Breaking News

چگونه با بیماران خود در مورد وقفه ی تنفسی در هنگام خواب صحبت کنیم

نویسنده: دکتر Dassani مدرس دانشکده ی دندانپزشکی گلدمن در دانشگاه بوستون

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای تعویض روغن و بررسی لاستیکهای اتومبیل نزد مکانیک رفته اید که یک کار روتین است، سپس وقتی می خواهید اتومبیل را تحویل بگیرید، مکانیک شما توضیح می دهد که مشکلی در اکسل اتومبیلتان وجود دارد و شما می پرسید که آیا رانندگی با آن ایمن است؟ و مکانیک پاسخ می دهد که برای مدتی کوتاه شاید، اما در هر زمان ممکن است مشکلی بهم بزند که ناگهان تعمیرات را بسیار پیچیده تر و بسیار گرانتر کند. در این موقعیت چه احساسی دارید؟

احتمالاً احساس شوک، عصبانیت و کمی ترس می کنید. برنامه های شما تغییر کرده است. شما می دانید که تعمیر اکسل باید انجام شود و این برای ماشین لازم است، اما شما همچنین مشغله دارید، خسته اید و ضمنا پولی را برای این کار در نظر نگرفته اید. آرزو می کنید فقط می توانستید این موضوع را فراموش کنید.

حال، تصور کنید که به جای شخصی که به مکانیکی می رود، شما بیماری هستید که روی صندلی دندانپزشکی برای یک پروسیجر دندانپزشکی نشسته اید و دندانپزشکتان به شما می گوید که احتمالا شما دچار وقفه ی تنفسی خواب (SDB) هستید و نیاز به بررسی های بیشتر و درمان دارید.

فکر می کنید در این وضعیت چه احساسی خواهید داشت؟ احتمالاً خیلی وحشتناک خواهد بود. ما دندانپزشکان به عنوان ارائه دهندگان خدمات مراقبتی که به همه ی جنبه های سلامتی بیماران خود اهمیت می دهیم، باید بتوانیم در مورد SDB و آسیب هایی که می تواند به زندگی بیماران وارد کند، با آنها وارد مکالمه ای مفید شویم. بنابراین باید راه صحیح بیان موضوع را بدانیم تا خطر عدم پیگیری آنها برای بررسی بیشتر و درمانی که برای زندگی طولانی و سالم نیاز دارند را کاهش دهیم.

چرا SDB ، ناگهان چنین موضوع بزرگی است؟

علم خواب یک زمینه ی کاملاً جدید است و هر روز محققان در مورد خواب و تاثیر آن بر بدن چیزهای بیشتری می آموزند. اکنون ما می دانیم که هر عملکردی در بدن به خواب بستگی دارد.

ما در طول شب یک چرخه خواب را تجربه می کنیم که از خواب سبک، خواب عمیق و خواب REM تشکیل شده است و هر مرحله به ما در یادگیری، ترمیم ذهن و بدن و همچنین رشد کمک می کند. کار خواب در طول شب تغییر می کند. اگر خیلی دیر به رختخواب برویم، یا خیلی زود به رختخواب برویم یا مرتباً بیدار شویم، سلامت بدنمان را به خطر می اندازیم.

وقتی راه های هوایی فوقانی یک فرد در هنگام خواب برای تأمین اکسیژن به اندازه ی کافی باز نباشد، فرد بطور مکرر برای دوره های کوچکی در تمام طول شب بیدار می شود زیرا دچار وقفه ی تنفسی شده است. در این وضعیت چرخه خواب این افراد مختل شده و مغز و بدن دچار اختلال می شوند. نتیجه ی  آن می تواند موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • کنترل عاطفی ضعیف
  • افسردگی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • کنترل ضعیف قند خون
  • چاقی
  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • افزایش وزن
  • درد مزمن
  • بیماری آلزایمر
  • حمله قلبی
  • سکته
  • تصادفات رانندگی
  • مرگ

از آنجایی که SDB می تواند باعث وقفه ی مکرر در خواب در طول شب شود، یک بحران بزرگ سلامتی بیمار را تهدید می کند و حتی ممکن است متوجه نباشد که این موضوع ریشه ی بسیاری از مشکلات جسمی و روانی او است. شما به عنوان دندانپزشک در موقعیتی قرار دارید که می توانید بیماران را برای بسیاری از علایم غربالگری و آنها را برای معالجه به سایر متخصصان ارجاع دهید.

بیماران شما اغلب یک رابطه ی دوستانه با شما دارند، به شما اعتماد دارند، مرتباً شما را می بینند و می دانند که شما با مشکلات دهان و راه هوایی فوقانی آشنایی کامل دارید. فقط یک مانع وجود دارد. برای بسیاری از بیماران شما، این اولین باری است که کسی در تیم مراقبتیشان به آنها می گوید که ممکن است SDB  عامل ایجاد مشکلات سلامتی آنها شده و یا در ایجاد این مشکلات و سایر بیماریهای آنها نقش داشته باشد.

