Breaking News

آنچه باید در مورد اثر نوسیبو بدانید

25 ژانویه 2022 – شما احتمالاً درباره‌ی اثر پلاسیبو شنیده‌اید، اما شاید با متضاد آن، تحت عنوان اثر نوسیبو کمتر آشنا باشید. پلاسیبوها، داروها یا روش‌های درمانی هستند که شبیه درمان‌های واقعی به نظر می‌رسند اما درمان یا داروی واقعی نیستند. اثر پلاسیبو زمانی اتفاق می‌افتد که یک پلاسیبو یا دارونما حال شما را بهتر می‌کند اما اثر نوسیبو وقتی اتفاق می‌افتد که دارونما باعث بدتر شدن حال شما شود.

بر اساس یک بازنگری از مقالات که در 18 ژانویه در مجله توانبخشی دهان[1] منتشر گردید، “اثر nocebo” واقعی است و می تواند باعث بدتر شدن علائم دندانی و سایر عوارض جانبی شود. در دندانپزشکی و سایر حیطه ­های پزشکی، این اثر می تواند منجر به نتایج ضعیف درمانی شود.

محققان پزشکی اثر nocebo را به‌عنوان اثربخشی کمتر درمان، بدتر شدن علائم یا عوارض جانبی ناشی از انتظارات منفی بیمار در مورد مراقبت توصیف می‌کنند. نویسندگان مقاله ی اخیر نوشتند که انتشارات علمی نشان می دهد که این نوع از واکنش در حال افزایش است.

آنها خاطرنشان کردند: علیرغم مطالعاتی که نشان می دهد عوامل مربوط به بیمار مانند ترس و اضطراب دندانپزشکی می تواند بر درد دندان و نتایج درمان تأثیر بگذارد، توجه کمی به پدیده ی ” nocebo effect ” در دندانپزشکی شده است.

محققان به رهبری پرفسور تاکشی واتانابه، و پرفسور مت سیگ، از گروه روانشناسی و علوم رفتاری در دانشگاه آرهوس دانمارک، نوشتند: اگرچه تحقیقات در مورد اثر nocebo در زمینه دندانپزشکی محدود است، شواهد موجود فعلی نشان می‌دهد که پیشنهادات کلامی، روابط بیمار و پزشک، انتظارات و اضطراب بیماران عواملی هستند که احتمالاً در نتیجه ی درمان دندان‌پزشکی نقش دارند.

از آنجایی که میدان nocebo در حال تکامل است، محققان یک بررسی روایی انجام دادند به این امید که یک دید کلی از این پدیده در ارتباط با دندانپزشکی ارائه و همچنین حوزهایی را برای تحقیقات آینده شناسایی کنند.

آنها نوشتند که هیچ بررسی سیستماتیکی، میزان تلفیقی عوارض جانبی را در شرکت کنندگان تحت درمان با دارونما در کارآزمایی های بالینی تصادفی شده در زمینه دندانپزشکی بررسی نکرده است، اما مطالعات فردی به طور غیرمستقیم نشان می دهد که انتظارات بیمار می تواند بر نتایج درمان تأثیر گذارد.

به عنوان مثال، بیمارانی که تحت درمان با دارونما قرار گرفتند، در کارآزمایی هایی که ایمنی و اثربخشی پراکسید هیدروژن در سفید کردن دندان را بررسی می کردند، حساسیت بیش از حد و تحریک لثه را تجربه کردند. نویسندگان نوشتند: علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که بیمارانی که با اضطراب شدید دندانپزشکی مواجه هستند، غالبا سطوح بالاتری از درد را پس از کشیدن دندان تجربه کرده و به یاد بیاورند.

علاوه بر این، در کارآزمایی‌های بالینی داروهای مسکن پس از کشیدن دندان عقل، بیمارانی که با دارونما درمان می‌شدند، عوارض جانبی خاص دارو از جمله سرگیجه، سردرد و حالت تهوع داشتند. این عوارض جانبی درحالی که بیماران داروی واقعی دریافت نکرده بودند، نشان می‌دهد که اثر nocebo در کارآزمایی‌های بالینی دندان‌پزشکی وجود دارد.

این بازنگری جدید، نیاز به بررسی بیشتر اثر nocebo در دندانپزشکی را برجسته می کند. به گفته ی نویسندگان، دندانپزشکان باید وجود احتمالی اثر nocebo را تشخیص دهند زیرا درک بهتر این پدیده ممکن است روابط بیمار و دندانپزشک و نتایج درمان را بهبود بخشد.

پرفسور Watanabe، و پرفسورSieg  و همکارانشان نوشتند که بررسی سیستماتیک عوارض جانبی در بیماران تحت درمان با دارونما در کارآزمایی‌های دندانپزشکی تصادفی‌، می‌تواند نقش این پدیده را در زمینه ی دندانپزشکی آشکار کند.

آنها نتیجه گیری کردند که در نهایت، این تحقیق به روشن شدن نقش اثر nocebo در دندانپزشکی، برجسته کردن پیامدهای بالقوه ی آن در دندانپزشکی، و ارائه نکاتی در مورد چگونگی کاهش اثر nocebo ، کمک می کند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=pmt&pag=dis&ItemID=329954


[1] Journal of Oral Rehabilitation