Breaking News

تأثیر دو سیمان مختلف بر باقی ماندن سیمان بیش از حد در رستوریشنهای زیرکونیایی پشتیبانی شونده با ایمپلنت، یک مطالعه آزمایشگاهی

28 ژانویه 2021- مقدار باقیمانده ی سیمان زیادی پس از سیمان کاری روکش های زیرکونیایی پشتیانی شونده با ایمپلنت، در هنگام استفاده از سیمان زینک فسفات یا گلاس یونومر آلومینات کلسیم با هم مقایسه شد.

20 روکش زیرکونیا بر روی آباتمنتهای ایمپلنت دندانی با استفاده از سیمان گلاس یونومر آلومینات کلسیم (10 نفر) و سیمان زینک فسفات (10 عدد) سیمان شدند. پس از حذف سیمان بیش از حد، مقدار اضافی سیمان با استفاده از روش محاسبه مساحت پیکسل و با توزین، اندازه گیری شد. تفاوت در مقدار اضافی سیمان باقیمانده با استفاده از آزمون t مستقل مورد بررسی قرار گرفت. سطح معنی دار p = 0.05 ، تعیین شد.

نتایج نشان داد که سیمان باقیمانده ی بیش از حد، هنگام استفاده از “سیمان زینک فسفات” از نظر تعداد کل پیکسل ها (p = 0.002) و مقدار بر حسب گرم (p = 0.005) به میزان قابل توجهی بیش از “سیمان آلومینات کلسیم” است.

محققان نتیجه نمودند که مقدار باقیمانده از سیمان بیش از حد می تواند تحت تأثیر نوع سیمان باشد. سیمان گلاس یونومر آلومینات کلسیم ممکن است گزینه مناسب تری برای رستوریشنهای ایمپلنتهای دندانی سمان شونده باشد و احتمالاً می تواند خطر عوارض مربوط به باقی ماندن سیمان بیش از حد مانند بیماری پری ایمپلنت را کاهش دهد. برای تأیید نتایج حاصل از این مطالعه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برای مطالعه ی متن کامل این تحقیق به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41405-021-00063-8