Breaking News

موسسات آموزشی دندانپزشکی همگام با انقلاب فناوری در حرکتند

11 ژانویه 2022- انقلاب دندانپزشکی دیجیتال به وقوع پیوسته است. این یک احساس رایج در میان بسیاری از متخصصان دندانپزشکی است و با رشد در زمینه هایی مانند چاپ سه بعدی و الاینرهای شفاف پشتیبانی می شود. با این حال، در حالی که متخصصان دندانپزشکی در حال مدرنیزه کردن گردش کار خود هستند، موسسات آموزشی دندانپزشکی در سراسر جهان به این تغییرات چگونه واکنش نشان می دهند، و آنها برای اطمینان از آمادگی دانشجویان خود برای کار در این دنیای دائما در حال پیشرفت با چه چالش هایی روبرو هستند؟

یکی از دانشکده های دندانپزشکی که در انقلاب آموزش دیجیتال پیشرو است، کینگز کالج لندن است. همانطور که توسط Planmeca گزارش شده است، این دانشکده ی دندانپزشکی، علوم دهان و کرانیوفاسیال، اولین دانشکده دندانپزشکی در جهان است که دندانپزشکی دیجیتالی پیشرفته را در آموزشهای خود گنجانده است.

این دانشکده با بهینه‌سازی ترکیبی از فناوری‌های بالینی، شبیه‌سازی، هپتیک[1] و  CAD/CAM، به دانشجویان اجازه می‌دهد تا با کمک واقعیت مجازی روی دندان‌های واقعی انسان آموزش ببینند. این ترکیبی از فناوری و رویکرد سنتی‌تر، اخیراً زمانی مورد تایید قرار گرفت که کینگز کالج لندن در هفدهمین جوایز آموزش عالی تایمز، جایزه سال نوآوری فناوری یا دیجیتال را به دست آورد. پروفسور Michael Escudier ، رئیس اجرایی موقت این دانشکده، در مورد کسب این موفقیت، گفت: این یک قدردانی فوق العاده از تیم عظیمی است که برای استفاده نوآورانه و یکپارچه از فناوری برای حمایت از آموزش دانشجویان تلاش کردند، تا با پیشرفت به موقع آنها را به نیروی کار فعال در مراقبت های بهداشتی تبدیل کنند.

این پیشرفت در نیروی کار چیزی است که بسیاری از مؤسسات آموزشی به آن فکر می کنند. دانشجویان می‌خواهند بهترین آموزش ممکن را کسب کنند و مجهز بودن به آخرین فناوریها، یک معیار اساسی در فرآیند انتخاب آنها است. پروفسور Axel Spahr ، مدیر توانبخشی دهان و پریودنتیکس در دانشگاه سیدنی در گفتگو با دنتال تریبون بین المللی گفت: برای دانشکده دندانپزشکی سیدنی، ارائه یک آموزش دندانپزشکی تمام مدرن و با آموزش فن‌آوری‌ها و تکنیک‌های پیشرو و استفاده از تجهیزات درجه یک و مواد پیشرفته، از اهمیت بالایی برخوردار است، اینها مهم‌ترین معیارهایی هستند که دانشجویان آینده را جلب می‌کند.

این فرآیند، فرآیندی است که دانشجویان و اساتید و مربیان در آن دخیل هستند. پروفسور Spahr گفت: از ابتدا، دانشکده دندانپزشکی سیدنی، دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین نمایندگان دانشجویان و سازمان های دانشجویی را در این فرآیند که ما آن را سفر دندانپزشکی دیجیتال می نامیم، درگیر کرده است. او که قصد دارد فناوریهای دیجیتال بیشتری را در سال‌های آتی در این دانشکده ادغام کند، گفت: پیاده‌سازی و ایجاد آموزش و آموزش کامل دندانپزشکی دیجیتال در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، یک ضرورت مطلق و حیاتی و هدف اصلی دانشکده دندان‌پزشکی سیدنی است.

البته پیاده سازی یک گردش کار دیجیتال جامع نیازمند برنامه ریزی و بودجه قابل توجهی است. دکتر Ilser Turkyilmaz ، از دپارتمان پروتزهای دندان در کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورک، فردی است که به خوبی با پیاده سازی فناوری دیجیتال در محیط آموزشی آشناست. دکتر ترکیلماز که تحول دیجیتال را در این دانشکده رهبری می‌کند، چندین مقاله در مورد چالش‌هایی که مؤسسات آموزشی دندان‌پزشکی در مدرن‌سازی خدمات خود با آن مواجه هستند، نوشته است، و به بسیاری از دانشکده ها در سراسر ایالات متحده توصیه می‌کند که چگونه می‌توانند به انقلاب دیجیتال فعلی نزدیک شوند.

