Breaking News

ارتباط باکتریهای دهانی و سرطان مری

26 فوریه 2016- محققان دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه لوئیزویل دریافتند که یک نوع باکتری مسئول بیماری های لثه بنام ” ژنژیوالیس پورفیروموناس” در 61 درصد از بیماران مبتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی مری (ESCC) وجود دارد. این یافته ها، به تازگی در مجله ی Infectious Agents and Cancer منتشر گردید، ژنژیوالیس پورفیروموناس در 12 درصد از بافت مجاور به سلول های سرطانی کشف شده است، در حالی که این ارگانیسم در بافت مری نرمال غیرقابل تشخیص می باشد.Porphyromonas gingivalis

دکتر وانگ، استادیار ایمونولوژی دهان و بیماری های عفونی در دانشکده دندانپزشکی UofL می گوید: این یافته ها، اولین شواهد مستقیم در مورد عفونت پ. ژنژیوالیس بعنوان عامل خطر جدید برای ESCC است، همچنین ممکن است در آینده از این باکتری به عنوان یک نشانگر پیش آگهی برای این نوع از سرطان استفاده شود، این داده ها، در صورت تایید، نشان می دهند که ریشه کن کردن یک پاتوژن رایج دهانی ممکن است به کاهش قابل توجه تعداد افراد مبتلا با ESCC کمک کند.

مری، یک لوله عضلانی است که برای حرکت غذا از دهان به معده ضروری است، دو نوع سلول لایه ی داخلی مری را می پوشاند، در نتیجه دو نوع اصلی سرطان مری وجود دارد: آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول سنگفرشی، حالت دوم در کشورهای در حال توسعه شایع تر است.

دانشمندان نمونه های بافتی 100 بیمار مبتلا به ESCC و 30 فرد سالم را بررسی کردند. آنها میزان بیان lysine-gingipain، آنزیم منحصر به فرد پ. ژنژیوالیس را اندازه گیری کردند و همچنین حضور DNA باکتری را در بافت مری بررسی نمودند. هم آنزیم متمایز کننده ی این باکتری و هم DNA آن به طور قابل توجهی در بافت سرطانی بیماران ESCC بالاتر از بافت های اطراف و یا بافتهای شاهد سالم بود. پژوهشگران همچنین دریافتند که حضور پ. ژنژیوالیس با عوامل دیگر، از جمله تمایز سلول های سرطانی، متاستاز و میزان بقای کلی بیمار ارتباط دارد.

به گفته ی دکتر وانگ، دو توضیح احتمالی وجود دارد: یا سلولهای ESCC یک محل مناسب برای رشد پ. ژنژیوالیس هستند و یا عفونت پ. ژنژیوالیس پیشرفت سرطان مری را تسهیل می کند.

دکتر وانگ می گوید: اگر اولی درست باشد، یک آنتی بیوتیک ساده ممکن است موثر باشد و درصورتیکه احتمال دوم صحیح باشد، محققان می توانند روش های درمانی جدیدی را برای سرطان مری با استفاده از تکنولوژی ژنتیکی برای هدف قرار دادن پ. ژنژیوالیس و در نهایت از بین بردن سلول های سرطانی ابداع نمایند.

او می افزاید: چنانچه اثبات شود که پ. ژنژیوالیس علت ایجاد ESCCمی باشد، در اینصورت پیامدهای زیادی را بهمراه خواهد داشت: بهبود بهداشت دهان و دندان ممکن است خطر ابتلا ESCC را کاهش دهد؛ غربالگری برای پ. ژنژیوالیس در پلاک دندانی ممکن است افراد مستعد را شناسایی کند و با استفاده از آنتی بیوتیک و یا استراتژی های ضد باکتریایی دیگر ممکن است بتوان از پیشرفت ESCC جلوگیری نمود.

با توجه به آمار ارائه شده از طرف مرکز کنترل بیماریها، حدود 15 هزار فرد مبتلا به سرطان مری سالانه در ایالات متحده تشخیص داده میشود. مانند بسیاری از سرطان ها، برای این سرطان نیز تعدادی از عوامل خطر از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، رژیم غذایی، وراثت و سن وجود دارد. تشخیص این سرطان در مراحل اولیه تا حدودی دشوار است یکی از خصوصیات این سرطان، پیشرفت سریع و مرگ و میر بالای آن است.

منابع:

www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160226125317.htm