Breaking News

یک دندانپزشک در دانشگاه رودن در روسیه رویکرد جدیدی را برای درمان التهاب بافت‌های پریودنتال اجرا کرد

22 ژانویه 2022 – یک دندانپزشک از دانشگاه RUDN  در روسیه، رویکرد جدیدی را برای درمان التهاب بافت‌های اطراف ریشه دندان و کانال ریشه اجرا کرد. این روش جامع درمانی جدید شامل درمان بافت های ملتهب با اوزون است و هنگامی که در یک مورد پیچیده بالینی استفاده شد، به نجات دندان بیمار کمک کرد. این مورد در مجله  the Clinical, Cosmetic and Investigational Dentistry شرح داده شده است.

هم پالپ دندان (بافت همبند در حفره دندان) و هم پریودنشیوم (الیافی که ریشه دندان را به استخوان فک وصل می کنند) می توانند ملتهب شوند. اگر عفونت فقط در داخل یا خارج بصورت موضعی نباشد، بلکه هر دو ناحیه را تحت تأثیر قرار داده باشد، درمان کامل دندان بسیار دشوارتر می شود. تشخیص چنین مواردی دشوار است، بهمین دلیل مقالات تخصصی کمی در مورد آن وجود دارد و هیچ توصیه درمانی کلی برای آن وجود ندارد. برخی از دندانپزشکان ترجیح می دهند ابتدا روی کانال های داخلی تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر درمان پالپ و پریودنشیوم را به طور همزمان پیشنهاد می کنند، اما یک متخصص دندانپزشکی از دانشگاه RUDN ، یک پروتکل واحد را برای درمان جامع پالپ و پریودنشیوم اجرا کرد.

التهاب بافت های پریودنتال اغلب منجر به از دست دادن دندان می شود. در برخی موارد، دندان از دست رفته را نمی توان با ایمپلنت جایگزین کرد، زیرا عواقب عفونت، پیش آگهی ایمپلنتیشن را بدتر می کند. بنابراین، حفظ دندان نتیجه مطلوب تری را در این سناریو حاصل می کند.

رویکرد جدید، برای یک مورد بالینی- بیمار 44 ساله با التهاب قابل توجه دندان نیش فک پایین در سمت راست- انجام شد. در ابتدا، بیمار مبتلا به التهاب پریودنشیوم تشخیص داده شد. دندان لق بود و جریان چرک در آن ناحیه مشاهده شد. اولین مراحل همانند پروتکل درمان التهاب پریودنتال معمولی اجرا شد: به بیمار آنتی بیوتیک داده شد و سپس به او آموزش داده شد که دندان را با کلرهگزیدین شستشو دهد. علاوه بر این، دندانپزشک جرمگیری دندان را انجام داد. پس از آن، بیمار به مدت شش ماه تحت نظر قرار گرفت. اگرچه خونریزی و پیوره متوقف شد، اما در یک معاینه دندانپزشک متوجه آسیب بافتی در اطراف ریشه دندان شد. این روند تا آنجا پیش رفت که باعث تخریب استخوان شد. مشخص شد که یک ناحیه باریک دارای یک پاکت پریودنتال به عمق 8 میلی متر بوده و التهاب اولیه به بافت های داخلی دندان منتقل شده است.

برای این بیمار، یک پریودنتولوژیست و یک متخصص اندودنتیست با همکاری یکدیگر یک رویکرد درمانی جامع را اجرا کردند. گام بعدی آنها بر روی برداشتن پالپ مرده از کانال های دندان متمرکز بود. پس از تمیز کردن، کانال ها خشک شدند و برای ضد عفونی بهتر به مدت 24 ثانیه با اوزون تحت درمان قرار گرفتند. پس از یک هفته پانسمان، درمان تکرار شد و حفره با یک پرکننده ی دائمی ساخته شده از یک ماده کامپوزیت لایت کیور پوشانده شد. برای درمان بافت های پریودنتال نیز از اوزون تراپی استفاده شد: پس از تمیز کردن، پاکت پریودنتال شسته، و خشک شد و به مدت 18 ثانیه با اوزون درمان شد. معاینه یادآوری در شش ماه بعد، هیچ التهابی را در دندان نشان نداد. علاوه بر این، بافت استخوان در حال بهبود بود و پاکت پریودنتال به 4 میلی متر کاهش یافته بود.

دکتر Maria Makeeva، از دانشگاه رودن، می گوید: درمان التهاب همزمان پالپ و بافت‌های پریودنشیوم بسیار دشوار است. این وضعیت می‌تواند توسط چندین نوع پاتوژن به طور همزمان ایجاد شود که بین بافت‌ها مهاجرت می‌کنند و پروگنوز را بدتر می‌کنند. تجربه ما نشان می‌دهد که چنین دندان عفونی را می‌توان نجات داد، اما نیاز به همکاری نزدیک یک پریودنتولوژیست و یک اندودنتیست و همچنین رعایت کامل توصیه های بهداشت دهان توسط بیمار دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220122/RUDN-University-dentist-implements-new-approach-to-treating-inflammation-of-periodontal-tissues.aspx