Breaking News

ارتباط باکتریهای دهان با خطر سکته مغزی

17 فوریه2016 – محققان با مطالعه ی بیمارانی که بدلیل سکته مغزی حاد در بیمارستان بستری شده بودند اطلاعات خود را درباره ی ارتباط انواع خاصی از سکته مغزی و حضور نوعی از باکتریهای دهانی بنام cnm-positive S. mutans افزایش دادند.brain

محققان نتایج تحقیقات خود را در مجله ی Scientific Reports منتشر نمودند.

محققان مرکز ملی مغز و قلب و عروق در اوزاکای ژاپن در این مطالعه که تنها در یک بیمارستان انجام گردید، بیماران مبتلا به سکته مغزی را بمنظور درک بهتر ارتباط میان سکته مغزی هموراژیک (خونریزی دهنده) و باکتری دهانی بررسی نمودند .در بزاق 26 درصد از بیمارانی که خونریزی داخل مغزی (ICH) را تجربه کرده بودند، یک باکتری خاص بنام cnm-positive S. mutans یافت شد. نتیجه ی آزمایش این باکتری در بیمارانی که انواع دیگری از سکته ی مغزی را تجربه کرده بودند، تنها در 6 درصد از افراد مثبت بود.

سکته های مغزی به دو شکل ایسکمیک و هموراژیک می باشند، سکته مغزی ایسکمیک به انسداد یک یا چند رگ تامین کننده ی خون به مغز اطلاق می شود و سکته هموراژیک زمانی رخ می دهد که در آن رگ های خونی در مغز پاره شده و باعث خونریزی گردند.

پژوهشگران همچنین MRI افراد مورد مطالعه را برای حضور خونریزیهای کوچک در مغز (CMB)، که ممکن است به زوال عقل منجر شوند و همچنین در اغلب موارد زمینه ساز خونریزی داخل مغزی یا ICH هستند را بررسی نمودند. آنها دریافتند که تعداد خونریزیهای کوچک مغزی در افراد دارای cnm- positive S. mutans نسبت به افراد بدون این باکتری، به طور قابل توجهی بالاتر است.

نویسندگان این فرضیه را مطرح کردند که باکتری موتانس ممکن است به رگ های خونی ضعیف شده بر اثر افزایش سن و بالا رفتن فشار خون متصل شود و باعث پارگی سرخرگ در مغز شده و منجر به خونریزی های کوچک یا بزرگ شوند.

فریدلند می گوید: این مطالعه نشان می دهد که بهداشت دهان و دندان نه تنها برای دندان ها بلکه برای سلامت مغز مهم است. مطالعات نشان داده است که باکتری های دهان و دندان در انواع مختلفی از سکته مغزی، از جمله خونریزی مغزی و سکته ی مغزی که منجر به زوال عقل می شود، نقش دارند.

مطالعات تحقیقاتی متعددی به ارتباط نزدیک بیماری لثه و بیماری های قلبی اشاره می کنند، دکتر Potempa از دانشکده دندانپزشکی UofL در سال 2013 مقاله ای را منتشر نمود که نشان داد چگونه باکتری مسئول بیماری لثه سبب وخیم ترشدن بیماری آرتریت روماتوئید می شود.

دکتر فریدلند می گوید: باکتری موتانس cnm منفی در میان حدود 10 درصد از جمعیت عمومی دیده می شود و به عنوان علت حفره ی دندان (پوسیدگی دندان) شناخته شده است. دکتر فریدلند همچنین در حال تحقیق بر روی نقش باکتری دهان و دندان در سایر بیماری هایی است که بر مغز تاثیر می گذارند.

او می گوید: ما در حال بررسی نقش باکتریهای دهان و روده در شروع آسیب شناسی اختلالات عصبی آلزایمر و پارکینسون با همکارانمان در انگلستان و ژاپن هستیم.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/306664.php