نوشیدن آنها برای مدت زمان طولانی پرهیز نمایید.
  • پس از اتمام نوشیدنی، دهان خود را با آب شستشو دهید.

داروهایی که می توانند سبب تغییر رنگ دندان ها شوند

تتراسایکلین آنتی بیوتیکی است که باعث تغییر رنگ دندانهای کودکان (که هنوز در حال رشد هستند)، به رنگ خاکستری می شود. شویه های ضد باکتریایی که حاوی کلروهگزیدین یا ستیل پیریدینیوم کلراید هستند نیزمی توانند موجب تغییر رنگ دندانها شوند. برخی آنتی هیستامین ها، داروهای آنتی سایکوتیک و داروهای فشار خون همچنین آهن و فلوراید بیش از حد نیز موجب ایجاد لکه هایی بر روی دندانها می شوند. اگر سفید کردن دندانها به از بین بردن این لکه ها کمک نمی کند، از دندانپزشک خود در مورد باندینگ دندان، که در آن از یک ماده همرنگ دندان استفاده می شود سوال کنید.

بهداشت و مراقبت روزانه از دندانها را فراموش نکنید

یک استراتژی ساده که می تواند به حفظ سفیدی دندان های شما کمک کند: مسواک زدن است. مسواک زدن حداقل دو بار در روز حتی و یا مسواک زدن بعد از هر وعدهی غذای اصلی و میان وعده ساده ترین راه براینگهداری از دندانها است. مسواک زدن از ایجاد لکه و رنگ زرد بر روی دندان ها، به خصوص در خط لثه جلوگیری می کند. مسواک برقی و مسواک سونیک(صوتی) ممکن است نسبت به مسواک دستی در از بین بردن پلاک و لکه های سطحی از روی دندان ها موثرتر باشند. همچنین، نخ دندان و استفاده از دهانشویه ی ضد عفونی کننده را بصورت روزانه فراموش نکنید.

جرم گیری توسط متخصص

دندانپزشک شما در معاینات دوره ای می تواند دندانهای شما را بصورت حرفه ای جرم گیری نماید. دندانپزشکان با روشهای سایش و پرداخت(پولیش) می توانند بسیاری از لکه های ناشی از مواد غذایی و تنباکو را از سطح دندانها حذف نمایند. در مورد روشها و تکنیکهای جدید و استفاده از لیزر برای از بین بردن لکه ها از روی دندانها از دندانپزشک خود سوال کنید.


منبع:


http://www.webmd.com/oral-health/ss/slideshow-10-secrets-to-whiter-teeth