Breaking News

درک چگونگی تاثیر دندان قروچه بر ترمیم های دندانی

30 ژوئیه 2021- مالمو، سوئد: تحقیقات نشان داده است که دندان قروچه نه تنها باعث آسیب به دندان ها می شود بلکه ممکن است منجر به عدم موفقیت ایمپلنت گردد. برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان دانشگاه مالمو می خواهند تاثیر دندان قروچه یا براکسیزم را بر طول عمر ترمیم های دندانی، با ارزیابی عوارض احتمالی براکسیزم پس از درمان ایمپلنت بررسی کنند. این مطالعه به منظور کاهش زمان و هزینه های مربوط به انجام مجدد کارهای دندانپزشکی برنامه ریزی شده است.

در سه ماهه دوم سال 2021، دنتال تریبون بین المللی در یک نظرسنجی گزارش داد که استرس ناشی از همه گیری SARS-CoV-2 ، باعث افزایش تعداد بیمارانی شده است که دندان قروچه می کنند. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که ساییدن دندانها بر روی هم، با استفاده ی بیش از حد از تلفن های هوشمند ارتباط دارد، که مسأله ای رایج در جامعه ی امروز است. اکنون، محققان دانشکده ادونتولوژی در دانشگاه Malmö ، در حال بررسی تاثیر دندان قروچه بر نرخ بقای ایمپلنت های دندانی هستند.

این تحقیق به تازگی از مرکز تحقیقات مرتبط با سلامت دهان در منطقه Skåne سوئد، بودجه ای دریافت کرده و قرار است با همکاری گروه پروستتیک این دانشگاه انجام شود. دکتر بیرجیتا هاگمن هنریکسون، استاد گروه درد فک و صورت و عملکرد فک در دانشکده ادونتولوژی این دانشگاه، در بیانیه مطبوعاتی خود در مورد این تحقیق، گفت: بخش پروتز دانشگاه ما از نظر مواد دندانپزشکی، ساخت دندان و بقای طولانی مدت ایمپلنت ها مهارت بسیار بالایی دارد. این ترکیب خوبی با دانش ما در مورد مهارت های حرکتی و پارامترهای فانکشنال فک خواهد بود.

وی افزود: همکاری در موضوعات مختلف ارزش بیشتری به پروژه می بخشد و خاطرنشان کرد که بخش خصوصی کلینیک های دندانپزشکی لبخند، در مراحل بعدی در پروژه مشارکت خواهند داشت و به ارزیابی یافته ها کمک می کند.

در طول بخش اول پروژه ، محققان در پیگیری طولانی مدت بیماران فعلی که تحت درمان با ایمپلنت قرار گرفته اند، عوارض دندانی مرتبط با دندان قروچه را بررسی می کنند. هاگمن هنریکسون خاطرنشان کرد که ممکن است عوارض دیررس، بعد از ده سال بروز کنند.

پیش بینی می شود این پروژه سه تا چهار سال به طول بیانجامد. محققان امیدوارند که داده های بدست آمده از این مطالعه به توسعه ی روشها و روالهایی برای گزارش کارآمد و شناسایی عوامل خطر مرتبط با دندان قروچه کمک کند.

به گفته هاگمن هنریکسون، بقای ترمیم های دندانی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مواد مورد استفاده ، عوامل فنی و عوامل مرتبط با بیمار مانند دندان قروچه هستند. هاگمن هنریکسون در مورد این که چگونه شناسایی به موقع این عوامل می تواند به پیش بینی درمان ایمپلنت در آینده کمک کند، اظهار داشت: آیا ترکیب خاصی از عوامل بیشتر مشکل آفرین خواهند بود؟ ما می خواهیم نقشه ای از این عوارض ارائه دهیم و در دراز مدت می خواهیم عواملی را پیدا کنیم که باید قبل از درمان از آنها مطلع باشیم. سپس می توانیم درمان را بر اساس عوامل بیمار و مواد موجود طراحی و انجام دهیم.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/understanding-how-bruxism-affects-dental-restorations/