Breaking News

دندانپزشکان چه اقداماتی برای منتفع شدن از دندانپزشکی داده ها می توانند انجام دهند

10 اوت 2021- برلین، آلمان: در جامعه ی مدرن ما، داده ها به یک منبع کلیدی تبدیل شده اند که امکان ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم را فراهم می کنند و سپس بر نحوه تصمیم گیری ها یا پیشنهادات موجود تأثیر می گذارند. این رویکرد در مورد مراقبت های بهداشتی دهان و دندان نیز صدق می کند، جایی که دندانپزشکان قصد دارند با پردازش اطلاعات بیماران خود، مراقبت با کیفیتی به آنها ارائه دهند، روندی که در حال حاضر به آن ” data dentistryیا دندانپزشکی داده” می گویند.

در مطالعه ی اخیر، پروفسور فالک شواندیکه و دکتر یواخیم کرویس، از بخش تشخیص دهان و دندان، تحقیقات دیجیتال و خدمات بهداشتی در بیمارستان Charité در برلین، تاثیر عصر داده های بزرگ را در تغییر مراقبت ها و تحقیقات بالینی دندانپزشکی بررسی کرده اند.

به گفته ی نویسندگان، بسیاری از صنایع از همان ابتدا “الگوی مبتنی بر داده” را پذیرفتند و متوجه شدند که دیجیتالی شدن، هوش مصنوعی و فناوری های داده محور، آینده ما را به گونه ای شکل می دهد که هنوز نمی توانیم درک کنیم. با این حال، در مراقبت های بهداشتی و به ویژه در دندانپزشکی، درک اینکه داده ها ممکن است به ارائه مراقبت های بهتر، ایمن تر، مطمئن تر، مقرون به صرفه و در دسترس کمک کند، اخیراً مورد استقبال قرار گرفته است.

پروفسور شواندیکه و دکتر کرویس، سه اقدامی که به استفاده ی کامل از پتانسیل دندانپزشکی داده ها به جامعه دندانپزشکی کمک می کند، بطور خلاصه بیان کردند. اولین مورد اقدام برای در دسترس قرار گرفتن، اصلاح و استفاده از داده ها است. نویسندگان اظهار کردند که سیلوهای داده های دندانپزشکی باید باز شده و برای یکپارچگی و استفاده در تحقیقات و مراقبت های بالینی قابل دسترسی باشند. داده های روتین اقتباس شده از بیمار، امکان تعیین تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، رفتاری یا محیطی را بر بهداشت دهان ممکن می سازد. محققان همچنین باید به داده های جمع آوری شده بزرگ، آینده نگر و هدفمند دست یابند. به این ترتیب، می توانند با استفاده از این داده های بزرگ، مدل ها یا شبیه سازی های پیش بینی را اعتبارسنجی و تقویت کنند. محققان دندانپزشکی باید در توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر داده، مشارکت داشته باشند زیرا از نقص ها و نیازها آگاهی لازم را دارند.

اقدام دوم، نشان دادن ارزش و مفید بودن استفاده از داده ها است. پروفسور شواندیکه و دکتر کرویس،  نوشتند: مراقبتهای بهداشتی داده محور، به آرامی در دندانپزشکی نفوذ می کند، اگرچه موانع تکنولوژیکی مانند هزینه بالا پذیرش آن را محدود کرده است. ضروری است که پایه های علمی برنامه های کاربردی داده محور دندانپزشکی را افزایش داده و تأثیر آنها را در افزایش سلامت کلی بیماران به تصویر بکشیم.

سومین اقدام، آموزش نیروی کار دندانپزشکی است. نویسندگان می گویند: آموزش نیروی کار دندانپزشکی -در دانشگاه و پس از فارغ التحصیلی- و اولویت بندی سواد داده در برنامه های درسی آینده ی دندانپزشکی و همچنین حمایت از همکاری نزدیکتر بین متخصصان دندانپزشکی و علوم دیتا(داده)، برای رفع شکاف بین حرفه ای، طیف وسیعی از موانع اجرایی توصیف شده را برطرف می کند. در این میان، افزایش زیرساخت ها و فرایندها برای تبادل و استفاده از داده های بین رشته ای، ضروری خواهد بود.

به طور کلی، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که برای استفاده ی موفقیت آمیز از دندانپزشکی داده ها، باید نکات زیادی را مورد توجه قرار داد. اما اگر به درستی و به موقع این کار انجام شود، می تواند منجر به مراقبت دقیق تر، شخصی تر، قابل پیش بینی و پیشگیرانه شود.

این مطالعه با عنوان “دندانپزشکی داده ها: چگونه داده ها مراقبت و تحقیقات بالینی را تغییر می دهند” ، قبل از درج در شماره ی چاپی، در 8 ژوئیه 2021 در مجله تحقیقات دندانپزشکی به صورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/how-dental-providers-can-take-action-to-benefit-from-data-dentistry/