Breaking News

بیماری پریودنتال با پیامدهای حمله قلبی مرتبط است

2 می 2022 – مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به بیماری پریودنتال در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی هستند. اما بر اساس مطالعه ای که در 20 آوریل در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شد، افرادی که درمان پریودنتال فعال دارند، بیشتر به ویزیتهای مراقبتی پس از بستری(postacute care visits) پایبند هستند.

محققان ارزیابی کردند که چگونه بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی و ویزیت های مراقبتی پس از آن، بر اساس استفاده قبلی بیماران از خدمات دندانپزشکی و پزشکی متفاوت است. بیمارانی که مراقبت‌های پریودنتال فعال قبل از حمله قلبی دریافت می کردند، پس از مرخص شدن از بیمارستان، به ویزیت های بیشتری برای ارزیابی و مدیریت وضعیت قلب خود پایبند بودند، که نشان‌دهنده مزیت استفاده از خدمات سلامت دهان و دندان برای بهبود نتایج است.

نویسندگان به سرپرستی دکتر Romesh P. Nalliah ، معاون خدمات بیماران در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه میشیگان، نوشتند: مدیریت بیماریهای دهان و دندان ممکن است اثرات محافظتی در رابطه با بستری شدن در بیمارستان برای حمله های قلبی در گروه های خاصی از بیماران داشته باشد.

هر ساله، 800 هزار حمله قلبی، که به عنوان انفارکتوس حاد میوکارد یا AMI شناخته می شود، در ایالات متحده رخ می دهد. تحقیقات قبلی نشان داده است که بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان‌ به دلیل حمله قلبی هستند و مراقبت‌های پیشگیرانه دهان و دندان ممکن است به محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان برای برخی از بیماران کمک کند.

برای مطالعه ی ارتباط بین مراقبت های پریودنتال و بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی و مراقبت های پس از آن، محققان از داده های پرونده های بیمه از پایگاه های تحقیقاتی MarketScan استفاده کردند که شامل اطلاعات بیش از 265 میلیون بیمار بیمه شده خصوصی است.

آنها بیمارانی را که در سال 2017 به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند و سابقه ی خدمات پزشکی و دندانپزشکی آنها در پرونده های بیمه در سال 2016 و 2018 نیز ثبت شده بود، در این مطالعه در نظر گرفتند. سپس محققان بیماران را بر اساس کدهای مطالبات مربوط به خدمات دندانپزشکی قبل از بستری شدن در بیمارستان به چهار گروه دسته بندی کردند:

  • تحت مراقبت های پریودنتال کنترلی- دریافت مراقبتهای نگهدارنده ی پریودنتال
  • مراقبت های پریودنتال فعال – جرم گیری پریودنتال و تسطیح ریشه
  • دریافت مراقبتهای منظم پروفیلاکسی و چکاپ دندانی
  • بدون مراقبت – هیچ کدی برای مطالبات مراقبت های بهداشتی دهان و دندان قبل از بستری شدن در بیمارستان برای آنها ثبت نشده بود

بیمارانی که در سال 2016 به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند از مطالعه خارج شدند. نویسندگان همچنین بیمارانی را که پوشش پزشکی و دندانی در طول هر سه سال این مطالعه نداشتند، حذف کردند.

از 2370 بیمار در این مطالعه، 47٪ مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را قبل از بستری شدن در بیمارستان دریافت کردند، 7٪ مراقبت های پریودنتال فعال و 10٪ مراقبت های پریودنتال کنترلی را دریافت کردند. بیش از یک سوم بیمارانی که به دلیل حمله ی قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، قبل از بستری شدن در بیمارستان تحت مراقبت های بهداشتی دهان و دندان قرار نگرفته بودند.

افرادی که در گروه مراقبت های پریودنتال کنترل شده بودند، در 30 روز پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی، مراجعات بیشتری برای مراقبت های postacute داشتند. همچنین طول مدت بستری آنها نسبت به بیماران گروه بدون مراقبتهای دندانی، کوتاه تر بود (4.39 روز در مقابل 5.11 روز). نویسندگان خاطرنشان کردند که اقامت طولانی‌تر در بیمارستان با پیامدهای بدتر و هزینه‌های بالاتر مرتبط است.

وقتی محققان گروه‌های مراقبت‌های پریودنتال کنترلی و فعال را در یک گروه ترکیب کردند، هنوز هم احتمال مراجعه برای مراقبت‌های postacute ، برای افرادی که قبل از حمله قلبی، مراقبت‌های پریودنتال را دریافت کرده بودند، نسبت به افراد گروه بدون مراقبت‌های دندانپزشکی، بیشتر بود.

نویسندگان نوشتند: نتایج مطالعه کوهورت ما تفاوت‌هایی اساسی را در سلامت گروه مراقبت‌های پریودنتال و سایر گروه‌ها نشان داد.

محققان افزایش تعداد مراجعات پس از بیمارستان را برای بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال نشانه خوبی دانستند و خاطرنشان کردند که آنها در پیگیری مراقبت های بعد از مرخص شدن از بیمارستان، بهتر عمل می کنند. آنها به دستورالعمل یک آژانس بهداشتی اشاره کردند که از مراجعات برای مراقبت postacute به عنوان معیاری با کیفیت برای بهبود نتایج و تجربیات بیمار استفاده می کند.

با این حال، این مطالعه بدون محدودیت نبود. پایگاه داده MarketScan ، داده‌هایی از همه ایالت‌ها ندارد، و همچنین شامل تمام بیمه های خصوصی نمی‌شود. اطلاعات مربوط به مرگ و میر نیز در دسترس نبود.

حتی با وجود این محدودیت‌ها، محققان می‌گویند که یافته‌های آنها به یک جهت اشاره دارد: مراقبت پریودنتال با پیامدهای مطلوب‌تر مربوط به بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی مرتبط است.

نویسندگان نوشتند: ما چند پیامد مهم برای دریافت مراقبت های بالینی ارائه کردیم. مشارکت بیشتر بین دندانپزشکان و پزشکان مراقبت های اولیه و متخصصان قلب و به اشتراک گذاری بهتر اطلاعات مراقبتی بین ارائه دهندگان می تواند به مداخله زودهنگام و پیشگیری از AMI و عوارض آن کمک کند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=330451