Breaking News

کشیدن دندان عقل را قبل از آغاز درمان بیماری استخوان انجام دهید

5 مه 2021 – مطابق مقاله ی منتشر شده در ژورنال  Oral and Maxillofacial Surgery، جراحان دهان و دندان باید قبل از آغاز درمان بیماری استخوان، دندان مولر سوم توسعه نیافته ی کودکان را بکشند، این کار برای جلوگیری از تخریب استخوان فک باید انجام گردد.

نویسندگان به رهبری دکتر استیون وانگ، استادیار جراحی فک و صورت در دانشگاه پنسیلوانیا، نوشتند: کشیدن دندان عقل توسعه نیافته قبل از اینکه کودکان درمان های antiresorptive را برای درمان بیماری های استخوانی و بیماری های مرتبط با سرطان شروع کنند، ممکن است از ابتلای آنها به “استئونکروز فک مرتبط با دارو (MRONJ)” جلوگیری کند. با درک عواقب بالقوه ی MRONJ ، در بیماران تحت درمان با داروهای antiresorptive، توصیه می کنیم که جراحان فک و صورت(OMSها) کشیدن دندان مولار سوم را بطور پروفیلاکتیک برای این گروه از کودکان در نظر بگیرند.

درمان های antiresorptive ، مانند بیس فسفونات ها و دونوزوماب معمولاً برای درمان بیماری های استخوانی و بیماری های مرتبط با سرطان، تجویز می شوند. این روش های درمانی همچنین باعث استئونکروز فک مرتبط با دارو می شوند که به معنای مرگ تدریجی استخوان فک است.

مطالعات فعلی خطر عوارض جانبی این داروها را در بزرگسالان منعکس می کند. بزرگسالان در پی آسیب دیدگی حین مصرف بیس فسفوناتها، تقریباً با 15٪ افزایش خطر ابتلا به استئونکروز فکی مرتبط با دارو مواجه هستند.

اگرچه پزشکان داروهای antiresorptive را بیشتر برای بزرگسالان تجویز می کنند اما این داروها برای کودکان نیز تجویز می شود. با این حال، بر اساس این مقاله ، پیش از این نحوه تأثیر درمان های antiresorptive در بروز استئونکروز فک مرتبط با دارو در کودکان ناشناخته بود.

نویسندگان نوشتند: به دلیل اثرات ناشناخته ی درمان های antiresorptive و محدودیت گزینه های درمانی برای بیمارانی که از این داروها استفاده می کنند و نیاز به کشیدن دندان، باید تمام درمان ها و کشیدن دندانها قبل از شروع درمان antiresorptive انجام شود. این می تواند از استئونکروز فک مربوط به دارو، جلوگیری کند.

در واقع ، کشیدن پروفیلاکتیک دندان عقل، بهترین گزینه درمانی برای این گروه از بیماران اطفال است، زیرا خطر قابل توجهی در کشیدن زودهنگام دندان مولر وجود ندارد. این کار باید قبل از رشد حداقل یک سوم ریشه های دندان عقل انجام شود.

نویسندگان نوشتند: تنها عارضه جانبی احتمالی کشیدن زودهنگام دندان مولر سوم این است که دندانپزشکان ممکن است برای رسیدن به جوانه های دندان، مجبور شوند که استخوان بیشتری را بردارند. بنابراین، بیماران به ویژه کودکان، که قرار است درمان های antiresorptive را آغاز کنند، باید برای ارزیابی فوری به دندانپزشکان کودکان و جراحان فک و صورت ارجاع داده شوند.

دکتروانگ و همکارانش نوشتند: “ایمنی و کارآیی کشیدن دندان ها بصورت احتیاطی باید با در نظر گرفتن خطرات مرتبط با کشیدن دندان پس از شروع درمان antiresorptive ، سنجیده شود.”

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=328523