Breaking News

وجود و شیوع اکتازی غده بزاقی و بیماری دهان در نجات یافتگان از COVID-19

3 مارس 2021- تاثیرات بالینی COVID-19 ، در اندام های مختلف هدف به طور گسترده مورد مطالعه و توصیف قرار گرفته است، اما در مورد ویژگی های درگیری حفره دهان اطلاعات نسبتاً کمی در دست است. مطالعه ی “شیوع و تداوم اکتازی غدد بزاقی و بیماری دهان پس از  COVID-19” که در مجله تحقیقات دندانپزشکی (JDR) منتشر شده است، به بررسی وجود و شیوع تظاهرات دهانی در نجات یافتگان از COVID-19 پرداخته است.

محققان در دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل در میلان، ایتالیا ، درگیریهای دهانی 122 نفر از نجات یافتگان از COVID-19 را پس از گذشت 104 روز از ترخیص از بیمارستان، در یک مراجعه ارجاعی در طی بستری بررسی و ثبت نمودند. محققان دریافتند که تظاهرات دهانی، بخصوص اکتازی غدد بزاقی، به طور غیر منتظره ای در میان این افراد شایع است و به ترتیب در 83.9٪ و 43٪ از نجات یافتگان ازCOVID-19  قابل تشخیص است. مشخصه ی اکتازی غدد بزاقی متورم شدن غدد بزاقی، باز ماندن مجرا بدون هیچ گونه ترشح چرکی است. اکتازی غدد بزاقی منعکس کننده ی پاسخ التهابی بیش از حد به SARS-CoV-2  است، که تظاهرات آن افزایش معنی دار پروتئین واکنش پذیر C و لاکتات دهیدروژناز (LDH) در زمان پذیرش در بیمارستان و نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک در طی بیماری حاد، است. در یک تجزیه و تحلیل چند متغیره، مشخص گردید که سطح LDH و تجویز آنتی بیوتیک به عنوان پیش بینی کننده های مستقل برای بروز اکتازی غدد بزاقی هستند. ناهنجاری های مفصل گیجگاهی فکی، درد صورت و ضعف عضلات جونده نیز در میان این افراد شایع بود.

نیکلاس یاکوبوویچ، سردبیر JDR ، از دانشگاه نیوکاسل، گفت: این مطالعه ی کوهورت گذشته و آینده نگر بر روی نجات یافتگان COVID-19 نشان داد که آسیب باقی مانده در حفره دهان در اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که بطور شدیدتری تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند، بسیار فراتر از زمان ریکاوری بالینی، باقی می ماند. این نشان می دهد که حفره دهان یک هدف ترجیحی برای عفونت SARS-CoV-2 است. برای روشن شدن ارتباط بین عفونت SARS-CoV-2 و اختلالات دهانی، مطالعات بیشتری لازم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-presence-prevalence-salivary-gland-ectasia.html