Breaking News

از مهارت های ایمپلنت خود در جراحی هدایت شده استفاده کنید

نویسنده: دکتر Stephen Quinn

6 ژانویه 2022- آگاهی از مزایای جراحی ایمپلنت هدایت شده در بین متخصصان دندانپزشکی در حال افزایش است. دقت و قابلیت اطمینان به جراحی هدایت شده که توسط یک دندانپزشک کارآزموده انجام گردد، غیرقابل انکار است و من شاید در 50 درصد از موارد توانبخشی با ایمپلنت، از آن استفاده می کنم.

می دانم که برای شما سوال است که چرا برای 100% موارد از این روش استفاده نمی کنم؟ زیرا من قویاً معتقدم که جراحی هدایت‌شده افزوده‌ای به مجموعه مهارت‌های معمول جایگذاری ایمپلنت[1] است، نه جایگزین آن.

فن آوری های جدید فوق العاده هستند. با این حال، ما نباید آنها را به قیمت عدم تکمیل مهارت خود در هیچ رشته ای از حرفه ی دندانپزشکی دنبال کنیم، حداقل نه در دندانپزشکی ایمپلنت.

ما دندانپزشکان ایمپلنت نیاز داریم تا با و یا بدون فناوری به نتیجه ی مطلوب برسیم، البته ما امروزه بسیار خوش شانس هستیم که فناوریهای پیشرفته ای را در اختیار داریم. اجازه دهید صریح بگویم، اگر بیمار روی صندلی باشد و راهنمای جراحی درست در جای مورد نظر ننشیند، یا بشکند و اگر شما فقط یاد گرفته باشید که ایمپلنت‌ها را با استفاده از راهنماها جای­گذاری کنید، چه کار خواهید کرد؟

به همین دلیل است که مهارت های free-hand بسیار مهم هستند. حتی اگر قصد ندارید هرگز هیچ ایمپلنتی را بدون جراحی هدایت شده، انجام دهید.

یک موهبت جدید

با وجود تمام مواردی که بیان شد، من معتقدم جراحی ایمپلنت هدایت شده یک ابزار ضروری در زرادخانه­ی هر جراح ایمپلنت است. در اصل، نتیجه ی نهایی فرموله می شود و موقعیت ایمپلنت بر این اساس برنامه ریزی می گردد.

سپس راهنما طراحی و چاپ می‌شود، که می‌تواند از یک راهنمای آزمایشی به بالا تا هدایت کامل با عمق و چرخش، متفاوت باشد. به این ترتیب، موقعیت ایمپلنت ها از قبل تعیین شده است. این امر حاشیه ی خطا را از بین می برد و باعث صرفه جویی در زمان می شود.

دو راه وجود دارد که می توانید از شرکت منتخب من، Quoris 3D، راهنما دریافت کنید.

اولین مورد این است که شما خودتان آنها را با نرم افزار مورد نظر طراحی می کنید و تیم Quoris 3D آن را برای شما چاپ می کنند، این روشی است که من کار می کنم، زیرا به من آموزش داده شده است که چگونه این کار را به خوبی با نرم افزار انجام دهم. از طرف دیگر، می‌توانید طرح خود را برای آنها ارسال کنید، کاری که من مجبور شدم چندین بار زمانی که نرم‌افزارم دچار مشکل شده بود، انجام دهم. تیم Quoris 3D آن را طراحی کرده و طرح را برای تأیید بالینی برای شما ارسال می کند.

شما طرح پیشنهادی را بهمراه یک فیلم آموزشی کوتاه دریافت می کنید. آنها همراه با شما بیمارتان را بررسی می کنند و موقعیت ایمپلنت یا ایمپلنتها را نشان می دهند، جایی که ممکن است بخواهید آن را تغییر دهید یا هر مشکلی که از دید آنها وجود دارد، را حل و فصل کنید. اما در نهایت شما حرف آخر را می زنید. بنابراین اگر به آنها بگویید آن را در جایی که شما می گویید، قرار دهند، این کار را انجام می دهند.

من عمدتاً از جراحی هدایت شده در موقعیت های ناخوشایند آناتومیک استفاده می کنم. به عنوان مثال، جایی که احتمالاً آندرکات زبانی با قرار دادن ایمپلنت استاندارد تداخل دارد، یا زمانیکه موقعیت عصب آلوئولار تحتانی ممکن است نگران کننده باشد. من همچنین از آن برای قرار دادن فوری ایمپلنت استفاده می کنم، به خصوص در قسمت قدامی فک بالا.

