Breaking News

دندانپزشکی ایمن تر با دستگاه پرده هوای ایمنی جدید

21سپتامبر 2021- محققان موسسه ی ملی تحقیقات دندانپزشکی سنگاپور(NDRIS) ، دستگاه جدیدی را ابداع کرده اند که هدف آن محدود کردن انتشار آئروسل های ایجاد شده در طول عمل دندانپزشکی است و در نتیجه خطر آلودگی متقابل COVID-19 را در محیط دندانپزشکی کاهش می دهد. این نوآوری که با نام Aeroshield شناخته می شود، از فناوری پرده ی هوا برای ایجاد یک مانع هوایی استفاده می کند تا مانع از رسیدن آئروسل های ایجاد شده از دهان بیمار به دندانپزشک و دستیار دندانپزشکی شود.

هدف ایمنی دندانپزشکان است

Aeroshield ، برای ایمنی دندانپزشکان ساخته شده است. دندانپزشکان و دستیاران آنها در مجاورت دهان بیماران هستند و بسیاری از روشهای درمانی در دندانپزشکی منجر به تولید آئروسل می شود، بنابراین، آنها معمولاً در معرض خطر بسیار بالایی از عفونت ناشی از ویروس SARS-CoV-2- که باعث COVID-19 می شود-از طریق آلودگی متقابل هستند.

آئروسل های آلوده می توانند در جهت افقی تا یک متر و در جهت عمودی تا نیم متر حرکت کنند. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2020 که از 669 دندانپزشک از 30 کشور انجام شد، 87 درصد از پاسخ دهندگان از عفونت با ویروس SARS-CoV-2 در طی درمانهای دندانپزشکی می ترسیدند، 66 درصد خواهان تعطیلی مطب های دندانپزشکی و 92 درصد از انتقال عفونت به خانواده های خود ترس داشتند.

در طول دوره ی قطع چرخه ی انتقال در سنگاپور در سال 2020 ، تعداد بیماران مراجعه کننده 35 تا 60 درصد کاهش یافت، زیرا دندانپزشکان فقط اجازه داشتند موارد اورژانسی را درمان کنند. حتی با از سرگیری تدریجی خدمات دندانپزشکی پس از آن، بسیاری از بیماران از ترس، ویزیت دندانپزشکی خود را به تاخیر انداختند. پروفسور Goh Bee Tin ، محقق اصلی پروژه Aeroshield و مدیر NDRIS ، در مورد خطرات COVID-19 ، گفت: با توجه به اینکه Aeroshield میزان آلودگی آئروسل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، -حتی برای سایر بیماریها که از طریق قطرات منتشر می شوند-، بیماران می توانند با اطمینان بیشتری به مراقبت های دندانپزشکی دسترسی پیدا کنند و دندانپزشکان شانس بیشتری برای پایداری مالی دارند.

مزایای استفاده از  Aeroshield

با تغییر کاربری ایده ی پرده هوا، Aeroshield  روشی کاربردی و آسان است، این سیستم از فناوری plug-and-play  استفاده می کند تا دندانپزشکان بتوانند آن را به سادگی به صندلی دندانپزشکی و خروجی کمپرسور هوا متصل کنند. دارای طراحی زیبا و کاربردی، بدون نیاز به هیچ گونه تغییری در تجهیزات موجود در اتاق دندانپزشکی است، و نیازی به اجزای متحرک داخلی و مواد مصرفی ندارد.

پرده های هوا به عنوان جت های هوا جهت جلوگیری از انتقال آلودگی بین محیط های مجاور بدون استفاده از یک ساختار فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند. این امر هیچ گونه اختلالی در روند کار بالینی ایجاد نمی کند و کاربران با وجود کار در کنار یک مانع اضافی، هیچ گونه مزاحمتی را تجربه نخواهند کرد. سپس آئروسل های تولید شده توسط پرده ی هوا به سمت یک دستگاه تخلیه با حجم بالا؛ که در حال حاضر در مطبهای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند؛ هدایت شده و از محیط خارج می شوند. مطابق روشهای پیشگیری و کنترل عفونت موجود، یک پاک کننده ساده برای ضد عفونی اتاق درمان در مطب دندانپزشکی کافی است.

به غیر از دندانپزشکی، Aeroshield همچنین می تواند برای استفاده سایر پزشکان که در معرض خطر بالای قرار گرفتن در معرض آئروسل هستند، مانند متخصصان چشم، متخصصان گوش و حلق و بینی و بیهوشی، مناسب باشد.

اثربخشی  Aeroshield

در یک آزمایش ارزیابی اثربخشی، مشخص شد که آلوده ترین مناطق لباس دندان پزشکان ناحیه ی سینه و ساعد دست راست و حتی سطح داخلی محافظ صورت دستیاران دندانپزشکی است. نتایج نشان داد که در هنگام استفاده از Aeroshield ، آلودگی در همین مناطق تا 5 برابر کاهش یافته است. به طور خاص، استفاده از Aeroshield ، آلودگی در سطح داخلی بالای محافظ صورت دندانپزشکان را حدود سه برابر و آلودگی در سطوح بالا و پایین داخلی و خارجی محافظ صورت دستیاران دندانپزشکی را تا پنج برابر کاهش داد.

پروفسور Tin، گفت: ما از عملکرد Aeroshield در کاهش آلودگی بسیار هیجان زده هستیم و اقدامات بعدی ما بهبود بیشتر شکل و کارایی آن خواهد بود. ما همچنین به دنبال مشارکت با صاحبان صنایع برای توسعه و تجاری سازی این فناوری هستیمف تا دندانپزشکان در سراسر جهان از مزایای آن در ایجاد یک محیط کار ایمن تر بهره مند شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-safer-dental-procedures-biosafety-air.html