Breaking News

بینش جدیدی در زمینه ی کنترل میزان انتشار ترشحات و بزاق بیماران ناشی از درمان های دندانپزشکی در طی همه گیری SARS-CoV-2

4  فوریه 2021 – یکی از بزرگترین چالشهای حرفه ی دندانپزشکی در بازگشت به کسب و کارعادی، خطر ذاتی انتقال SARS-CoV-2 از طریق اسپری ترشحات و بزاق بیماران در محیط کار و فضای عمومی در مطب ها و کلینیکهای دندانپزشکی است که همراه با پروسیجرهای معمول دندانپزشکی رخ می دهد. مطالعه ی اخیر محققان انگلیسی نشان دادند که کنترل برخی از پارامترها می تواند در طول بحران فعلی به تغییر خصوصیات کلیدی اسپری و پخش شدن آئروسلهای حاوی ترشحات و بزاق بیماران کمک کند.

استفاده از جریانهای هوا و آب با سرعت بالا در دندانپزشکی برای خنک سازی ابزار چرخشی یا ابزار کاری با فرکانس بالا ضروری است. حتی اگر چندین راهکار برای حفظ ایمنی کارکنان و بیماران در کلینیک های دندانپزشکی اجرا شود، احتمالاً آلودگی فضاهای کار توسط پخش شدن ترشحات از دهان بیمار، موجب می شود که زمان بیشتری صرف استریل نمودن فضا و اطمینان از پاک شدن محیط گردد بهمین دلیل فاصله ی بین ویزیت بیماران افزایش یافته است و در یک شیفت کاری تعداد کمتری از بیماران تحت درمان قرار می گیرند. این محدودیت می تواند از نظر مالی برای صاحبان مطب ها و کلینیک ها چالش برانگیز باشد و علاوه بر این، دسترسی بیماران به مراقبتهای به موقع دندانپزشکی و نوع مراقبت قابل ارائه را محدود کند.

در حالی که مطالعه ی پخش شدن آئروسلها و ترشحات ناشی از درمانهای دندانپزشکی جدید نیست، اطلاعات کلیدی در مورد انتقال بالقوه ی SARS-CoV-2 به اندازه کافی مستند نیستند. این شامل اطلاعات مربوط به دامنه های اندازه ی قطرات، مسیرهای انتشار و طول عمر قطرات است.

دنتال تریبون بین المللی با دکتر Nicholas Jakubovics ، سردبیر مجله تحقیقات دندانپزشکی تماس گرفت و از وی سوال کرد که چگونه یافته های این مطالعه می تواند از درمانهای دندانپزشکی در طی همه گیری پشتیبانی کند. وی پاسخ داد: به خوبی مشخص شده است که ابزارهایی که در دندانپزشکی برای درمان بیماران بکار گرفته می شوند، منجر به تولید آئروسل و پاشیدن ترشحات و قطرات از دهان بیمار به اطراف می گردند، که مشکلات مهمی را در کنترل عفونت ایجاد می کنند. این مطالعه اطلاعات جدید مهمی را در مورد نحوه پخش شدن قطرات مایع از ابزارهای چرخشی دندانپزشکی ارائه می دهد.

علاوه بر این، نویسندگان روش های کاهش انتشار ترشحات و بزاق را ارزیابی کردند. به طور بالقوه، این به دندانپزشکان کمک می کند تا روشهای بهینه ای را برای انجام پروسیجرهای تولید کننده ی آئروسل با اطمینان بیشتر، شناسایی کنند.

محققان با استفاده از تصویربرداری با سرعت بالا ، مشخصات اسپری های دندانی تولید شده از ابزار چرخشی پرسرعت را شناسایی کردند تا مکانیزم هایی که منجر به اتمیزه شدن و پرتاب قطرات با سرعت بالا می شود را شناسایی کنند. متغیرهای مورد بررسی شامل سرعت چرخش، تماس فرز با دندان و coolant pre-misting است. تیم تحقیقاتی تأکید کرد که با درک این مکانیزم های اساسی، ممکن است بتوان به یافته های کلی برای بهبود کاهش اسپری شدن قطرات و ترشحات بزاقی، مستقل از نوع محیط کار، دست یافت.

