Breaking News

رضایت شغلی: دندانپزشکان در مطالعه ی جدید رتبه بالایی را کسب کرده اند

20 اکتبر 2021- جئونجو، کره جنوبی: اگرچه دندانپزشکی به طور کلی یک حرفه پردرآمد است، اما عوامل استرس زا مانند فشار مالی و نیاز به سطح بالایی از مسئولیت پذیری می تواند آن را به یک انتخاب حرفه ای چالش برانگیز تبدیل کند. در یک بررسی سیستماتیک جدید و متاآنالیز، محققان به دنبال اندازه گیری میزان رضایت دندانپزشکان از شغل خود بودند. یافته های آنها نشان داد که ممکن است متخصصان دندانپزشکی رضایت شغلی بیشتری نسبت به دندانپزشکان عمومی داشته باشند.

این بررسی توسط محققان دانشگاه ملی Jeonbuk در کره جنوبی و دانشگاه Hue در ویتنام انجام شده است. در مجموع نه مطالعه ی منتشر شده از سال 1990 تا 2017 در این متاآنالیز گنجانده شد و محققان نگرش دندانپزشکان را در ایالات متحده، کانادا، چین، کره جنوبی، لیتوانی و مصر مورد بررسی قرار دادند. در هشت مورد از این مطالعات، یک نسخه اصلاح شده از نظرسنجی رضایت دندانپزشکی (DSS[1]) ، به کار گرفته شد. این پرسشنامه یک ابزار اندازه گیری رضایت شغلی است که توسط Shugars و همکارانش توسعه یافت و پس از سال 1990 استفاده از آن به طور گسترده برای این منظور پذیرفته شد.

بر اساس نتایج این متاآنالیز، محققان دریافتند که 76.6 درصد از دندانپزشکان از انتخاب شغل خود راضی هستند. مطالعاتی که رضایت شغلی دندانپزشکان عمومی و متخصصان دندانپزشکی، از جمله متخصصین ارتودنسی و دندانپزشکی اطفال را اندازه گیری کرده بودند، نشان داد که این متخصصان به طور کلی سطح رضایت شغلی بالاتری دارند.

به طور کلی، شش عامل با رضایت شغلی بالاتر مرتبط است: روابط با بیمار، احترام، ارائه مراقبت، کارکنان، روابط حرفه ای و محیط حرفه ای.

نویسندگان در بحث خود خاطرنشان کردند که اکثر مطالعات مورد تجزیه و تحلیل آنها در کشورهای با درآمد بالا انجام شده است، بنابراین درک آنها را از میزان رضایت شغلی در بین دندانپزشکان کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم محدود می کند. علاوه بر این، عواملی مانند سن، جنس و خدمات دندانپزشکی عمومی در مقایسه با دندانپزشکی خصوصی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند: مطالعات بیشتر از جمله ارزیابی استرس، باید در کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم با استفاده از DSS انجام شود.

این مطالعه با عنوان “رضایت شغلی دندانپزشکان: مرور سیستماتیک و متاآنالیز” در شماره اکتبر 2021 مجله بین المللی دندانپزشکی منتشر شد.

منبع:

https://ap.dental-tribune.com/news/job-satisfaction-dentists-rate-highly-in-new-study/


[1] Dentist Satisfaction Survey