Breaking News

دوربینی که دوست دندانهای شما است

20 ژانویه 2022- دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که سلامت دندان خود را به شانس بسپاریم. یک دستگاه جدید به ما این امکان را می دهد که بهداشت دهان و دندان خود را کنترل کنیم و زمانی که نیاز به مراجعه به دندانپزشک یا بهداشت کار دهان و دندان وجود داشته باشد، به ما هشدار می دهد.

چیزی که شبیه یک مسواک برقی به نظر می رسد یک دوربین کوچک است که هر کسی می تواند با آن از دندان ها و لثه های خود عکس های میکروسکوپی بگیرد. در عرض چند ثانیه، تصاویر در یک اپلیکیشن توسط هوش مصنوعی تفسیر می‌شوند و اطلاعاتی درباره جرم انباشته شده، لکه‌ها و لثه‌های ملتهب را  ارائه می‌دهند. Severin Stalder ، بنیانگذار ETH spin-off Zaamigo ، توضیح داد: کاربران بلافاصله می توانند ببینند که چقدر خوب دندان های خود را مسواک زده اند و از کدام قسمت ها غفلت می کنند- که اغلب تا 40 درصد از دندان ها را شامل می شود.

هوش مصنوعی برای پیشگیری

دندانپزشکان 30 سال است که از دوربین های گران قیمت برای تصاویر میکروسکوپی استفاده می کنند و تا به حال دندانپزشکان این تصاویر را تفسیر کرده و با استفاده از آنها به بیماران توضیح می دادند که در در چه قسمتهایی مشکل وجود دارد و چه قسمتهایی باید بهتر مسواک زده شود. در دستگاه جدید Zaamigo، کارشناسان هزاران تصویر را تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس این تفاسیر از تصاویر دندانی، Zaamigo نرم افزاری را با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داد که اکنون می تواند مناطق مشکل دار در تصاویر را در عرض چند ثانیه شناسایی کند.

الگوریتم‌های ابداعی Zaamigo، تمیزی دندان‌ها را فورا تجزیه و تحلیل می‌کنند.

با کمک چند عکس، مناطقی که مسواک نشده اند، به سرعت شناسایی می شوند. متأسفانه همه دندان ها به زیبایی دندان هایی که در آینه می بینید، نیستند. استالدر گفت: حتی دندان‌پزشکان نیز از دیدن دندان‌های خود متعجب می‌شوند. این برنامه همچنین نکات خاصی را در مورد نحوه و مکانهایی که نیاز به بهتر مسواک زدن دارند و یا اینکه آیا مراجعه به دندانپزشک توصیه می شود، ارائه می دهد.

استالدر افزود: این شگفت انگیز است که چقدر سریع می توان تغییرات را مشاهده کرد. برای مثال، تشکیل جرم ظرف چند روز اتفاق می افتد. پس از گذشت سه هفته، نتایج یک تمیز کردن حرفه ای ممکن است دیگر قابل مشاهده نباشد. بنابراین توصیه می‌کنیم یک چک‌آپ هفتگی را با دوربین Zaamigo، برای نظارت بر تغییرات احتمالی و انجام اقدامات اصلاحی انجام دهید.

دوربین Zaamigo برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از این دستگاه برای همه آسان است. استفاده از آن برای کودکان بسیار منطقی است تا والدین بتوانند اقدامات لازم را به موقع انجام دهند. استالدر گفت: من تفاوت زیادی بین دندان های فرزندانم که به طور مرتب با این دوربین بر آنها نظارت می کنم و دندان های کودکان هم محله ای که از زامیگو استفاده نکرده اند، می بینم. قطعاً ارزشش را دارد. اتفاقاً کودکان با این روش مسواک زدن صحیح را در سنین پایین بخوبی یاد می گیرند زیرا بهترین روش برای پیشگیری از مشکلات دندانی و داشتن دندان های سالم است.

با این حال، دندانپزشکانی نیز وجود دارند که از این دستگاه و تصاویر برای ارتباط با بیماران خود استفاده می کنند تا کار خود را برای افراد غیر متخصص قابل درک تر کنند.

استالدر تاکید کرد که هدف ما جایگزینی دندانپزشکان با یک هوش مصنوعی نیست، بلکه شناسایی بیماران در معرض خطر است. اگر مشکلات به موقع تشخیص داده شوند، بیماران می توانند در هزینه های زیادی صرفه جویی کنند. دوربین Zaamigo مقرون به صرفه است و می توان آن را به صورت آنلاین در اروپا و ایالات متحده برای آیفون و آیپدها، خریداری کرد.

پتانسیل بسیار زیادی دارد

دوربین Zaamigo ، اهداف بلندپروازانه ای برای آینده دارد، استالدر توضیح داد: ما می خواهیم یک دندانپزشک مصنوعی با تجربه ی عمیق ایجاد کنیم که در آینده تشخیص های پیشرفته ای را ارائه دهد، ایده ی ما تشخیص پوسیدگی، بیماری های پریودنتال یا دندان قروچه شبانه است. برای انجام این کار، تصاویر باید به یافته های دیگر به عنوان مثال، تصاویر اشعه ایکس یا خونریزی لثه پس از آزمایش لمسی، مرتبط شوند و سپس با داده های تصویری مقایسه گردند که یک چالش بزرگ اما بسیار هیجان انگیز است.

منبع:

https://ethz.ch/en/industry/industry/news/data/2022/01/a-friend-for-your-teeth.html