Breaking News

ماملون چیست؟

در دندانپزشکی، ماملون یک برجستگی گرد در لبه دندان است که مانند مابقی پوشش خارجی دندان از مینای دندان ساخته شده است. مملون ها بر روی برخی از انواع دندانهای تازه روییده ظاهر می شوند. روی هر دندان سه ماملون وجود دارد که در کنار هم، یک لبه ی موج دار در دندان ایجاد می کنند.

کلمه ی Mamelon ، در زبان فرانسه به معنی “نیپل پستان” است. این کلمه در دندانپزشکی به نحوه ی بیرون زدگی هر برآمدگی از لبه ی دندان اشاره دارد. ممکن است ماملونها بر روی دندان های اینسیزور جدید دائمی کودکان جلب توجه کنند. با این حال، ماملونها بر روی دندانهای بزرگسالان نیز ممکن است وجود داشته باشند.

در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که ماملونها چیستند و چرا در دندانهای برخی از بزرگسالان وجود دارند. ما همچنین در مورد گزینه های حذف ماملون بحث خواهیم کرد.

ماملونها روی چه دندانهایی ظاهر می شوند؟

ماملونها فقط روی دندانهای اینسیزور جدیدا روییده ظاهر می شوند. آنها معمولاً در دندان های پیشین دائمی (بزرگسالی) یافت می شوند، اما می توانند در دندان های پیشین شیری نیز ظاهر شوند.

شما در مجموع هشت دندان اینسیزور یا دندان پیش یا پیشین دارید. چهار دندان اینسیزور در وسط در فک بالا و چهار دندان در وسط فک پایین قرار دارند.

شما از دندانهای اینسیزور خود برای برش دادن غذا استفاده می کنید. به عنوان مثال، وقتی ساندویچ را گاز می زنید، از این دندان ها استفاده می کنید. از آنجایی که دندانهای پیشین در قسمت جلویی و مرکز دهان شما قرار دارند، بیشتر در هنگام لبخند و صحبت کردن مشاهده می شوند.

چرا ماملون ها وجود دارند؟

گفته می شود که ماملون ها به دندان ها کمک می کنند تا هنگام رویش از لثه ها عبور کنند. با این حال، به طور کلی پذیرفته شده است که آنها هیچ اهمیت بالینی ندارند.

به طور معمول، ماملون ها نیازی به درمان ندارند، اکثر مردم سرانجام ماملونها را به دلیل ساییدگی ناشی از جویدن معمول از دست می دهند، زیرا آنها با تماس دندانهای جلویی بالا و پایین به تدریج صاف می شوند.

اما اگر دندان های شما نامرتب باشند، مملون ها ممکن است از بین نروند. معمولاً این اتفاق زمانی می افتد اگر شما یک اپن بایت داشته باشید، که در آن دندانهای جلویی به طور عمودی روی هم قرار نمی گیرند. در نتیجه، دندان های جلویی فک بالا و پایین در هنگام جویدن غذا با هم تماس نمی گیرند و ماملون ها در بزرگسالی باقی می مانند.

اگر دندان های شما دیر رشد کرده باشند، ممکن است هنوز ماملونها بر روی دندانهای شما وجود داشته باشند.

حذف ماملون ها

اگر تمایل به حذف ماملون ها دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند با تراشیدن لبه های دندان، ماملون ها را از بین ببرند. این درمان به نوعی یک پروسیجر زیبایی محسوب می شود که به نامهای زیر معروف است:

  • شکل دهی مجدد دندان
  • اصلاح مجدد دندان
  • تراشیدن دندان
  • کانتورینگ آرایشی

این کار را می توان در مطب دندانپزشکی انجام داد. دندانپزشک از یک فایل، دیسک یا مته برای حذف مینای دندان در ناحیه ی ماملون و صاف کردن لبه های دندان استفاده می کند. این درمان بدون درد است و نیازی به بی حسی موضعی ندارد. این به این دلیل است که ماملون ها از مینا ساخته شده اند و هیچ عصبی ندارند. همچنین، این روش بسیار سریع است. می توانید همان روز به خانه بروید و هیچ زمان بهبودی لازم ندارد. همچنین معمولاً ارزان است، اما ممکن است مجبور باشید از جیب خود هزینه کنید. از آنجایی که این کار، یک درمان زیبایی است، ممکن است بیمه ی شما هزینه ی آن را پوشش ندهد. بنابراین بهتر است ابتدا با دندانپزشک خود در این باره و در مورد هزینه ی آن مشورت کنید.

چرا عده ای تمایل به حذف ماملون ها دارند؟

ماملون ها مضر نیستند آنها همچنین با سلامت دهان و دندان و عادات جویدن تداخل ندارند. با این حال، ممکن است بخواهید آنها را به دلایل زیبایی حذف کنید. اگر شما ماملون دارید و از ظاهر آنها خوشتان نمی آید، با دندانپزشک خود در مورد برداشتن آنها صحبت کنید. ماملون های شما پس از برداشتن دوباره رشد نمی کنند و حذف آنها دائمی است.

خلاصه

ماملون، قوز گردی است که در لبه دندان ها قرار دارد. آنها فقط در دندانهای پیشین ظاهر می شوند که چهار دندان جلویی در هر فک هستند. این دست اندازها هدف یا عملکرد خاصی ندارند. علاوه بر این، ماملونها در اوایل رویش دندانهای پیشین دائمی بیشتر قابل مشاهده هستند. آنها معمولاً به مرور زمان بر اثر ساییدگی ناشی از جویدن صاف می شوند.

اگر دندان های شما به درستی تراز نباشند(مال اکلوژن)، ممکن است هنوز ماملونها بر روی لبه های دندانهای پیشین شما وجود داشته باشند. اگر می خواهید آنها را بردارید با دندانپزشک خود صحبت کنید. او می تواند لبه های دندان شما را تغییر شکل داده و این برجستگی ها را از بین ببرد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/mamelons