Breaking News

مراقبتهای دندانپزشکی مدرسه محور توانست حفره های دندانی را بیش از 50 درصد کاهش دهد

2 مارس 2021- بر اساس مطالعه ای که توسط محققان کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورک انجام شد، یک برنامه ی پیشگیری از پوسیدگی در مدارس که شامل حدود 7000 دانش آموز ابتدایی بود، حفره های دندانی را در میان این کودکان بیش از 50 درصد کاهش داد. این یافته ها در ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شده است.

دکتر ریچارد نیدرمن ، استاد و رئیس گروه اپیدمیولوژی و ارتقا سلامت در کالج دندانپزشکی NYU و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: حفره ی دندانی شایع ترین بیماری مزمن در کودکان است و از هر 5 کودک دبستانی یک نفر حداقل یک حفره ی دندانی درمان نشده دارد. در حالی که با مراجعه به دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه می توان از ایجاد حفره جلوگیری کرد، اما برخی از خانواده ها با موانعی برای مراجعه به دندانپزشک ، از جمله هزینه و مشکل تعطیلی کار یا گرفتن مرخصی از کار، روبرو هستند.

دکتر نیدرمن، گفت: برنامه های پیشگیری از حفره مبتنی بر مدرسه، با آوردن مراقبت های اساسی و پیشگیرانه ی دندانپزشكی در مدرسه، به جای بردن كودكان به دندانپزشکی، این موانع را از بین می برد.

این مطالعه در 33 مدرسه ی ابتدایی عمومی و با نیاز بالا در ماساچوست انجام شد، جایی که متخصصان بهداشت دندان از 6927 کودک مراقبت می کردند. این خدمات بدون هزینه به خانواده ها ارائه می شد.

ویزیت ها دو بار در سال ارائه می شود، که شامل معاینات دندانپزشکی و به دنبال آن پیشگیری و درمان حفره، از جمله وارنیش فلوراید، سیلانت ها و پر کردگی با حداقل تهاجم برای ایجاد ثبات در حفره ها بدون دریل کاری است. دانش آموزان همچنین دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان، مسواک و خمیر دندانهای حاوی فلوراید را برای بردن به خانه دریافت کردند. در صورت نیاز به مراقبت پیچیده تر، دانش آموزان به دندانپزشکان محلی ارجاع می شدند. قابل ذکر است که روشهای استفاده شده در این مراقبت ها باعث ایجاد آئروسل نمی شدند، که خطر انتقال ویروس از طریق هوا را محدود می کند.

پس از شش بار ویزیت، شیوع حفره های درمان نشده بیش از 50 درصد کاهش یافت. در یک گروه از مدارس، حفرات از 39 درصد در ویزیت اول به 18 درصد کاهش یافت و در گروه دوم، حفرات از 28 درصد در ابتدا به 10 درصد کاهش یافت. این برنامه ی پیشگیری باعث کاهش حفره در دندانهای شیری و دائمی می شود.

دکتر نیدرمن، گفت: در سال 2010 ، دولت فدرال هدفی را برای کاهش شیوع حفرات در کودکان تا 10 درصد، تا سال 2020 تعیین کرد. مطالعه ی ما نشان می دهد که این کار نه تنها عملی است، بلکه بر اساس این نتایج، همچنین یک برنامه جامع مدارس می تواند شیوع حفره های دندانی را تا پنج برابر کاهش دهد.

تجزیه و تحلیل اقتصادی اخیر از برنامه های پیشگیری از حفره ی مبتنی بر مدرسه، توسط محققان کالج دندانپزشکی NYU ، که یکی از برنامه های تمرکز بر این برنامه در ماساچوست است، نشان می دهد که این روش مقرون به صرفه است و می تواند سبب صرفه جویی در هزینه های دولت شود. اگر این برنامه ی مدرسه محور در سطح ملی اجرا شود، می تواند هزینه های بیمه را برای بهداشت دهان و دندان کودکان تا نصف کاهش دهد.

بیماری همه گیر COVID-19 ، بیشتر مراقبت های دندانپزشکی را در مدارس به دلیل تعطیلی مدارس و ترس از ایجاد آئروسل متوقف کرده است، با این که مراقبت های بهداشت دهان و دندان در مطبهای دندانپزشکی با اقدامات کنترل عفونت اضافی با خیال راحت از سر گرفته شده است. محققان با توجه به توانایی این برنامه در جلوگیری از حفره با استفاده از روش های فاقد آئروسل، بر اهمیت ادامه ایمن مراقبت های پیشگیرانه ی دندانپزشکی در مدارس تأکید کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-school-based-dental-cavities-percent.html