مرحله 1: آگاهی بخشی مرحله ای و چارچوب بندی موضوع

پردازش اخبار ناگهانی، دشوارتر از اخباری است که انتظار آن را دارید. در مورد اخبار سلامتی نیز این موضوع صادق است. نحوه ی بیان اخبار بصورت مرحله به مرحله و مشخص نمودن چارجوب آن می تواند بر توانایی بیماران در پردازش اطلاعات مربوط به وقفه ی تنفسی در خواب تأثیر بگذارد.

قبل از اینکه بیماران وارد اتاق معاینه شوند، بهتر است با سرنخ هایی از این موضوع مانند سوالاتی در مورد وقفه ی تنفسی خواب در پرسشنامه ای که در هنگام ورود به مطب تکمیل می کنند، پوسترها و بروشورها و مجلات مطالعه در اتاق انتظار با SDB و اینکه چگونه بر سلامتی آنها تأثیر می گذارد، آشنا شوند. این اطلاعات آنها را در مورد SDB به فکر  می اندازد. بیماران شما به عنوان متخصص SDB وارد مطب نمی شوند، اما حداقل شما می توانید به آنها اجازه دهید ببینند كه مطب شما SDB را جدی می گیرد.

مرحله 2: استفاده از تن صحیح در هنگام صحبت کردن و زبان بدن در هنگام بیان موضوع را بیاموزید

هنگام تلاش برای رفع مشکلات تنفسی در خواب ، بیماران شما باید بدانند که شما طرف آنها هستید. اطمینان حاصل کنید که لحن، نحوه ی بیان و زبان بدن شما نشان دهد که نگران سلامتی آنها هستید و طرف آنها هستید.

اگر این گفتگوها برای شما دشوار است، تمرین کنید. به اعضای تیم خود اجازه دهید که در شرح این موضوع نقش ایفاء کنند تا بتوانید شک خود در مورد ابتلای بیمار به SDB و تاثیر نفس کشیدن در حین خواب را بر سلامتی به بیمار تفهیم کنید.

مرحله 3: با تشریح مشکلات شروع کنید

ابتدا با فهرستی از تمام مشکلات مربوط به SDB که بیمار با آن روبرو است، شروع کنید و از بیمار بپرسید که آیا تا به حال به دلایل اصلی این مشکلات فکر کرده است؟ بسیاری از بیماران به این باور رسیده اند که این مسائل بهداشتی همه تقصیر خود آنهاست. اگر آنها کمتر غذا بخورند، بیشتر ورزش کنند و وزن کم کنند، سلامتی خود را باز می یابند.

تا زمانی که آنها وقت زیادی را برای مطالعه در مورد خواب صرف نکرده باشند، ممکن است درک نکنند که چگونه خواب ناخوشایند باعث چاقی و سایر مسائل می شود. وقت بگذارید و توضیح دهید که این تقصیر آنها نیست، آنها علائم SDB را دارند و روشهایی برای رفع و درمان این مشکل وجود دارد که حتی می تواند علائم و مشکلات ناشی از SDB را معکوس کند.

مرحله چهارم: نظرات و افکار آنها را بررسی کنید

اکنون وقت آن است که مکث کنید و نظر بیمار را در مورد آنچه توضیح داده اید جویا شوید. تفسیر آنها از آنچه شما گفته اید، چیست؟ آنها نسبت به آن چه احساسی دارند؟ نظر آنها چیست؟ آنها می خواهند درباره چه چیزهایی بیشتر بدانند؟ مهم است که تفسیر و احساسات آنها را بپرسید.

اطلاع از SDB ، اغلب تغییر بزرگی در نحوه درک فرد از خود و چالشهای سلامتیش ایجاد می کند. آنها باید فکر کنند و احساسات خود را در نظر بگیرند. اگر از آنها بپرسید که سوالی دارند، آنها احتمالا پاسخ منفی می دهند. این به این دلیل نیست که آنها کاملاً موضوع را درک کرده اند، بلکه به این دلیل است که شما هنوز به آنها فرصت نداده اید که دقیقا فکر کنند و سوالات خود را تنظیم کنند. آن فضا را به آنها بدهید. SDB می تواند کشنده باشد، بنابراین ارزش دارد که برای نجات یک زندگی وقت بگذارید.

مرحله 5: خلاصه کردن مکالمه و انجام اقدامات بعدی

پس از طی مراحل قبلی با بیمار، می توانید مکالمه را تا اینجا خلاصه کرده و مراحل بعدی را از نظر ارجاع، معاینه و آزمایش توضیح دهید. تأکید کنید که معالجه SDB ، کار مهم و خوبی است. این بخشی از پازلی است که به آنها کمک می کند تا سایر مشکلات سلامتی خود را برطرف کنند. دستیابی به سلامتی بهتر، یک هدف دست یافتنی است و یک رویای غیرممکن نیست.

هنگامی که وقفه ی تنفسی خواب را در مطب خود غربالگری و درمان می کنیم، به بیماران خود کمک می کنیم تا ضمن افزایش طول عمر خود، پتانسیل های خود را بالفعل کنند. وقت بگذارید و این مکالمات را به روش صحیح انجام دهید و تأثیر شگفت انگیز آن را بر بیماران و جامعه ی خود ببینید.

منبع:

https://www.dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/8056-how-to-talk-to-your-patients-about-sleep-disordered-breathing