محققان دریافتند که حذف pre-misting -مخلوط کردن آب خنک کننده و هوا قبل از تماس فرز با دندان- برای کاهش اسپری شدن بزاق و سایر مواد بسیار مفید است. با این حال، ممکن است هنوز هم اتمیزه شدن و پخش شدن بصورت شعاعی رخ دهد اما می توان با اصلاح تماس فرز با دندان از شدت و میزان و شعاع آلودگی کاست. علاوه بر این، محققان نشان دادند که کاهش سرعت چرخش به 80،000-100،000 دور در دقیقه، به کنترل تشکیل آئروسل، کمک می کند. اگرچه این منجر به کاهش کارایی برش می شود، اما اینسترومنتیشن مینای دندان، عاج و برخی از مواد ترمیمی با خنک سازی کافی برای جلوگیری از صدمات به پالپ، قابل انجام است.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که این اقدامات ممکن است اجازه دهد که بسیاری از پروسیجرهای روتین دندانپزشکی در کوتاه مدت انجام شود و ممکن است بدون تغییرات عمده ای در محیط جراحی این نوع از درمانها قابل انجام باشند. با این حال، آنها همچنین تأکید کردند که ارزیابی خطر فردی، به عنوان مثال با در نظر گرفتن نرخ عفونت در منطقه، همیشه باید هدایت کننده ی روند تصمیم گیری باشد.

به گفته Jakubovics ، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر روش های کاهش آئروسل و اسپری شدن در محیط اطراف مورد نیاز است، زیرا این آزمایشات تحقیقاتی فقط در شرایط کنترل شده انجام شده اند.

 نویسندگان این مطالعه گفتند: مدلسازی میزان و نحوه ی اسپری شدن ترشحات، قطرات و ذرات در محیط درست همانند آنچه که در حین درمانهای دندانپزشکی واقعی رخ می دهد، دشوار است زیرا موقعیت قرار دادن و استفاده از ابزار دندانپزشکی توسط هر یک از دندانپزشکان با هم متفاوت است که به میزان زیادی بر توزیع آئروسل ها تأثیر می گذارد.

دکتر Jakubovics ، خاطر نشان کرد: در حالی که همه گیری SARS-CoV-2 نیاز فوری به درک بهتر کنترل عفونت در دندانپزشکی را برجسته کرده است، به نظر می رسد مراحلی از جمله استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی مناسب و کامل، فاصله گذاری زمانی بین ویزیت بیماران و غربالگری تلفنی بیماران پیش از تعیین وقت ملاقات، و در بدو ورود به مطب در محافظت از متخصصان مراقبت های بهداشتی دندانپزشکی موثر بوده است، در عین حال، توانایی ارائه ی مراقبت های اورژانس دندانپزشکی را ایمن تر کرده است.

دکتر Jakubovics ، نتیجه گیری کرد: با اطلاعات جدیدی که از مطالعات مشابه بدست آمده است، ما امیدواریم که بتوانیم خطرات کنترل عفونت را حتی به طور موثرتری مدیریت کنیم و این حرفه را با ایمنی و کارآیی نه تنها در این همه گیری، بلکه در زمان های” طبیعی تر ” نیز در آینده حفظ کنیم.

این مطالعه با عنوان “مکانیزم های اتمیزه شدن ترشحات و بزاق از ابزارهای چرخشی دندانپزشکی و کاهش آن” ، در 16 دسامبر سال 2020 در مجله تحقیقات دندانپزشکی به صورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/new-insight-into-control-of-dental-treatment-spray-emission-during-sars-cov-2-pandemic/