Breaking News

آیا دندانپزشکی دیجیتال شما را می ترساند؟ ما به شما یاد می دهیم از کجا شروع کنید

29 اکتبر 2021 – به گفته کارشناسان برجسته ی دندانپزشکی دیجیتال، دندانپزشکی دیجیتال در حال دگرگونی حرفه ی دندانپزشکی است، و اگر قبلاً این کار را آغاز نکرده‌اید، ممکن است دلایل خوبی برای بررسی آن وجود داشته باشد.

دکتر Marty Jablow ، دندانپزشک و مدیر ارشد توسعه گروه مشاوره سلرانت، گفت: شما باید بدانید که دندانپزشکی دیجیتال برای شما چه کاری در تشخیص بهتر، ارائه ی درمانی بهتری و بهره وری کارتان انجام می دهد، این گونه است که شما می توانید پاداش سرمایه گذاری خود را دریافت کنید.

چرا باید دست به کار شوید

 دکترJablow  به دندانپزشکانی که از ترکیب فناوری های جدید مانند اسکنرهای داخل دهانی، نرم افزار CAD/CAM  و چاپگرهای سه بعدی می ترسند، توصیه کرد که با همکاران و رهبران نظریه پرداز کلیدی، در مورد اینکه چه چیزی را بر اساس اهداف کاری خود باید خریداری کنند، مشورت کنند.

دکتر جابلو افزود: علاوه بر این، نمایندگان فروش اغلب به دندانپزشکان اجازه می‌دهند تا فناوری‌های جدید را آزمایش کنند. او توضیح داد: شما می‌توانید با نمایندگان این شرکتها برای آوردن فناوری‌ها به مطب­تان مشورت کنید، آنها به شما اجازه دهند که برای یک یا دو روکش از این فناوری ها استفاده کنید تا با نحوه ی کار آنها آشنا شوید.

هنگامی که محصولات مورد نظرتان را انتخاب کردید، مشاهده مزایای استفاده از اسکنرهای داخل دهانی و سایر فناوری‌های مشابه در کار روزانه آسان‌تر می‌شود.

دکتر جابلو گفت: شما متوجه خواهید شد که می توانید کارها را کاملاً متفاوت از قبل انجام دهید. زمانی که آماده می‌شوید، دقیقاً می‌دانید که چقدر فضای اکلوزالی دارید، و می‌توانید آماده‌سازی‌های خود را روی یک مانیتور بزرگ ببینید، که معمولاً باعث می‌شود دندانپزشکان در کاری که انجام می‌دهند بهتر عمل کنند.

دکتر جابلو همچنین نکات زیر را به دندانپزشکانی که تازه وارد دندانپزشکی دیجیتال شده اند توصیه کرد: مارجین­های خود را علامت گذاری کنید تا لابراتواری که با آن کار می کنید، نیازی به حدس زدن آنها نداشته باشد. او گفت: هر چقدر هم که مارجین خوب اسکن شده باشد باز هم این کار را انجام دهید.

از کجا شروع کنیم

دکتر سالیوان، دندانپزشک مستقر در برنت‌وود، خاطرنشان کرد که ممکن است دندانپزشکان تحت تأثیر فرآیند شروع دندانپزشکی دیجیتال قرار بگیرند. اما سوال بزرگ این است که “از کجا شروع کنم؟”

توصیه سالیوان این است که با یک اسکنر داخل دهانی و چاپگر سه بعدی شروع کنید، زیرا موانع خرید و کار با آنها بسیار کمتر است: حدود 30000 دلار هزینه دارد در حالیکه، یک سیستم کامل CAD/CAM که شامل نرم افزار CAD/CAM است، بیش از 120000 دلار هزینه دارد.

او گفت: اگر می‌خواهید وارد مسیر دندان‌پزشکی کاملا دیجیتال شوید، این سه جزء بزرگ لازم است که عبارتند از: فناوری CAD/CAM، یک اسکنر دیجیتال و یک چاپگر سه بعدی.

به گفته ی سالیوان، دندانپزشکان می توانند با اسکنر دیجیتال خیلی سریع تر از روش های معمولی قالب گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: قالب گیریهای دستی زمان قابل توجهی را می طلبد. علاوه بر این، منحنی یادگیری برای اسکنر داخل دهانی خیلی شیب دار نیست و قابلیت ها به طور کلی در همه دستگاه ها یکسان است. متغیری که باید در خرید اسکنر داخل دهانی در نظر گرفته شود این است که آیا دندانپزشک مایل به گرفتن قالب های دیجیتال و همچنین ساخت رستوریشن در مطب می باشد یا خیر.

سالیوان گفت: در دنیای مصرف‌کننده‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، بیماران به استفاده از فناوری ادامه خواهند داد.

برای بقای خود با تکنولوژی دیجیتال سازگار شوید

دکتر استیون گلد، استادیار و هماهنگ کننده دندانپزشکی دیجیتال در دانشگاه علوم بهداشتی وسترن، گفت: برخی از دندانپزشکان ممکن است به دلایل مختلفی تمایلی به ورود به حوزه ی دندانپزشکی دیجیتال نداشته باشند. او افزود: سه دلیل رایجی که از دندانپزشکان می‌شنوم عبارتند از هزینه، منحنی یادگیری شیب‌دار و این باور که این فناوری به خوبی که انتظار می رود، نیست. آنها ممکن است نخواهند پولی را برای چیز جدیدی سرمایه گذاری کنند زیرا ممکن است به معنای صرف زمان زیادی برای یادگیری حجم قابل توجهی از اطلاعات باشد. ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که این فناوری در تمام موارد نتایجی عالی ایجاد نمی کند. ممکن است برخی دندانپزشکان فکر می کنند روکش ها به خوبی فیت نخواهند شد یا از نظر زیبایی شناسی هم خوب به نظر نمی رسند.

دکتر گلد، که با دانشجویان دندانپزشکی خود از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام ارتباط برقرار می کند، گفت: اما در نهایت، نادیده گرفتن فناوری و دور زدن دندانپزشکی دیجیتال ممکن است شما را به عنوان دندانپزشک در معرض خطر قرار دهد.

او گفت: به تمام زمینه‌های زندگی ما و به اتفاقات فناوری نگاه کنید. اگر خود را وفق ندهید، سخت است که مشارکت معناداری در جامعه داشته باشید و مرتبط بمانید.

او توصیه کرد دندانپزشکانی که به دنبال نرم افزار CAD/CAM هستند باید راحتی خود را با رابط کاربری در نظر بگیرند، درست مانند هنگام انتخاب یک کامپیوتر شخصی یا کاری.

دکتر گلد گفت: یک قیاس خوب، استفاده از یکPC  در مقابل استفاده از یک Mac است. در پایان، شما یک سند ایجاد می کنید، اما رابط کاربری با رایانه شخصی(PC) در مقایسه با مک متفاوت است.

او توضیح داد که در مورد دستگاه های mill، انتخاب به نوع ماده ای که در مطب دندانپزشکی استفاده می شود و نوع رستوریشنی که معمولاً انجام می دهید، بستگی دارد. او توصیه کرد به بار روزانه ی کار خود دقت کنید.

اگر یک دندانپزشک به تنهایی کار می کند و اکثر اوقات روکش های تک دندانی را انجام می دهد، یک mill کمتر پیشرفته این کار را به خوبی برای او انجام می دهد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?Sec=senl&Sub=vol21_06&Pag=dis&ItemId=329349