دکتر ترکیلماز که به طور مستقل با دنتال تریبون بین المللی صحبت می کرد، گفت: سه مانع اصلی که یک دانشکده با آن مواجه است هزینه، آموزش و زیرساخت در هنگام برنامه ریزی برای ارتقا و نوسازی است. او توضیح داد: در وهله اول، اگر دانشکده ای بخواهد گردش کار خود را ارتقا دهد، نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. ثانیاً، هیئت علمی باید مایل به آموزش و ارتقاء مهارتهای خود باشند تا بتوانند به دانشجویان آموزش دهند. ثالثاً، از آنجایی که تمام این فناوری عمدتاً برای استفاده ی محدود طراحی شده اند برای مثال برای اسکن یک یا دو روکش در روز، متأسفانه در مؤسسات آموزشی بزرگ دندانپزشکی، این مدل کار نمی کند، و هزینه ی زیرساخت های مورد نیاز برای آموزش صدها دانشجو بسیار زیاد است.

به ویژه، یکی از چالش های اصلی در این زمینه، امنیت داده ها است. دکتر ترکیلماز گفت: دو سال پیش، ما شروع به فکر کردن درباره ایده‌های جدید در مورد امنیت داده‌ها کردیم و با بسیاری از شرکت‌ها در مورد اینکه چگونه می‌توانیم یک گردش کار ایمن را در کار خود ادغام کنیم، صحبت کردیم. در پایان، Planmeca ، تنها شرکتی بود که مایل به همکاری با ما بود به نحوی که به ما کمک کرد تا آنچه را که گردش کار کاملاً یکپارچه نامیده ایم، ایجاد کنیم. اگرچه دکتر ترکیلماز به دلیل روند ادامه دار این پیشرفت ها نتوانست جزئیات مشخصی را به اشتراک بگذارد، اما گفت که این شانس برای شرکت های دندانپزشکی مانند Planmeca وجود دارد که بیشتر با دانشکده های دندانپزشکی همکاری کنند. دانش‌جویانی که برای استفاده از این فناوری جدید آموزش ندیده‌اند، زمانی که شروع به کار کنند کمتر تمایلی به پذیرش آن در کار خود خواهند داشت.

با این حال، به گفته دکتر ترکیلماز، در حالی که نیاز برای به روز ماندن و اطلاع از آخرین فناوریها و روندها برای دانشکده های دندانپزشکی و دانشجویان آنها ضروری است، کنار گذاشتن کامل روش های سنتی نیز ایده ی خوبی نیست. آموزش در یک مدل ترکیبی از تکنیک های دیجیتال و سنتی بهترین مدل است. من نمونه‌هایی را می‌شناسم که در آن دانشجویان فقط برای استفاده از فناوری دیجیتال آموزش دیده‌اند و نمی‌دانند، برای مثال، چگونه با استفاده از تکنیک‌های سنتی کار کنند. این یک مشکل بزرگ است، زیرا اگر برای مصاحبه به یک مطب خصوصی بروید و کارفرمای احتمالی شما دستگاهی مانند اسکنرهای داخل دهانی را نداشته باشد، متوجه خواهید شد که شانس چندانی برای استخدام نخواهید داشت.

این تعادل بین روش های سنتی و فناوری جدید در یک محیط آموزشی، جدید نیست. دکتر ترکیلماز در مورد آینده ی آموزش دندانپزشکی، گفت: تکنولوژی جهان را تغییر داده است. دندانپزشکی و آموزش دندانپزشکی از آن مصون نیستند. بسیاری از تکنیک‌هایی که ما در حال حاضر استفاده می‌کنیم، تقریباً با آنچه در 20 یا 30 سال پیش ارائه می شد، متفاوت است و من مطمئن هستم که در 20 یا 30 سال بعدی، وضعیت دوباره به شدت تغییر خواهد کرد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/dental-educational-institutions-move-with-the-tech-revolution/


[1] هپتیک علم و فناوری انتقال و درک اطلاعات از طریق لمس است.