Breaking News

خطر ابتلای دندانپزشکان به COVID-19 کمتر است

23 نوامبر 2021- آیا تماس نزدیک با بیماران، دندانپزشکان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 قرار می دهد؟

بر اساس یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه تورنتو و سه دانشگاه دیگر کانادایی، دندانپزشکان برخلاف تصور رایج، کمتر از مردم عادی به این عفونت مبتلا می شوند.

پرفسور مایکل گلگوئر، استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو و رئیس دندانپزشکی در شبکه بهداشت این دانشگاه، می‌گوید: زمانی که ما این مطالعه را در جولای 2020 شروع کردیم، ناشناخته­­های زیادی در مورد COVID-19 وجود داشت. هیچ واکسنی در دست نبود و مشخص نبود که دندانپزشکان واقعاً تا چه حد در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند. ما می خواستیم ارزیابی خوبی از میزان خطر واقعی داشته باشیم.

این مطالعه که پاییز امسال در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر گردید، توسط استادیار Sreenath Madathil  از دانشگاه مک گیل هدایت شد و توسط هشت محقق دیگر از جمله Glogauer و پروفسور  Carlos Quiñonez در دانشکده دندانپزشکی تورنتو، نگارش شد.

این مطالعه بر روی نمونه ای از 644 دندانپزشک دارای مجوز در سراسر کانادا از 29 ژوئیه 2020 تا 12 فوریه سال جاری انجام شد. محققان از یک پرسشنامه آنلاین و سواب های دهانی که خود دندانپزشکان جمع آوری کرده بودند، برای تعیین ابتلا به COVID-19 در میان شرکت کنندگان در مطالعه استفاده کردند.

شش نفر در طول دوره ی مطالعه ابتلا به کووید-19 را گزارش کردند. این مطالعه، نرخ ابتلا به این بیماری را 1084 مورد در هر 100هزار دندانپزشک تخمین زد، در حالیکه نرخ تخمین زده شده برای ابتلا به این بیماری در هر 100هزار نفر از عموم مردم در همان دوره، 1864 مورد بود.

پرفسور Quiñonez ، می‌گوید: من واقعاً از این نتایج شگفت‌زده نشدم، زیرا داده‌های مشابهی نیز از مطالعه‌ ی دندان‌پزشکان آمریکایی حاصل شده بود، و در کانادا، ما حتی اقدامات احتیاطی بیشتری انجام می‌دهیم. جالب اینجاست که به نظر می رسد میزان عفونت در حوزه ی اروپا کمی بالاتر است، بنابراین تفاوتی وجود دارد که ما هنوز دقیقاً مطمئن نیستیم به چه علت است. ما در تلاش هستیم تا ماهیت واقعی خطر و علت این تفاوت ها را در نقاط مختلف جهان درک کنیم.

پرفسور گلگوئر خاطرنشان کرد که دندانپزشکان اقدامات احتیاطی را برای محافظت از مردم، بیماران و کارکنان مطب در برابر همه­گیری انجام می دهند.

او گفت: ما توانایی سریع ارتقای وسایل مراقبت فردی یا PPE را داریم و بسیاری از اقدامات دیگر را برای محافظت از همه این گروه ها انجام داده ایم. این مطالعه ایمنی در ارائه ی مراقبتهای دندانپزشکی را بیشتر به تصویر کشید. توانایی این حرفه برای تطبیق سریع در این مطالعه مشخص شد، داده های موجود نشان می دهد که ما همچنان یک حرفه ی بسیار ایمن باقی مانده ایم.

پرفسور Quiñonez، دلایل زیادی برای نرخ نسبتا پایین عفونت مشاهده شده در این مطالعه ذکر کرد، از جمله: تجهیزات حفاظت فردی، افزایش آگاهی و این واقعیت که دندانپزشکان ممکن است در خارج از محل کار نیز احتیاط بیشتری به خرج دهند.

او گفت: ما هیچ توضیحی جز این نداریم که بگوییم دندانپزشکان بیشتر از عموم مردم به COVID-19 مبتلا نمی‌شوند. این یک نگاه سریع به اقدامات زیادی است که در یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی برای مقابله با عفونت در جریان است. ما در حال افزایش شواهدی در کانادا هستیم که نشان می دهد خطر ابتلا به کووید-19 در دندانپزشکی به طور بالقوه زیاد نیست، یا حداقل با آنچه در مطب های دندانپزشکی در جریان است، کنترل می شود، که خبر خوبی است.

پرفسور گلگوئر می گوید: این زمان خوبی است تا بپرسیم آیا اقدامات فعلی مناسب هستند یا بیش از حد سختگیرانه می باشند؟

او می‌گوید: ما می‌توانیم از این نتایج به‌عنوان نقطه شروع برای تعیین اقدامات لازم برای ادامه ی تضمین ایمنی مردم، بیماران، کارکنان مطب و دندانپزشکان استفاده کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-dentists-covid-.html