Breaking News

انواع مختلفی از باکتری ها در تحلیل استخوان در بیماری های لثه نقش دارند

22 سپتامبر 2021- دهان مکان آلوده ای است که دومین میکروبیوم بزرگ بدن انسان را در خود جای داده است. برخی از باکتری ها می توانند به تجزیه غذا، در میان سایر مسئولیت ها کمک کنند. باکتری های دیگر می توانند همراه با غذا، از طریق انگشتان، درپوش های خودکار و از سایر راه ها به داخل دهان منتقل شوند و در بیماری لثه و سایر عفونت های دهان نقش داشته باشند. فراتر از خوب یا بد بودن باکتری ها، محققان اکنون کشف کرده اند که باکتری ” ِگرم مثبت و ِگرم منفی” مسئول علائم پریودنتیت هستند.

باکتری های ِگرم مثبت دارای دیواره های سلولی ضخیم تری هستند که رنگ بنفش را در رنگ آمیزی با رنگ Gram به خود می گیرند، این نوع رنگ آمیزی می تواند به سرعت انواع سلول ها را بر اساس عرض دیواره سلولی آنها متمایز کند. برای اولین بار در این مطالعه، محققان دریافتند که باکتری های گرم مثبت نیز می توانند باعث تحلیل استخوانی به نام استخوان آلوئولار شوند که دندان را در جای خود نگه می دارد. نتایج این تحقیق در 25 ژوئن در Scientific Reports منتشر شد.

دکتر ماساکی اینادا، استادیار گروه بیوتکنولوژی و علوم زیستی در دانشگاه کشاورزی و فناوری توکیو(TUAT)، می گوید: “این یافته یک مفهوم جدید است: هر دو باکتری گرم مثبت و منفی در پیشرفت تحلیل استخوان پریودنتال نقش دارند”. در شرایط سالم، ریشه دندان در حفره ای در استخوان آلوئول در بافت پریودنتال قرار می گیرد. عفونت ناشی از مخلوطی از باکتری های ِگرم منفی متعدد منجر به تحلیل استخوان آلوئولار و از دست رفتن دندان به دلیل التهاب شدید در بافت های پریودنتال می شود. به خوبی مشخص شده است که عوامل بیماری زای اصلی پریودنتیت، عمدتا باکتری های گرم منفی هستند. اما تاکنون مشخص نبود که باکتری های ِگرم مثبت نیز با پیشرفت تحلیل استخوان پریودنتال ارتباط دارند و یا به آن کمک می کنند.

در مطالعه ی قبلی، محققان لیپوپلی ساکارید (LPS) را از باکتریهای گرم منفی، به موشهای فاقد ژن تولید کننده ی پروستاگلاندین E2  – مولکولهایی که در محل بافت آسیب دیده جمع می شوند-، تزریق کردند. بدون مولکولهای PGE2، لیپوپلی ساکارید نمی تواند باعث از بین رفتن استخوان شود. دکتر اینادا گفت: این نشان می دهد که وجود PGE2 برای پیشرفت پریودنتیت ضروری است.

دکتر اینادا گفت: LPS ، به عنوان یک عامل بیماری زای بارز باعث تحلیل استخوان به دلیل التهاب در پریودنتیت می شود. از سوی دیگر، مشخص شده است که باکتریهای گرم مثبت در التهاب لثه های پریودنتال در مراحل اولیه پریودنتیت نقش دارند؛ با این حال، شواهد کمی از نقش این عوامل بیماری زا در ایجاد تحلیل التهابی استخوان در مرحله ی انتهایی پریودنتیت وجود داشت.

به گفته اینادا، این امر به ریمدلینگ استخوان برمی گردد. سوال اینجا است که در چه مرحله ای مرگ سلولی ناشی از عفونت، از تلاش بدن برای ایجاد سلول های جدید استخوانی پیشی می گیرد؟

دکتر اینادا گفت: “دلایل متعددی می توانند در این پدیده نقش داشته و آن را توضیح دهند.”

در مورد LPS در موشهایی که دچار کمبود  PGE2هستند، تعادل به نفع تشکیل استخوان باقی ماند. اما هنگامی که محققان لیپوتایکوئیک اسید (LTA) ،- یکی از اجزای اصلی دیواره سلولی در باکتری های گرم مثبت- را اعمال کردند، تعادل به سمت تحلیل استخوان پیش رفت.

محققان به موشهای مبتلا به پریودنتیت، LTA  تزریق کرده و دریافتند که این کار میزان PGE2 را افزایش داده و در نتیجه باعث تحلیل استخوان می شود. آنها همچنین مشاهده کردند که باکتریهای گرم مثبت با سرعت بیشتری نسبت به باکتریهای گرم منفی تکثیر می شوند و ترجیح می دهند عمق پاکت دندانها را اشغال کنند، به گفته ی دکتر اینادا، این یعنی دوز قوی تری از LTA ، نزدیک به محل از بین رفتن استخوان وجود دارد.

دکتر اینادا گفت: “هدف ما روشن ساختن ارتباط متقابل باکتریهای گرم مثبت و منفی برای پاتوژنز و پیشرفت تحلیل استخوان پریودنتال است، درک این مکانیسم ها به توسعه داروهای جدید برای پیشگیری و درمان تحلیل استخوان پریودنتال کمک می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-multiple-bacteria-contribute-bone-loss.html