Breaking News

دندانپزشکان باید حتی از سابقه ی پزشکی و دارویی بیماران جوان نیز اطلاع داشته باشند

24 ژوئن 2021- یک مطالعه جدید نشان داد که بسیاری از بیماران جوانی که به دندانپزشکی مراجعه می کنند از یک یا چند دارو استفاده می کنند، این مطالعه اهمیت بررسی تاریخچه ی پزشکی و دارویی افراد مراجعه کننده به دندانپزشکی را بدون توجه به سن آنها نشان می دهد.

در مطالعه ی موسسه Regenstrief و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ایندیانا، پرونده های دندانپزشکی 11220 بیمار دندانپزشکی بالای 18 سال بررسی گردید. نتایج این بررسی ها نشان داد که:

  • ·        53 درصد از کل بیماران گزارش کرده اند که حداقل یک دارو مصرف می کنند
  • ·        12 درصد از افراد 18 تا 24 سال حداقل یک دارو مصرف می کردند
  • ·        20 درصد از افراد 25 تا 34 سال حداقل یک دارو مصرف می کردند

پرفسورThankam Thyvalikakath ، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر موسسه یRegenstrief  و مدیر برنامه انفورماتیک دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی ایندیانا، گفت: تعداد بزرگسالان جوانی که تحت درمان دارویی بودند، واقعاً ما را متعجب کرد. اغلب دندانپزشکان تصور می کنند افراد در این سن از دارو استفاده نمی کنند، اما این نتایج اهمیت توجه به تاریخچه پزشکی همه ی بیماران را نشان داد، زیرا داروها می توانند نقش مهمی در سلامت دهان و دندان داشته باشند. بزرگسالان جوان تر به احتمال زیاد داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، که باعث خشکی دهان می شود و مواد افیونی که خطر اعتیاد را به همراه دارند.

دکتر Thyvalikakath، گفت: ما باید از این احتمالات آگاهی داشته باشیم، زیرا خشکی دهان خطر پوسیدگی دندان و از دست دادن دندان را افزایش می دهد و متخصصان دندانپزشکی باید با اقدامات به موقع از این حوادث جلوگیری کنند. به همین ترتیب، اگر کسی از مواد افیونی(اپیوئیدها) استفاده می کند، ما به عنوان دندانپزشک باید اطمینان حاصل کنیم که تجویز بیش از حد این داروها را برای آن بیمار انجام ندهیم و احتمالاً به وابستگی بیمار به این داروها یا سوء مصرف داروهای اپیوئیدی توسط بیمار کمک نکنیم.

این مطالعه نشان داد که بیماران مسن به احتمال زیاد از داروهایی برای درمان بیماری های مزمن مانند کلسترول بالا، فشار خون و دیابت استفاده می کنند. در تمام سنین، احتمال مصرف دارو توسط بیماران سفید پوست بیشتر بود.

دکتر Thyvalikakath امیدوار است که در آینده مداخله ای را برای هشدار به ارائه دهندگان خدمات مراقبت از دندان در مورد داروها و سابقه ی پزشکی آزمایش کند، زیرا یک تصویر کامل تر از سلامتی فرد می تواند منجر به مراقبت و پیشگیری بهتر شود.

“تفاوت در استفاده از داروها توسط بیماران دندانپزشکی از نظر سن، جنس ، نژاد / قوم و وضعیت بیمه” قبل از چاپ در مجله رسمی فناوری و مراقبت پزشکی اروپا، در مجله رسمی انجمن مهندسی و پزشکی اروپا منتشر شد. انجام این پروژه با سرمایه ی شرکت استارت اپ دکتر Thyvalikakath از طریق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ایندیانا امکان پذیر شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210624/Dentists-need-to-be-aware-of-medication-history-even-in-younger-patients-study-suggests.aspx