Breaking News

یک مطالعه ی جدید ارتباط بین پریودنتیت و عوارض COVID-19 را نشان داد

2 فوریه 2021- طبق تحقیقی که امروز در ژورنال پریودنتولوژی بالینی، نشریه ی رسمی فدراسیون پریودنتولوژی اروپا (EFP) منتشر شده است، بیماران COVID-19، احتمالاً سه برابر بیشتر دچار عوارض این بیماری می شوند، اگر همچنین به بیماری لثه مبتلا باشند.

مطالعه ی بیش از 500 بیمار مبتلا به COVID-19 نشان داد کسانی که مبتلا به بیماری لثه هستند، 3.5 برابر بیشتر در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند، 4.5 برابر بیشتر به ونتیلاتور نیاز دارند و تقریباً نه برابر بیشتر از دیگران در معرض مرگ هستند.

مارکرهای خونی نشان دهنده التهاب در بدن بیماران COVID-19 که مبتلا به بیماری لثه بودند، در مقایسه با افرادی که این بیماری را نداشتند، به طور قابل توجهی بالاتر بود، که نشان می دهد التهاب ممکن است افزایش میزان عوارض را توضیح دهد.

پروفسور Lior Shapira ، رئیس منتخب EFP ، گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که التهاب در حفره ی دهان ممکن است دریچه ای برای تهاجم بیشتر ویروس کرونا باز کند. بهمین دلیل، مراقبت از دهان و دندان باید بخشی از توصیه های بهداشتی برای کاهش خطر ابتلا به عوارض شدید COVID-19 باشد.

پریودنتیت، یک شکل جدی از بیماری لثه است که تا نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. پریودنتیت باعث التهاب لثه می شود و در صورت عدم درمان، التهاب می تواند در بدن پخش شود. COVID-19 با پاسخ التهابی همراه است که ممکن است کشنده باشد. این مطالعه رابطه بین پریودنتیت و عوارض COVID-19 را بررسی کرد.

این یک مطالعه مورد شاهدی در سراسر کشور قطر بود که در آن سوابق الکترونیکی سلامت حاوی داده های پزشکی و دندانپزشکی افراد بررسی گردید. در این مطالعه 568 بیمار مبتلا به COVID-19 که بین فوریه و ژوئیه سال 2020 به این بیماری مبتلا شده بودند، شرکت کردند. از این تعداد، 40 نفر دچار عوارض این بیماری شدند(بستری در بخش مراقبت های ویژه [ICU] ، نیاز به ونتیلاتور یا مرگ) و 528 نفر این عوارض را تجربه نکردند. اطلاعات در مورد بیماری لثه و سایر عواملی که ممکن است با عوارض COVID-19 مرتبط باشد از جمله شاخص توده بدنی (BMI) ، سیگار کشیدن، آسم، بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا جمع آوری شد. همچنین داده هایی در مورد سطح مواد شیمیایی در خون که مرتبط با وجود التهاب در بدن است، به دست آمد.

از 568 بیمار COVID-19 در این مطالعه ، 258 نفر (45 درصد) به بیماری لثه مبتلا بودند. بعد از تنظیم نتایج برای سن، جنس،BMI ، وضعیت استعمال دخانیات و سایر شرایط، نسبت شانس برای همه ی عوارض COVID-19 در بیماران مبتلا به بیماری لثه، در مقایسه با افراد بدون بیماری لثه برابر با 3.67 ، برای پذیرش در ICU برابر با 3.54 ، برای نیاز به ونتیلاتور4.57 و برای مرگ 8.81 بود.

نویسندگان اظهار داشتند: اگر یک رابطه ی علیتی بین پریودنتیت و افزایش میزان عواقب نامطلوب در بیماران مبتلا به COVID-19  یافت شود، ایجاد و حفظ سلامت پریودنتال ممکن است به بخشی مهمی از مراقبت از این بیماران تبدیل گردد.

پروفسور ماریانو سانز از دانشگاه کامپلوتنس مادرید، اسپانیا، یکی از نویسندگان این مطالعه، خاطرنشان کرد که باکتری های دهان در بیماران مبتلا به پریودنتیت می توانند استنشاق شده و ریه ها را آلوده کنند، به ویژه در کسانی که از دستگاه تنفسی استفاده می کنند. وی اظهار داشت: این امر ممکن است در وخامت حال بیماران مبتلا به COVID-19 نقش داشته و خطر مرگ آنها را افزایش دهد. کارکنان بیمارستان باید بیماران COVID-19 که به پریودنتیت نیز مبتلا هستند را شناسایی کرده و از داروهای آنتی سپتیک خوراکی برای کاهش انتقال باکتریها استفاده کنند.

پروفسور شاپیرا گفت: ارتباط بین پریودنتیت و بیماری های ریوی از جمله آسم، ذات الریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) کاملاً ثابت شده است. وی گفت: این مطالعه شواهد دیگری را به شواهد مربوط به ارتباط بین سلامت دهان و بیماری تنفسی اضافه نمود. پریودنتیت یک بیماری شایع است اما می توان از آن پیشگیری نمود و آن را درمان کرد.

این مطالعه ارتباط بیماری لثه با سلامت سیستمیک ما را برجسته کرد و بر نیاز به مراقبت مداوم و مستمر  دندانپزشکی در تمام طول عمر برای افراد مستعد ابتلا به بیماری لثه و اجرای یک رویکرد پیشگیرانه ی قوی برای پریودنتیت برای کل جمعیت تأکید دارد.

کارهایی که می توانید برای جلوگیری از بیماری لثه انجام دهید:

  • بیش از یک بار در روز با مسواک دستی یا برقی مسواک بزنید.
  • روزانه با استفاده از مسواک بین دندانی، فواصل بین دندان های خود را تمیز کنید (یا اگر فضای بین دندانی بیش از حد بسته است از نخ دندان استفاده کنید).
  • می توانید از شوینده های مخصوص دهان یا خمیر دندانهای خاص برای کاهش التهاب استفاده کنید.
  • سیگار نکشید، وزن مناسبی داشته باشید، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، ورزش کنید، استرس خود را کاهش دهید.
  • اگر دیابت دارید، قند خون خود را کنترل کنید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210202/Study-shows-link-between-periodontitis-and-COVID-19-complications.aspx