Breaking News

رادیوگرافی دندان ممکن است به تشخیص دندان قروچه کمک کند

19 اکتبر 2021- در بیمارانی که با مشکل دندان قروچه روبرو هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که در تصاویر رادیوگرافی پانورامای دندان، آپوزیشن استخوان[1] تشخیص داده شود. این روش، می تواند راه دیگری برای تشخیص دندان قروچه باشد. این مطالعه در 18 اکتبر در BMC Oral Health منتشر شد.

تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به دندان قروچه در این مطالعه، دچار تغییرات استخوانی در ناحیه condylar و زاویه ی فک پایین شده بودند. محققان معتقدند که مطالعه ی آنها اولین مطالعه ای است که تغییرات مورفولوژیکی استخوان را در افراد مبتلا به دندان قروچه(bruxism) و بدون آن بررسی کرده است.

محققان به رهبری دکتر Jens Christoph Turp و Michelle Simonek ، از مرکز دندانپزشکی دانشگاه بازل در سوئیس، نوشتند: علاوه بر گزارش خود بیمار و معاینه ی بالینی،bone apposition  تشخیص داده شده در تصاویر اشعه ی ایکس، ممکن است به عنوان یک شاخص تشخیصی دیگر برای دندان قروچه باشد.

دندان قروچه یک عارضه شایع در میان بزرگسالان است که شیوع آن در بیداری در میان حدود 30 درصد از  افراد و در هنگام خواب در 15 درصد از افراد تخمین زده می شود. دندان قروچه پایدار خطر ساییدگی دندان، جابجایی دیسک قدامی و درد در عضلات جونده یا مفاصل گیجگاهی فکی را افزایش می دهد.

در حال حاضر، دندانپزشکان دندان قروچه را با استفاده از گزارش خود بیمار، معاینات بالینی و استراتژی های ابزاری مانند الکترومیوگرافی ارزیابی می کنند. اگرچه همه با هم به یک تشخیص مناسب برای دندان قروچه کمک می کنند، اما هم اکنون روشهای تشخیصی کمتری برای دندان قروچه در دست است. علاوه بر این، روشهای کنونی می توانند زمان بر و پرهزینه باشند. با توجه به این محدودیت ها، داشتن روش های جایگزین برای تشخیص دندان قروچه مفید خواهد بود.

برای بررسی همبستگی بین دندان قروچه و تغییرات استخوانی در فک، محققان 200 تصویر اشعه ایکس پانورامای دندانهای بیماران را مورد بررسی قرار دادند. نیمی از تصاویر مربوط به بزرگسالانی بود که مبتلا به دندان قروچه تشخیص داده شده بودند و نیمی دیگر مربوط به کودکان 12 تا 18 ساله بود. به گفته ی نویسندگان، کودکان به عنوان گروه کنترل استفاده شدند، زیرا انتظار می رفت دهان آنها هیچ گونه نشانه ای از bone apposition را نشان ندهد.

تغییرات استخوانی در 95 زاویه ی گونیال فک پایین از 59 فرد مبتلا به دندان قروچه مشاهده شد. گرچه میزان bone apposition متفاوت بود، اما تقریباً دو سوم این بیماران دچار تغییرات استخوانی دوطرفه بودند. به غیر از دو زاویه ی گونیال فک پایین، هر یک از bone apposition ها با تغییر جهت زاویه ی فک پایین مربوطه، همراه بود. محققان نوشتند: همانطور که انتظار می رفت، هیچ تغییر استخوانی در تصاویر اشعه ایکس کودکان مشاهده نشد.

درجه، توصیف، نمایش گرافیکی و مثالهای رادیولوژیکیbone apposition  در زاویه ی فک پایین.

با توجه به اثر summation در تصاویر اشعه ایکس پانوراما، محل دقیق این appositionsهای استخوانی را نمی توان تعیین کرد. محققان نوشتند: اگرچه عدم توانایی در تعیین محل تغییرات استخوانی یک محدودیت برای این مطالعه بود، اما این موضوع با هدف این مطالعه مرتبط نبود.

محققان نوشتند: وقتی اشعه ایکس دندان تغییرات استخوانی در زاویه ی فک پایین بیمار را نشان می دهد، این تغییرات باید به عنوان سازگاری عملکردی استخوان با افزایش بارهای طولانی مدتی که هنگام انقباض ماهیچه های مسئول بستن فک به دلیل دندان قروچه ایجاد می شود، تفسیر گردد.

آنها نوشتند: bone apposition تشخیص داده شده در تصاویر رادیولوژی، ممکن است نشانه یا تأییدی برای دندان قروچه باشد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=img&pag=dis&ItemID=329479


[1] bone apposition : این فرایند باعث رشد و یا تغییر شکل استخوان موجود می شود.