Breaking News

مصاحبه با دکتر ساموئل لو به مناسبت ماه نجات دندان

13 مه 2022 – ماه می، ماه نجات دندان شما است، که به عنوان یادآوری سالانه در مورد اهمیت حفظ سلامت دندان ها و لثه ها عمل می کند. به همین مناسبت، دکتر ساموئل لو، متخصص پریودنتولوژی و رئیس امور دندانپزشکی در شرکت Biolase، به سوالاتی برای کمک به بیماران دندانپزشکی در حفظ دندان‌ها پاسخ داده است.

س: بنظر شما بیماران ممکن است در مورد ارتباط بین سلامت دندان و سلامت کلی از چه مطالبی آگاهی نداشته باشند؟

پاسخ: بسیاری از بیماران ممکن است متوجه نباشند که ارتباط واضحی بین سلامت دهان و سلامت کلی بدن آنها وجود دارد که به عنوان ارتباط دهان و بدن یا oral-systemic link  شناخته می شود. بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سلامت روان، بیماری های سیستمیک عمده ای هستند که با سلامت دهان و دندان مرتبط می باشند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان می‌تواند بر سلامت پریودنتال تأثیر منفی بگذارد که به نوبه ی خود بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد و منجر به بیماریهای در سایر بخشهای بدن می شود.

همچنین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد سلامت روان نیز در سلامت دهان و دندان نقش دارد. به عنوان مثال، افرادی که بیماریهای روانی را تجربه می کنند، ممکن است در حفظ عادات بهداشت دهان و دندان سالم با چالش هایی روبرو باشند. همین تحقیق نشان می‌دهد که افسردگی به طور خاص می‌تواند احتمال اجتناب از بهداشت دهان و دندان در خانه، لغو ویزیت دندانپزشکی، خوردن غذاهای ناسالم و خوددرمانی را افزایش دهد.

س: برخی از بیماران فقط زمانی که درد دارند به دندانپزشک مراجعه می کنند. آیا متخصصان دندانپزشکی می توانند برای تغییر آن پیشنهادی یا کاری انجام دهند؟

پاسخ: به عنوان یک متخصص دندانپزشکی، یکی از مسئولیت های متعدد ما کمک به بیماران برای درک ارزش مراقبت های پیشگیرانه است. بسیاری از اوقات، این گفتگوها هنگام درمان یک بیمار انجام می شود. در طول این درمان‌ها، می‌توانیم از فرصت استفاده کنیم تا اعتمادی را ایجاد کنیم و ترس‌هایی را که ممکن است در وهله اول باعث تاخیر در رزرو ویزیت‌های معمول دندانپزشکی شده باشند، برطرف کنیم.

حفظ آرامش بیمار از اولین تعامل تا زمان بهبودی حیاتی است. لیزرهای دندانپزشکی، امکان تجربه ای کمتر وقت‌گیر و تقریباً بدون درد را برای بیمار در طول درمان فراهم می کنند، و لیزرها درمانهای جایگزین جامع‌تری را ارائه می‌دهند، زیرا کار با انرژی نورانی انجام می شود.

همچنین شروع رابطه بین دندانپزشک و بیمار در سنین پایین، فواید زیادی دارد. کمک به بیماران اطفال برای داشتن یک تجربه مثبت در طول ویزیت‌های خود می‌تواند در ایجاد عادات بهداشتی دهان و دندان در ادامه ی زندگی حیاتی باشد.

س: آیا راهی برای بیماران برای انجام دندانپزشکی پیشگیرانه در منزل به غیر از مسواک زدن و نخ کشیدن فواصل بین دندانها وجود دارد؟

پاسخ: در حالی که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی – به ویژه بهداشت دهان و دندان – برای آموزش و مراقبت از بیماران در مطب، سخت تلاش می کنند، اما کار اصلی در خانه از طریق انتخاب سبک زندگی انجام می شود. اکنون مسواک های برقی که به راحتی قابل استفاده هستند و زمان و میزان فشار را به کاربر گوشزد می کند، یک گزینه ی مناسب برای ارتقای بهداشت دهان و دندان هستند. water flossers  جدید که کار تمیز کردن فواصل بین دندانی را با پاشیدن آب با فشار کافی انجام می دهد و ژل ها و دهانشویه های حاوی آنتی اکسیدان و ضد میکروبی می توانند مکمل روش های سنتی بهداشت دهان و دندان باشند.

علاوه بر رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان، داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از مصرف مواد قندی و مواد اعتیاد آور می تواند سلامت دندان های بیماران را حفظ کند. پایبندی به ویزیت های منظم برای جرم گیری و رسیدگی به مشکلات در مراحل اولیه – در مقابل انتظار تا فرا رسیدن درد- نیز راه‌هایی هستند که بیماران می‌توانند قبل از اینکه با مشکلات جدی و شدید مواجه شوند، به عنوان مراقبت‌های پیشگیرانه انجام دهند.

س: به بیماری که فکر می کند از دست دادن دندان در اثر بیماری های دندان یا پیری، طبیعی یا اجتناب ناپذیر است، چه می گویید؟

پاسخ: در مورد سلامت بدن انسان، باورهای غلط بی‌شماری وجود دارد، و در حالی که همیشه استثنا وجود دارد، می‌توان سلامت فرد را با مراقبت مناسب و انتخاب سبک زندگی سالم تا حد زیادی بهبود بخشید و مدیریت کرد. این در مورد سلامت دهان و دندان هم صادق است.

هیچ رابطه ای بین سن و از دست دادن دندان وجود ندارد. نمونه ای از این بیماری پریودنتال است که در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اما تا حد زیادی با مدیریت صحیح مراقبت های بهداشتی دهان و دندان، قابل پیشگیری است.

س: چه فناوری های جدیدی می تواند به متخصصان دندانپزشکی در پیشگیری و درمان بهتر بیماری های دندانی کمک کند؟

پاسخ: اگرچه فناوری لیزر دندان بیش از 30 سال است که وجود دارد، اما همچنان یک فناوری جدیدتر از دید صنعت و بیماران، به حساب می آید. این فناوری مزایای گسترده ای را برای ارائه دهندگان و بیماران در زمینه پیشگیری و درمان بیماری های دندانی ارائه می دهد.

این شامل لیزرهای دایود می شود که متخصصان بهداشت دندان اغلب آن را برای کمک به درمان های مرسوم و تقویت آنها با لیزر کاهش دهنده ی باکتری و کورتاژ لثه انتخاب می کنند. لیزرهای تمام بافتی با روش‌های بی‌شماری، از جمله مدیریت بیماری پریودنتال و ایمپلنت، کاهش اتکا به مواد شیمیایی برای روش‌های درمان ریشه، کاهش بی‌حسی موضعی برای آماده‌سازی حفره و موارد دیگر، سطح مراقبت را ارتقا می‌دهند.

درباره ی دکتر Samuel Low : او در اکتبر 2016 به عنوان معاون امور دندانپزشکی و بالینی و مدیر ارشد دندانپزشکی Biolase  انتخاب شد. وی دارای 30 سال سابقه کار خصوصی در پریودنتیکس، لیزر و کاشت ایمپلنت است. او همچنین دیپلمات هیئت پریودنتولوژی آمریکا و رئیس سابق آکادمی پریودنتولوژی آمریکا است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=331523