Breaking News

زیست چسب مخاطی راهی برای درمان آفت دهان

22 فوریه 2016- به نظر می رسد زخم های دهانی که به نام آفت نیز شناخته می شوند، اجتناب ناپذیر هستند. اینگونه زخم ها می توانند در سال 3 یا 4 بار ظاهر شوند و هر بار در حدود یک هفته در دهان باقی می مانند. برای از بین رفتن اینگونه زخمها به جز رنج و انتظار، کار زیادی نمی توان انجام داد.

حال، یکی از استادان دانشگاه A & M تگزاس ، راه حلی را برای سرعت بخشیدن به بهبود این زخمها ارائه کرده است. پرفسور Liu ، از کالج دندانپزشکی بیلور، زیست چسبی را ابداع کرده است که می تواند به طور مستقیم دارو را به آفتها و دیگر زخم های دهان تحویل دهد.

پرفسور لیو می گوید: ما در حال تلاش برای تولید پچی هستیم که از قبل دارو در آن طوری گنجانده شده است که بتوان چگونگی انتشار دارو را کنترل نمود، ما می توانیم بصورت بسیار خاص آزاد شدن دارو را در ناحیه ی مورد نظر کنترل کنیم.

ژلها و دهان شویه ها می توانند درد مرتبط با زخمهای دهانی را کاهش دهند، اما آنها غالبا از طریق مواد غذایی، نوشیدنی و یا بزاق شسته می شوند. با این حال، ساختار چند لایه ای این پچ، دارو را به طور مستقیم به زخم تحویل می دهد، بدین ترتیب تاثیر دارو به حداکثر رسیده و از عوارض جانبی و مصرف موضعی بیش از حد دارو جلوگیری می شود. این پچ همچنین زخم را در برابر التهاب ناشی از مواد غذایی و یا ساختارهای دهانی محافظت می کند.

زخم های دهانی ساده می توانند به دلیل استرس، آسیب بافتی، کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی یا عفونت های ویروسی ایجاد شوند. مرکبات، میوه ها و سبزیجات اسیدی می توانند موجب آغاز این زخمها و یا وخیم تر شدن آنها شوند. گاهی اوقات، زخم های دهانی متعدد به طور همزمان در یک فرد ایجاد می شود که سبب تشدید درد و بروز مشکلات بیشتر برای بیمار می گردد.

پرفسور Cheng استادیار علوم تشخیصی و همکار پرفسور لیو می گوید: چند بیماری ایمنی، مانند آفت و یا لیکن پلان دهانی، می تواند سبب بروز زخم های متعدد، ضایعات فرسایشی و درد دهان در بیماران برای روزها یا هفته ها شوند، از آنجایی که علل این بیماری ها هنوز مشخص نیست، آنها قابل درمان نیستند و بیماران باید با این بیماری ها تا پایان عمر زندگی کنند.

پرفسور Cheng می گوید: هدف ما مدیریت اینگونه زخم ها برای تسکین درد در زمانی است که بیماری فعال می باشد.

در مراحل بعدی این تحقیق، پرفسور لیو و پرفسور چنگ این پچ را برای ایمنی و کارآیی در مدل های حیوانی و در نهایت بصورت بالینی در انسان آزمایش خواهند کرد.

پرفسور لیو می گوید: ما امیدواریم که این نوع پچ ها در نهایت بتوانند به بهبود کیفیت زندگی این بیماران کمک کند.

منبع:

dentistrytoday.com/news/industrynews/item/752-bioadhesive-patch-chases-canker-sores-away#sthash.ap8Ex11a.dpuf