Breaking News

ارتباط بین میکروبیوم دهان، تغییرات ژنتیکی و پریودنتیت در مطالعه ای جدید مورد بررسی قرار گرفت

28سپتامبر 2021-اوکایاما، ژاپن: از آنجایی که پریودنتیت با بیماری های سیستمیک از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری آلزایمر ارتباط دارد، تحقیقات به منظور پی بردن به علل آن به طور مداوم در حال انجام است. به همین منظور، محققان ژاپنی در یک مطالعه جدید ارتباط بین پلی مورفیسم های ژنتیکی- رایج ترین نوع تنوع ژنتیکی انسان – وضعیت میکروبیوم دهان و توسعه بیماری های پریودنتال را مورد بررسی قرار دادند.

گروهی از محققان در چندین دانشگاه ژاپن در انجام این مطالعه مشارکت کردند. آنها ابتدا در یک تجزیه و تحلیل مقطعی، ارتباط واریانتهای ژنتیکی 14539 شرکت کننده را با وضعیت پریودنتال آنها بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و نمونه های بزاقی یک گروه 385 نفری را جمع آوری کردند. از این گروه ، 22 نفر برای مطالعه انتخاب و بر اساس وضعیت پریودنتال آنها به دو گروه پریودنتیت و کنترل تقسیم شدند.

در یک بیانیه ی مطبوعاتی، محققان توضیح دادند که ایجاد عفونت ها، از طریق دهان یا راه های دیگر، تحت تأثیر تفاوت های ژنتیکی در افراد است، زیرا این تفاوت ها می تواند بر حساسیت به برخی از عوامل بیماری زا و احتمال ابتلا به برخی بیماری ها تأثیر گذارد.

دکتر ناوکی تویاما، استادیار گروه دندانپزشکی پیشگیرانه در دانشگاه اوکایاما، گفت: چندین مطالعه بر روی پریودنتیت نشان داده است که توسعه بیماری با ماهیت میکروبیوم دهان و همچنین با پلی مورفیسم یا چند ریختی ژنتیکی مرتبط است. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به طور همزمان اهمیت این دو عامل خطر را در ایجاد این بیماری ارزیابی کرده باشد.

پس از بررسی، تیم تحقیق متوجه شد که تنوع بتای میکروب ها – نسبت بین تنوع گونه های میکروبی منطقه ای و محلی – بین گروه پریودنتیت و گروه کنترل، تفاوت معنی داری دارد. دو خانواده باکتریایی Lactobacillaceae  و Desulfobulbaceae ، و همچنین باکتری Porphyromonas gingivalis ، تنها در گروه پریودنتیت یافت شدند. با این حال، هیچ رابطه ای بین چند ریختی ژنتیکی و وضعیت پریودنتال وجود ندارد و این نشان می دهد که ترکیب میکروبیوم دهان فرد بیشتر از ژن های او در سلامت پریودنتال نقش دارد.

دکتر تویاما اظهار داشت: این واقعیت که شیوع پریودنتیت با اعضای میکروبیوم ارتباط دارد و نه هویت ژنتیکی فرد، دندانپزشکان را ترغیب می کند تا به ترکیب میکروبیوم بیشتر از عوامل میزبان در معاینات معمول پریودنتال توجه کنند و استراتژی درمانی پریودنتیت را بطور سفارشی برای هر بیمار طراحی کنند.

این مطالعه با عنوان “تجزیه و تحلیل جامع عوامل خطرساز پریودنتیت با تمرکز بر میکروبیوم بزاق و پلی مورفیسم” در 14 ژوئن 2021 به صورت آنلاین در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی[1] منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/links-between-oral-microbiome-genetic-variations-and-periodontitis-examined-in-new-study/


[1] the International Journal of Environmental Research and Public Health