Breaking News

آیا تجویز آنتی بیوتیک برای بیماری لثه لازم است؟ یک آزمایش 2.4 میلیون دلاری این موضوع را مشخص خواهد کرد

سوم می 2022 – با کمک مالی 2.4 میلیون دلاری از سوی موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و کرانیوفاسیال مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIDCR) ، در یک کارآزمایی بالینی ضرورت استفاده از آنتی بیوتیک ها در ترکیب با سایر درمان ها برای درمان بیماری پریودنتال بررسی می شود.

دندانپزشکان اغلب از آنتی بیوتیک های سیستمیک در ترکیب با جرمگیری عمیق برای درمان بیماری پریودنتال استفاده می کنند. با این حال، داده ها در مورد مزایای آنتی بیوتیک ها نامشخص است. با افزایش گونه های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک و مرگ و میرهای مرتبط با آنها، برخی از محققان نیاز و ایمنی آنتی بیوتیک های کمکی را برای برخی از بیماران زیر سوال برده اند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی مورخ 27 آوریل، مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس (UT) در سن آنتونیو و موسسه علوم و تحقیقات انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADASRI) ، از کمک هزینه ی چهار ساله NIDCR ، برای تولید داده‌های واقعی در مورد درمان‌های بیماری پریودنتال همراه با آنتی‌بیوتیک تراپی کمکی استفاده خواهند کرد.

دکتر جورجیوس کوتساکیس، استادیار پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی UT Health San Antonio  ، گفت: انتظار می‌رود این کارآزمایی جدید تأثیر عمده‌ای بر کاهش استفاده ی نادرست از آنتی‌بیوتیکها در دندان‌پزشکی داشته باشد، و به جلوگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند.

برای انجام این کارآزمایی که انتظار می‌رود در بهار 2023 آغاز شود، بیش از 30 دندانپزشک عضو شبکه ملی تحقیقاتی مبتنی بر دندانپزشکی برای جمع‌آوری داده‌ها استخدام می‌شوند. بر اساس این بیانیه، در مجموع از 1050 بیمار پریودنتال که برای دریافت مراقبت های دندانی به مطب های دندانپزشکی در سراسر ایالات متحده مراجعه می کنند، در این کارآزمایی ثبت نام می­شود، تا تحت درمان قرار گیرند و به مدت حدود یک سال شرایط آنها تحت نظارت و پیگیری قرار گیرد.

دندانپزشکان داده های بالینی و تجربه ی بیماران در مورد اثربخشی آنتی بیوتیک های تجویز شده را به اشتراک خواهند گذاشت. اطلاعات حاصله ممکن است برای تدوین دستورالعمل‌های بالینی مبتنی بر شواهد که جایگزین‌های درمانی را ارائه می‌دهند و از نظارت بر تجویز آنتی‌بیوتیک ها پشتیبانی می‌کنند، استفاده شود.

پرفسور  Marcelo Araujo، مدیر عامل ADASRI، که همکار این پروژه خواهد بود، گفت: این کارآزمایی فرصتی برای اعمال توصیه های موجود در دستورالعمل های انجمن دندانپزشکی آمریکا در مورد آنتی بیوتیک ها است، از جمله دستورالعمل این انجمن در سال 2015 در مورد استفاده از آنتی بیوتیک تراپی پیشگیرانه قبل از روش های دندانپزشکی در بیماران دارای مفاصل مصنوعی و دستورالعمل 2019 این انجمن برای استفاده از آنتی بیوتیک ها برای مدیریت درد دندان و تورمهای داخل دهانی.

نشانه ای از تحقیقات بیشتر در زمینه ی استفاده از آنتی بیوتیک ها در آینده

استفاده از آنتی بیوتیک ها به یک موضوع داغ در دندانپزشکی تبدیل شده است، به خصوص که برای بیماران دارای مفاصل مصنوعی تجویز می شوند. در تفسیری که در ماه آوریل در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شد، گروهی از دندانپزشکان و پزشکان از انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و انجمن جراحان ارتوپد آمریکا خواستند تا استفاده از پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی برای بیماران دارای مفاصل مصنوعی را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

این درخواست پس از انتشار نتایج قابل توجه یک مطالعه ی جدید در JAMA Network Open در ماه ژانویه انجام شد که نشان داد هیچ رابطه ی معنی داری بین روش های دندانپزشکی تهاجمی و عفونت های متعاقب آن در بین بیماران درای مفاصل مصنوعی در انگلیس وجود ندارد. در این کشور، جراحان هرگز استفاده از آنتی بیوتیک ها را برای جلوگیری از عفونت های مفصلی در مراحل پایانی توصیه نکرده اند.

بر اساس این یافته‌های جدید، نویسندگان این تفسیر، از ADA و AAOS خواستند کمیته‌ای را تشکیل دهند که این داده‌ها را مرور کند و دستورالعمل‌های مورد توافقی را توسعه دهد، کاری که این دو انجمن‌ پس از سال 2003 انجام نداده اند.

پرفسور پیتر لومر، رئیس و استاد دانشکده دندانپزشکی UT Health در سن آنتونیو، گفت: نتایج این مطالعه ی مهم به دندانپزشکان کمک می کند تا تصمیمات درمانی بهتری برای بهبود سلامت دندان بیماران خود بگیرند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=bai&pag=dis&ItemID=331468