Breaking News

یک مطالعه چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص پوسیدگی را برجسته کرد

3 نوامبر 2021- برلین، آلمان: اگرچه هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده ای در انواع محصولات و خدمات دندانپزشکی ادغام شده است، مجموعه مقالاتی که مزایای درک شده ی آن را ارزیابی می کنند، محدود هستند. برای کمک به اصلاح این موضوع، محققان بیمارستان دانشگاهی Charité برلین، اخیراً نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده را منتشر کرده اند، که نشان می دهد هوش مصنوعی می تواند دقت تشخیصی دندانپزشکان را افزایش دهد.

همانطور که دنتال تریبون بین المللی (DTI) قبلا گزارش کرده بود، فناوری‌های هوش مصنوعی به طور پیوسته در مطب‌های دندانپزشکی با هدف دیجیتالی کردن و ساده‌سازی گردش‌ کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مشاوره‌های اولیه، تشخیص و برنامه‌ریزی درمان گرفته تا روش‌های جراحی و مراقبت‌های بعد از عمل، طیف وسیعی از وظایف دندانپزشکی را می‌توان با راه‌حل‌های مختلف هوش مصنوعی که در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند، افزایش و ارتقاء داد.

با این حال، عملکرد این ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی در محیط های پزشکی و دندانپزشکی به ندرت در آزمایشات بالینی ارزیابی شده است. در نتیجه، تاثیر واقعی هوش مصنوعی بر فرآیندهای تصمیم‌گیری و تشخیصی دندانپزشکان تا حدودی ناشناخته باقی مانده است. این عدم وضوح می تواند در تصمیم گیری در مورد دوره های درمانی موجود و مزایای آنها نیز نقش داشته باشد.

بنابراین، تیم تحقیقاتی آزمایشی را با استفاده از  dentalXrai Pro، یک برنامه نرم افزاری که به دندانپزشکان اجازه می دهد رادیوگرافی ها را بر اساس هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کنند، آغاز کرد. پروژه dentalXrai Pro در Charité ، توسط پروفسور Falk Schwendicke، رئیس بخش تحقیقات تشخیص دهان، سلامت دیجیتال و خدمات بهداشتی انجام شد و از آن زمان به یک استارت آپ با نام dentalXrai تبدیل شد.

22 دندانپزشک شرکت کننده برای تشخیص پوسیدگیها در 20 تصویر بایت وینگ که به طور تصادفی از بین 140 تصویر انتخاب شده بودند، از این نرم افزار هوش مصنوعی، کمک گرفتند. در حالی که ده دندانپزشک دیگر از این نرم افزار استفاده نکردند.

به گفته ی نویسندگان مطالعه، فرضیه آنها که “تشخیص پوسیدگی توسط دندانپزشکانی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، به طور قابل توجهی دقیق تر از کسانی است که از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند” تا حدی درست است. آنها در بحث خود خاطرنشان کردند که استفاده از هوش مصنوعی به طور قابل توجهی حساسیت دندانپزشکان را به خصوص در مورد ضایعات پوسیدگی مینای دندان افزایش داد، اما ویژگی آن را چندان تغییر نداد. در ضایعات پیشرفته تر، هوش مصنوعی به هیچ وجه بر دقت تأثیری نداشت. آنها اظهار داشتند که احتمالاً هوش مصنوعی در موقعیت‌هایی که تغییرات بین تصاویر جزئی است، مفیدتر است و زمانی که پیشرفت‌های پوسیدگی قابل توجه بوده و نسبتاً به راحتی قابل مشاهده هستند، نقش کمتری ایفا می‌کند.

نویسندگان نوشتند: نتایج ما نشان می‌دهد که ترکیب عملکرد مدل هوش مصنوعی با تخصص انسانی می‌تواند به دقت‌هایی برسد که فراتر از دقت هوش مصنوعی یا متخصصان انسانی به تنهایی است.

با این حال، همچنین اشاره شد که استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی منجر به افزایش احتمال تصمیم دندانپزشکان برای اجرای درمان ترمیمی تهاجمی برای ضایعات پوسیدگی شد. نویسندگان خاطرنشان کردند: از این نظر، استفاده از پشتیبانی هوش مصنوعی برای بهبود حساسیت ممکن است خطر خطاهای نوع I و درمان بیش از حد را افزایش دهد. به نظر آنها، این امر در حالت ایده آل باید منجر به “مراقبت بهتر، نه لزوما تهاجمی تر” شود.

پروفسور Schwendicke تأیید کرد که مطالعات بیشتر در مورد نرم افزار dentalXrai Pro در حال برنامه ریزی است.

او گفت: ما در حال برنامه ریزی برای بررسی یک گروه نمونه متفاوت با استفاده از نسخه به روز شده این نرم افزار هستیم که اوایل سال آینده در دسترس خواهد بود. او توضیح داد: جمع‌آوری شواهد برای ارزیابی بهتر مزایای هوش مصنوعی برای دندانپزشکان، هسته اصلی کاری است که ما انجام می‌دهیم.

این مطالعه با عنوان “هوش مصنوعی برای تشخیص پوسیدگی: کارآزمایی تصادفی” در 14 اکتبر 2021 قبل از چاپ در شماره دسامبر 2021 مجله دندانپزشکی به صورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/study-highlights-how-artificial-intelligence-can-be-used-for-detection-of-caries/