Breaking News

نحوه انتخاب مسواک و زمان تعویض آن

17 مه 2022- مسواک ابتدایی ترین ابزار برای حفظ سلامت دندان ها است، اما بسیاری از مردم خیلی کم به مسواک خود فکر می کنند و نمی دانند چه زمانی آن را با مسواک جدید تعویض کنند. همچنین انتخاب نوع مسواک و جنس برس آن نیز برای افراد دشوار است: دستی یا برقی، موهای سخت یا نرم. برای پاسخ به این سؤالات رایج، در این مقاله، توصیه هایی از دکترJane Cotter ، استادیار دانشکده بهداشت دندان Caruth، در کالج دندانپزشکی دانشگاه A&M تگزاس آورده شده است.

هر چند وقت یکبار باید مسواک را تعویض کرد؟

اغلب، افراد به یک مسواک مورد علاقه خود می چسبند و تا زمانی که کاملاً فرسوده شود، از آن استفاده می کنند. اما دکتر Cotter می گوید: باید مسواک خود را زودتر از آنچه فکر می‌کنید، تعویض کنید.

او گفت: انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که مسواک ها باید هر سه ماه یکبار تعویض شوند. مسواک هایی که بیش از سه ماه استفاده می شوند، ممکن است فرسوده شوند و به لثه ها آسیب برسانند.

دکتر Cotter، گفت: یک جدول زمانی سه ماهه برای تعویض مسواک دستی و سر مسواک برقی در نظر گرفته می شود، اما گاهی مسواک ها باید زودتر تعویض شوند. اگر موهای برس مسواک ساییده شده یا در حال پخش شدن و تغییر جهت هستند، باید مسواک را تعویض کرد. برخی از مسواک‌ها دارای موهایی هستند که با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهند به این ترتیب به بیماران کمک می کنند تا بدانند چه زمانی نیاز به تعویض دارند.

به گفته ی دکتر کوتر، اگر به نوعی بیماری مبتلا شدید، پس از بهبودی، مسواک دستی و یا سر مسواک برقی خود را تعویض کند. ویروس‌ها، از جمله ویروسهای سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس کرونا، در یک محیط مرطوب رشد می‌کنند و می‌توانند از طریق تماس فیزیکی منتشر شوند. زمانی که بیمار هستید، فاصله ی اجتماعی مسواک خود را با مسواک سایر اعضای خانواده حفظ کنید- از جا مسواکی مشترک با دیگران استفاده نکنید.

دکتر کوتر گفت: مهم است که مسواک خود را در حالت عمودی و در هوای آزاد قرار دهید تا در فاصله ی زمانی دو استفاده خشک شود. این به کنترل رشد باکتری ها و قارچ ها بر روی موهای برس کمک می کند.

بهترین مسواک برای استفاده چیست؟

دکتر کوتر، می گوید: تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که مسواک های برقی بهتر از مسواک های دستی دندانها را تمیز می کنند. اکثر مسواکهای برقی دارای یک تایمر دو دقیقه ای هستند که هر 30 ثانیه یک بار بوق یا پالس می دهند تا به کاربر هشدار دهند که به ربع یا ناحیه ی دیگری از دهان حرکت کند. برخی از مسواک های جدید همچنین دارای برنامه ای هستند که به کاربر نشان می دهد، در هنگام مسواک زدن کدام نواحی را فراموش کرده است.

برخی از افراد مسواک سفت را برای تمیز کردن دندان ها ترجیح می دهند، اما متخصصان دندانپزشکی معمولاً آنها را توصیه نمی کنند. دکتر کوتر می‌گوید: مسواک‌های سفت یا سخت، در واقع می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند، بنابراین بهتر است از مسواک‌هایی با موهای نرم استفاده کنید.

در پایان، فهمیدن اینکه از چه مسواکی استفاده کنید و رعایت روش صحیح نگهداری و تعویض به موقع مسواک، به سالم ماندن مرواریدهای سفید شما کمک می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-toothbrush.html