Breaking News

با کمک یک تکنیک جدید محققان دریافتند که چگونه اسید به دندان ها آسیب می رساند

14 اکتبر 2021- محققان دانشگاه ساری و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بیرمنگام، با ابداع روش جدیدی توانستند نحوه ی آسیب اسید به دندان ها را در سطح ریزساختاری درک کنند.

محققان از تکنیکی به نام ” in situ synchrotron X-ray microtomography” در منبع نور الماس، یک تأسیسات ویژه شتاب دهنده ی ذرات در دانشگاه ساری، استفاده کردند. در این تاسیسات، به الکترونها تا سرعت نزدیک به سرعت نور شتاب داده می شود تا اشعه ایکس درخشنده ای را ساتع کنند که برای اسکن نمونه ی عاج(دنتین) در حالی که تحت اسید قرار گرفته است، مورد استفاده قرار می گیرد. این کار به دانشمندان اجازه داد تا تصاویر سه بعدی واضحی از ساختار داخلی عاج با وضوح ساب میکرومتری (کمتر از میکرومتر که یک هزارم میلی متر است) بدست آورند. با تجزیه و تحلیل این تصاویر در طول شش ساعت آزمایش، محققان اولین مطالعه ی سه بعدی در طول زمان (که اغلب به عنوان مطالعات 4 بعدی نامیده می شود) را بر روی تغییرات ناشی از اسید در ریزساختار عاج دندان انجام دادند.

این مطالعه، که در Dental Materials منتشر شده است، نشان داد که اسید مواد معدنی موجود در ساختارهای مختلف عاج را با سرعت های مختلفی حل می کند. عاج بخش اصلی دندان های انسان را تشکیل می دهد و مینای دندان که سطح تاج را می پوشاند، محکم و مقاوم می کند، اما اسیدهای پلاک دندانی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند که بر یکپارچگی ساختار دندان تأثیر می گذارد. هدف این تحقیق توسعه ی دانشی است که منجر به درمان های جدیدی شود که بتوانند ساختار و عملکرد عاج را بازیابی کنند.

دکتر تان سوئی، مدرس ارشد مهندسی مواد در دانشگاه ساری که گروه تحقیق را رهبری می کرد، گفت: در مورد چگونگی آسیب دقیق اسید به عاج داخل دندان در سطح ریزساختاری اطلاعات کمی در دست است. این تکنیک تحقیقاتی جدید این امر را تغییر داده و امکان شناسایی راه های جدید برای محافظت از بافت های دندان و توسعه درمان های جدید را فراهم می کند.

ناتانائیل لئونگ، دانشجوی سال آخر دکترا در دانشگاه ساری که از سوی انجمن تحقیقات دهان و دندان تراست، جایزه GSK 2021 را دریافت کرده است، به مطالعه ی پاسخ مکانیکی عاج به نیروهای جونده در ارتباط با تغییرات ریزساختاری که اسید ایجاد می کند و همچنین در پاسخ به درمان های مختلف مانند پرکردگی و روکش ها ادامه خواهد داد. این تحقیق بخشی از همکاری مستمر با پروفسور گابریل لاندینی و دکتر ریچارد شلتون در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بیرمنگام است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/10/211014141919.htm