Breaking News

خوردن ماهی ممکن است از مردان در برابر بیماری های لثه محافظت کند

27 ژوئیه 2021 – بر اساس پوستری که در 24 ژوئیه در نشست مجازی انجمن بین المللی تحقیقات دندانپزشکی (IADR) ارائه گردید، خوردن ماهی ممکن است با کاهش بیماری پریودنتال در مردان مرتبط باشد.

خوردن ماهی سبب افزایش نشانگر زیستی CMPF در خون افراد می شود. حال گروهی از محققان از ایالات متحده و سوئد نشان دادند که سطوح بالاتر نشانگر زیستی “3-کربوکسی-4-متیل-5-پروپیل-2-فوران پروپیونیک اسید (CMPF)” در مردان با خونریزی کمتر در هنگام پروبینگ و تعداد کمتر پاکت های پریودنتال ارتباط دارد، اما ارتباط قابل توجهی بین غلظت CMPF در خون زنان و سلامت پریودنتال آنها وجود ندارد.

محققان نوشتند: CMPF با شدت بیماری پریودنتال در مردان رابطه ی معکوس دارد.

در این مطالعه، محققان از کروماتوگرافی مایع و طیف سنجی جرمی برای تعیین مقدار CMPF در نمونه های خون 922 شرکت کننده استفاده کردند. سپس، آنها از مدل رگرسیون برای تعیین مقدار این متابولیت در نمونه های بیماران و ارتباط آن با تشخیص پریودنتال و پارامترهای این بیماری استفاده نمودند.

در مردان، غلظتهای بالاتر CMPF ، با 1.2 درصد پاکت پریودنتال کمتر از 4 میلی متر، و همچنین با 0.49 درصد پاکت پریودنتال عمیق کمتر، همراه بود.

علاوه بر این، مردان دارای سطح CMPF بالا ، 2.9٪ خونریزی کمتری در هنگام پروبینگ و 0.23 درصد دندان بیشتری داشتند. در زنان، هیچ ارتباطی بین این نشانگر زیستی ناشی از مصرف ماهی و سلامت پریودنتال وجود نداشت.

محققان اعلام کردند: اگرچه مطالعات بیشتری برای ارزیابی این ارتباط مورد نیاز است، اما “مصرف ماهی ممکن است اثر محافظتی بر بیماری پریودنتال داشته باشد.”

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=328998