Breaking News

درمان درد دندان با داروهای اپیوئیدی خطر مصرف بیش از حد این داروها را توسط بیماران سه برابر می کند

3 مه 2021 – بر اساس مطالعه ای که در تاریخ 29 آوریل در مجله پزشکی پیشگیری آمریکا منتشر شد، خطر مصرف بیش از حد یا اوردوز داروهای اپیوئیدی در بیمارانی که پس از انجام اعمال دندانپزشکی، نسخه های اپیوئیدی خود را مجددا خریداری می کنند، تقریباً سه برابر بیشتر است.

علاوه بر این، ممکن است خطر مصرف بیش از حد این داروها برای اعضای خانواده ی این بیماران دو برابر شود. محققان نوشتند: یافته های ما این موضوع را تقویت می کند که برای اکثر دردهای دندان نباید داروهای اپیوئیدی (مواد افیونی) تجویز شود.

این گروه از محققان به سرپرستی پرفسور Kao-Ping Chua ، استاد گروه اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، تاکید کردند که این یافته ها اهمیت پرهیز از تجویز غیرضروری داروهای اپیوئیدی را در دندانپزشکی برجسته می کند.

در سال 2016 ، دندانپزشکان در ایالات متحده، 11.4 میلیون نسخه داروی اپیوئیدی تجویز کردند – این میزان از میزان سرانه در انگلیس 50 برابر بیشتر است. درک اینکه آیا بین تجویز اپیوئیدها در دندانپزشکی و افزایش خطر مصرف بیش از حد این داروها(overdose risk) در بیماران و خانواده های آنها ارتباطی وجود دارد، می تواند به کاهش نسخه های غیرضروری داروهای اپیوئیدی کمک کند.

برای درک بهتر این ارتباط، محققان 8.5 میلیون پروسیجر دندانپزشکی را که بین سالهای 2011 و 2018 تحت پوشش بیمه های دولتی و خصوصی انجام شده بود، مرور کردند. آنها عمل هایی را تجزیه و تحلیل کردند که بیمار در طی سه روز پس از عمل، حداقل یک نسخه از داروهای اپیوئیدی را از داروخانه خریداری کرده بود.

محققان از رگرسیون لجستیک برای ارزیابی ارتباط بین قرار گرفتن در معرض دارو و وقوع حداقل یک اوردوز در طی 90 روز پس از عمل برای بیماران و اعضای خانواده آنها، استفاده کردند. آنها سپس میانگین اثر حاشیه ای قرار گرفتن در معرض را محاسبه کردند، که نشان دهنده ی تغییر احتمال نتیجه بر اساس این که چه کسانی نسخه را خریداری و چه کسانی آن را خریداری نکرده اند، می باشد.

از بیماران تحت پوشش بیمه خصوصی و عمومی، تقریباً 27٪ – یا 2.3 میلیون نفر – نسخه های اپیوئیدی از جمله اکسی کدون را خریداری کردند. ارزیابی دهانی محدود و متمرکز بر مشکل، که اغلب به درد حاد دندان اشاره دارد، متداول ترین روشی بود که منجر به تجویز داروی اپیوئیدی شده بود. محققان نوشتند که بعد از آن، کشیدن دندان و درمان ریشه قرار داشتند.

در میان آن دسته از بیمارانی که داروهای اپیوئیدی را خریداری نموده بودند، 2،682 مورد اوردوز در طی 90 روز پس از انجام اعمال دندانپزشکی رخ داده بود. میزان اوردوز در کسانی که نسخه های اپیوئیدی را مجددا خریداری کرده بودند 5.8 در هر 10000 پروسیجر بود، در حالی که در بین افرادی که نسخه های اپیوئیدی را مجددا خریداری نکرده بودند، 2/2 در هر 10000 پروسیجر بود.

تقریباً 400 نفر از اعضای خانواده های بیماران در طی 90 روز از پروسیجرهای دندانپزشکی بستگان خود، اوردوز کرده بودند. میزان اوردوز در بین اعضای خانواده بیمارانی که نسخه های پزشکی را مجددا خریداری کرده بودند ، 7/1 در هر 10000 پروسیجر بود، در حالیکه در بین افرادی که دارو را مجددا خریداری نکرده بودند، 1 در 10 هزار پروسیجر بود. نویسندگان نوشتند:  حدود 42 درصد از اعضای خانواده که اوردوز کرده بودند، فرزندان بیماران بودند.

یکی از محدودیت های این مطالعه این بود که اطلاعات مربوط به نژاد، درآمد و اختلالات تشخیص داده نشده ی مصرف مواد، در دسترس نبود، که همگی ممکن است بر احتمال تجویز مواد اپیوئیدی و مصرف بیش از حد آن تأثیر بگذارد. با این وجود، به گفته نویسندگان، باید مطالعات بیشتری برای تعیین جهت گیری اقدامات و سیاست های مربوط به داروهای اپیوئیدی برای کمک به کاهش تجویزهای غیر ضروری انجام شود.

پرفسور Chua و همکارانش نوشتند: این مطالعه به انتشاراتی که نشان دهنده مضرات تجویز داروهای اپیوئیدی در دندانپزشکی است، افزوده شد.

در ایران اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد تنها مطالعه ی مرتبط که البته در مورد رفتار نسخه نویسی دندانپزشکان است، در استان خراسان رضوی انجام و در پاییز سال 1397 منتشر شده است که لینک آن را در زیر برای مطالعه ی شما عزیزان قرار می دهیم.

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=421710

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=apm&pag=dis&ItemID=328510