من دوست دارم که نتیجه قابل پیش بینی، دقیق و برای قرار گرفتن پروتز در بهترین وضعیت، مناسب باشد. همچنین روش هدایت شده عوارض و خطرات را برای بیماران به حداقل می رساند و انتظارات آنها را از نظر زمان و نتایج درمان برآورده می کند.

مربیان مهم هستند

به عنوان بخشی از سفرم در کسب مهارت در دندانپزشکی ایمپلنت، یک دوره یک ساله را گذراندم که واقعا خوب بود. اما هنگامی که پس از اتمام دوره، چند ایمپلنت را جای­گذاری کردم، به مشکل برخوردم و دیگر احساس اطمینان کامل برای درمان ایمپلنت های پیچیده‌تر را به تنهایی نداشتم.

من می‌خواستم قدم بعدی را بردارم و با خوش شانسی یک دندانپزشک ایمپلنت برنده جایزه، به نام دکترJames Hamill ، را یافتم که در آن زمان اتفاقا مطب خود را فروخته بود و قصد داشت تغییراتی در شغلش ایجاد کند. ما با هم توافق کردیم که او در مطب من درمانهای ایمپلنت را انجام دهد، او می توانست با تیم ما کار کند و سپس او مربی من شد. این آموزش، تفاوت زیادی برای من ایجاد کرد، و در واقع، این دکتر Hamill بود که من را به مسیر جراحی هدایت شده، راهنمایی کرد. به عنوان یک مربی مورد اعتماد، خوشحالم که در این قلمرو جدید او را دنبال کردم. بنابراین من به آنچه Quoris 3D تحت سیستم Chrome Guidsmile  ارائه می داد، علاقه­مند شدم.

امروزه Quoris 3D ، به مشتریان در زمانی که بیمار بر روی یونیت تحت درمان قرار گرفته است، پشتیبانی ارائه می دهد. این به ویژه برای درمانfull-arch Chrome  عالی است.

من معتقدم هنگام استفاده از یک سیستم جدید، داشتن حمایت در حین کار بر روی بیمار، ضروری است. حتی اگر فقط یک نفر در کنار شما باشد که از تمام نکات ظریف، ترفندها و نکات سیستم آگاه باشد، این به تنهایی شما را قادر می سازد که در دام های غیرضروری نیافتید، که بسیار ارزشمند است.

سفر خود را درست برنامه ریزی کنید

اگر بخواهم توصیه ای به دندانپزشکان در مورد “روش هدایت شده” ارائه دهم، می گویم آن را دنبال کنید. اما با یک اخطار که قبلاً به آن اشاره کردم.

توانایی درمان با ایمپلنت دندان به روش معمولی و free-hand ، و داشتن دانش مربوط به آن، یک پایه اساسی و مستحکم برای روش جراحی هدایت شده، فراهم می کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، این درست است که بگوییم مزایای جراحی هدایت شده غیرقابل انکار است. این فقط تجربه شخصی من نیست، بلکه مزایای آن در طول سالها مستند شده است، از جمله توسط Vermeulen (2017). آنها به این نتیجه رسیدند که صرف نظر از مهارت و تجربه، جراحی هدایت شده نتایج بهتری را نسبت به روشfree-hand  ارائه می دهد.

دکتر یونگ و همکارانش (2009) نیز پس از 12 ماه بررسی سیستماتیک خود، نتایج مثبتی را استنباط کردند. در حالی که مرور سیستماتیک و متاآنالیز Bover-Ramos و همکارانش (2018) نشان داد جراحی ایمپلنت کاملا هدایت شده نسبت به جراحی نیمه هدایت شده، دقت بیشتری را ارائه می دهد.

به عنوان نکته پایانی، در این دوران، جراحی ایمپلنت هدایت‌شده در نهایت شما را مجبور می‌کند تا برای جایگذاری یک یا چند ایمپلنت به طور کامل برنامه‌ریزی کنید. شما نمی توانید مراحل را نادیده بگیرید؛ و شما نمی توانید آن را با نذر و دعا انجام دهید.

این برای محافظت از شما واقعاً مهم است، زیرا به شما امکان می‌دهد که نشان دهید در زمینه ی درمان بیمار مورد نظر به خوبی فکر و برنامه‌ریزی کرده اید. این یک پیروزی برای تیم شما، بیمار و کسب و کار شما است که سفر جراحی ایمپلنت هدایت شده را آغاز و به بهترین شکل ممکن ادامه دهید.

منبع:

https://dentistry.co.uk/2022/01/06/set-your-implant-skills-free-with-guided-surgery/


[1] conventional freehand implant placements: روش معمول جایگذاری ایمپلنت که با تصمیم دندانپزشک برای جایگذاری ایمپلنت در محل مناسب بر اساس CBCT صورت می گیرد.