Breaking News

پنج ویتامین و ماده ی معدنی ضروری برای سلامت دندان ها و لثه

مسواک زدن و نخ کشیدن دندانها برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری می باشند، اما آیا می دانستید که مواد مغذی که مصرف می کنید یا کمبود آنها نیز می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشند؟ در این مقاله درباره بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای دندان ها و لثه ها و اینکه چه غذاهایی می توانید بخورید تا این مواد مغذی را به بدن خود برسانید، بحث می شود. خوشبختانه بسیاری از این غذاها، طبیعی و خوشمزه هستند.

چرا ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت دندان ها ضروری هستند؟

دهان، دندان ها و لثه ها، اولین نقاط تماس بدن شما با غذاهایی است که مصرف می کنید و سلامت دهان برای شروع فرآیند هضم ضروری است. در واقع، بر اساس مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی، فرآیند جویدن به شما این امکان را می دهد که بیشترین مقدار ممکن از مواد مغذی را از غذایی که می خورید، استخراج کنید. برعکس، کمبود مواد مغذی می تواند منجر به بیماری های دهان مانند التهاب و از دست دادن دندان ها شود. این بدان معناست که مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب از طریق غذاها و مکمل‌ها می‌تواند باعث سلامت دندان‌ها و لثه‌ها شود. در اینجا پنج ماده ی معدنی و ویتامین ضروری برای سلامت دندان ها و لثه ها آورده شده است.

  1. کلسیم

فواید کلسیم فقط به استخوان های شما محدود نمی شود، بلکه برای سلامت دندان های شما نیز لازم است. به گفته ی موسسه ملی بهداشت، کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی در بدن انسان است، زیرا به شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های قوی کمک می کند. کنجکاو هستید که چگونه می توانید کلسیم را دریافت کنید؟ شما در واقع ممکن است همین الان در رژیم روزانه ی خود با مصرف محصولات لبنی مانند شیر و ماست، نوعی از کلسیم را دریافت کنید، که جذب آن برای بدن شما آسان است. کنسرو سالمون و ساردین نیز منابع خوبی برای کلسیم هستند. اگر گوشت یا لبنیات مصرف نمی کنید یا می خواهید سبزیجات غنی از کلسیم بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، کلم بروکلی، کلم kale ، کلم پیچ، برگ گیاه خردل، برگ شلغم و کلم چینی یا آجیلهایی مانند بادام، آجیل برزیلی، و تخمه آفتابگردان و تاهینی را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که برای اطمینان از باقی ماندن کلسیم در این غذاها، آنها را به جای جوشاندن در مقدار کمی آب برای مدت کوتاهی بخارپز کنید و یا آنها را اندکی تفت دهید. علاوه بر این، می توانید کلسیم را به عنوان مکمل نیز مصرف کنید.

  • فسفر

فسفر یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای دندان های سالم است. فسفر به جذب و استفاده از کلسیم در بدن کمک می کند و با محافظت و بازسازی مینای دندان، دندان ها را تقویت می کند. اگر به دنبال افزودن فسفر بیشتر به رژیم غذایی خود هستید، سعی کنید از گوشت، شیر و غلات کامل استفاده کنید. ماهی، تخم مرغ و غذاهای غنی از پروتئین نیز منابع عالی برای فسفر هستند. خوشبختانه، اکثر مردم به اندازه کافی این ماده ی معدنی را در رژیم غذایی معمول خود بدون نیاز به مکمل دریافت می کنند.

  • ویتامین  D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت دندان‌های شما ایفا می‌کند، بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد- ” بررسی جامع کمبود ویتامین D و سلامت دهان”-، کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به چندین اختلال در سلامت دهان شود، مانند التهاب لثه، ایجاد حفره‌ها و بیماری لثه، به این دلیل که نقش مهمی در معدنی شدن استخوان و دندان دارد. اما نگران نباشید، مصرف ویتامین D از طریق مکمل ها آسان است. همچنین در ماهی های روغنی مانند سالمون، ماهی خال مخالی و شاه ماهی وجود دارد. علاوه بر این، برخی از غذاها مانند شیر و غلات صبحانه، با ویتامین D غنی شده اند.

  • ویتامین  C

ویتامین C نه تنها برای دندان شما مفید است، بلکه یک ویتامین عالی برای لثه ها نیز هست. ویتامین C به سالم و قوی ماندن بافت‌های همبند لثه‌ها- که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارند- کمک می‌کند. به این معنی که کمبود آن می‌تواند منجر به خونریزی لثه و بیماری لثه شود. علاوه بر این، مکمل‌های ویتامینC ، همچنین پوسیدگی اروسیو دندان‌ها را در اوایل کودکی کاهش می دهند. شما احتمالاً مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی خود دریافت می کنید، زیرا این ویتامین در مرکبات، فلفل، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، انواع توت ها و کلم پیچ وجود دارد. مکمل های ویتامین C نیز به طور گسترده در دسترس هستند. اما بهتر است بجای مصرف قرص جوشان ویتامین C ، از قرصهای ویتامین C بلعیدنی استفاده کنید، زیرا محلول ویتامین C، سبب اسیدی شدن محیط دهان و تخریب مینای دندان می شود.

  • ویتامین  A

ویتامین A ، نه تنها برای چشم و پوست شما مفید است، بلکه برای دهان، به ویژه تولید بزاق شما نیز عالی است. بزاق به تجزیه غذا کمک می کند و همچنین باکتری ها را از بین دندان های شما پاک می کند. ویتامین A را می توانید در میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای، به علاوه ماهی و زرده تخم مرغ پیدا کنید. این ویتامین به صورت قرص مکمل نیز موجود است.

زمان مصرف ویتامین ها و مواد معدنی

یک رژیم غذایی سالم می تواند مقدار زیادی از این ویتامین ها و مواد معدنی را برای دندان ها و لثه ها در اختیار شما قرار دهد. همانطور که گفته شد، مصرف مکمل ها ممکن است در برخی موارد گزینه بهتری باشد. اگر نمی‌خواهید مکمل مصرف کنید، با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی از مکمل‌های غذایی ممکن است با برخی از داروهای تجویزی واکنش یا تداخل داشته باشند.

اگر یک رژیم غذایی سالم و متعادل پر از میوه­ها و سبزیجات کامل دارید، احتمالاً در حال حاضر بسیاری از این مواد مغذی دوستدار دندان را مصرف می کنید، و اگر در مورد سطح ویتامینهای بدن خود نگران هستید، با دندانپزشک خود در مورد مکمل ها یا غذاهایی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، صحبت کنید. درک اینکه چگونه این ویتامین ها روی دندان های شما تأثیر می گذارند می تواند در طولانی مدت به مراقبت از دهان و دندان شما کمک کند.

منبع:

https://www.colgate.com/en-us/oral-health/nutrition-and-oral-health/5-essential-vitamins-for-teeth-and-gum-health#