Breaking News

جراحان دندان نکاتی را برای تصویربرداری خارج دهانی از بیماران در حالی که از ماسک استفاده می کنند، ارائه دادند

22 سپتامبر 2021 – آیا می توان از بیماران در حالی که هنوز از ماسک برای محافظت در برابر COVID -19  استفاده می کنند، تصاویر خارج دهانی گرفت؟ با توجه به نامه ای که در 19 سپتامبر در نشریه Academic Radiology منتشر شده است، اگر چند اقدام کوچک برای مقابله با آرتیفکتهای احتمالی انجام دهید، این کار ممکن است.

گروهی به سرپرستی دکترRocharles Fontenele ، از دانشگاه کامپیناس در سائوپائولو روشهای موثری را برای تصویربرداری با اشعه ایکس خارج دهانی و توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (CBCT)  از بیماران در حالیکه بینی و دهان خود را با ماسک پوشانده اند در این زمان که هنوز نرخ واکسیناسیون COVID-19 پایین است و شیوع های انواع جدید  SARS-CoV-2، به ویژه در کشورهای در حال توسعه ادامه دارد، شرح دادند.

آنها به چند مشکل در تکنیک خود اشاره کردند، مانند آرتیفکتهایی که توسط سیم بینی موجود در ماسک ها ایجاد می شود، اما در نهایت متوجه شدند که هنگام استفاده از ماسک کیفیت تصویربرداری تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

این تیم نوشتند: استفاده از ماسک صورت بدون سیم بینی در معاینات تصویربرداری خارج دهانی ممکن است یک اقدام جدید برای کنترل عفونت تلقی شود.

رادیوگرافی پانوراما از یک فانتوم آنتروپومورفیک پوشیده شده با شبیه ساز بافت نرم (Mix-D) با استفاده از ماسک صورت با سیم بینی (A) و بدون سیم بینی (B) تهیه شده است.

مراکز رادیولوژی دهان به دلیل انتقال از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با ترشحات دهانی حاوی ذرات ویروسی، محیط های پر خطری برای آلودگی متقابل SARS-CoV-2 محسوب می شوند.

در ماه ژانویه، متخصصان رادیولوژی دهان و فک و صورت آمریکای شمالی و انگلیس استراتژی جدیدی را برای کنترل عفونت COVID-19 پیشنهاد کردند که شامل استفاده از تصویربرداری خارج دهانی به جای تکنیک های داخل دهانی در صورت امکان بود. علاوه بر این، این دستورالعمل ها استفاده از ماسک را در طول معاینه در بیماران مبتلا به COVID-19 و مشکوک به COVID-19 توصیه کردند.

به گفته ی Fontenele و همکارانش، این دستورالعمل باید برای همه بیماران مورد استفاده قرار گیرد تا از شیوع COVID-19 جلوگیری شود.

یکی از عواملی که باید در حین تصویربرداری به آن توجه کرد این است که اکثر ماسک های صورت شامل سیم بینی هستند. این می تواند منجر به تولید آرتیفکتهای فلزی شود که کیفیت تصویر را در طول CBCT  کاهش می دهد. به گفته تیم تحقیق، به سادگی سیم را قبل از گرفتن تصویر از روی ماسک بردارید تا از قرار گرفتن تصویر آن بر روی حفره بینی و فک بالا جلوگیری شود.

محققان نوشتند: متخصصان تصویربرداری باید آگاه باشند که تأثیر سیم بینی بسته به ضخامت فلز آن متفاوت است. نکته مهم این است که انجام تصویربرداری خارج دهانی هنگامی که بیماران از ماسک صورت استفاده می کنند، نیاز به تنظیمات موقعیت اضافی دارد. bite block  ، باید با یک chin rest جایگزین شود تا امکان تصویربرداری خارج دهانی از بیماران بی دندان فراهم شود.

Fontenele  و همکارانش نوشتند: پس از قرار دادن چانه ی بیمار رویchin rest ، متخصص باید به بیمار آموزش دهد که یک وسیله یکبار مصرف مانند wood stick یا آبسلانگ را برای جلوگیری از disocclusion و اجتناب از اورلپ تاج دندانهای بالا و پایین گاز بگیرد.

آنها گفتند: سپسmidsagittal plane  و canine prominence بیمار، که بدون نیاز به برداشتن ماسک قابل لمس است، باید با چراغهای لیزری دستگاه اشعه ایکس تراز شود.

سرانجام، باید موانع حفاظتی بر روی سطوحی که با بیماران در تماس هستند، قرار داده شوند و پس از اتمام تصویربرداری، این موانع حفاظتی مطابق با پروتکل های تعیین شده برای کنترل عفونت، به طور مناسب ضد عفونی شوند.

به گفته نویسندگان، بسیاری از افراد مبتلا به SARS-CoV-2 بدون علامت هستند یا علائم خفیفی مشابه علائم آنفلوآنزای فصلی دارند. آنها به این نتیجه رسیدند که اقداماتی مانند الزام همه بیماران به استفاده از ماسک در حین روش های تصویربرداری دهان می تواند از انتقال بیماری COVID-19 به متخصصان و سایر بیماران جلوگیری کند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=img&pag=dis&ItemID=329321