Breaking News

سرطان دهان و سه باور اشتباه

13آوریل 2016- آوریل ماه آگاهی در مورد سرطان دهان است، تصورات غلط و حقایق تکان دهنده ای در مورد سرطان دهان وجود دارد که هر دندانپزشک حرفه ای باید از آنها آگاه باشد. دندانپزشکان می توانند از ابزارهایی مانند VELscope VX دهانی بدون نگرانی از نتایج مثبت کاذب برای غربالگری سرطان دهان استفاده کنند.oral cancer2

یکی از اولین تصورات غلط، در مورد شیوع این نوع سرطان است. از نظر بسیاری از افراد، سرطان دهان از جمله سرطانهای نادر است. با این حال، تنها در ایالات متحده ی آمریکا در هر روز در حدود 132 نفر قربانی تشخیص سرطان دهان هستند، که در مجموع در سال به بیش از 48000 نفر می رسد.

بر اساس تخمین های موجود9570، فرد در سال جاری به دلیل این نوع سرطان جان خود را از دست خواهند داد. کسانی که بقأ می یابند با مشکلاتی به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری مانند دفرمیتی صورت، خشکی دهان شدید، محدودیت های رژیم غذایی، درد مزمن و تهدید به عود، مواجه هستند.

تصور اشتباه دوم، اینست که عموم مردم تصور می کنند افراد غیرسیگاری در معرض خطر ذاتی سرطان دهان و/ یا اوروفارنکس نیستند. در واقع، در بازه ی زمانی مورد مطالعه (1984-2004) ، بروز سرطان دهان و اوروفارنکس مرتبط با سیگار 50٪ کاهش یافته و سرطانهای دهان و اوروفارنکس مرتبط با HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) 225٪ افزایش یافته است. تحقیقات نشان داده استHPV به طور فزاینده ای با سرطان سلولهای سنگفرشی اوروفارنکس (نزدیک به قاعده ی زبان و مناطق لوزه) ارتباط دارد. برآورد شده است که تقریبا تمام مردان و زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند در طول عمر خود به عفونت HPV مبتلا می شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس، با هیچ واکنش قابل توجهی روبرو نیستند. اما عفونت مزمن با سویه ی پرخطری مانند HPV-16 فرد را در معرض خطر سرطان دهان و اوروفارنکس قرار می دهد. بر اساس اطلاعات موجود، بروز سرطان اوروفارنکس HPV مثبت می تواند از تعداد افراد مبتلا به سرطان گردن رحم به دلیلHPV در ایالات متحده در سال 2020 پیشی می گیرد. این ویروس معمولا از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می شود.

یکی دیگر از حقایق تکان دهنده اینست که با وجود سهولت نسبی تشخیص این نوع سرطان در مقایسه با دیگر سرطانها در مناطق دیگر بدن، سرطان دهان به طور معمول در مراحل انتهایی تشخیص داده می شود. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، میزان بقای افراد در طی 5 ساله 83٪ خواهد بود. اما تنها در حدود یک سوم از موارد، در مرحله ی ابتدایی تشخیص داده میشود. اگر سرطان به بافتهای اطراف و یا اعضای دیگر ناحیه ی صورت و / یا غدد لنفاوی آن منطقه گسترش یابد، میزان بقای افراد در طی 5 سال به 62٪ می رسد.

اگر سرطان به بخش های دوردست بدن گسترش یابد، میزان بقای افراد در طی 5 سال به 38٪ کاهش می یابد.

با تمرکز بر افزایش روزافزون پروفایل سرطان دهان و اوروفارنکس غیرسنتی، ضروری است که به خطر آشکار مرتبط با تنباکو و استفاده از الکل بیشتر توجه کنیم. تمایل جوانان به توتون بدون دود و استفاده ی همزمان از مشروبات الکلی و دخانیات، سرطان دهان را تشدید می کند. همچنین، امروزه بسیاری از بیماران عادات کشورخود را از جمله استفاده از برگ فوفل و دانه ی آرکا(خطر بروز بیماریهای دهان و سرطان دهان را افزایش می دهد)، را در طی روند مهاجرت حفظ کرده و به جوامع دیگر منتقل کرده اند.

در نهایت، آخرین تصور اشتباه اعتقاد به نتایج “مثبت کاذب” توسط دستگاه های غربالگری است که باید به آن پرداخته شود. با توجه به افزایش مستمر بروز سرطان دهان و اوروفارنکس و شیوع تشخیص این سرطان در مراحل انتهایی، روشن است که اقدامات ما در مقابله با این نوع سرطان کافی نیست.

بر اساس مطالعات موجود، نویسندگان دریافتند که به طور کلی معاینات بالینی دهان یا COE ضایعات مخاطی نمی تواند از نظر بافت شناسی تشخیص این نوع سرطان را پیش بینی کند، این موضوع در مجله ی the American Dental Association گزارش گردید. این واقعیت که OSCCs (کارسینومای سلولهای سنگفرشی دهان) اغلب در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شود، نشان می دهد که به بهبود COE و ابداع روشهای تکمیلی برای کمک به شناسایی و تشخیص ضایعات مخاط دهان نیاز داریم.
در مجله ی Oral Pathology and Medicine مطالعه ای منتشر گردید که در آن یک LED Dental VELscope برای تجسم فلورسانس مستقیم (FV) توسط دندانپزشکان برای کمک به تصمیم گیری در غربالگری سرطان و دیگر ضایعات دهانی معرفی گردید . تصمیم در مورد زمان ارجاع بیمار، یک تصمیم مهم و دشوار است. نتایج حاصل از این مطالعه شامل غربالگری 2404 بیمار برای بیش از 11 ماه نشان داد که استفاده ازFV در روند بررسی و ارزیابی مجدد ضایعات به طور قابل توجهی تشخیص این نوع سرطان را بهبود می بخشد.

پس از آن، در مجله ی the American Medical Association تحقیقی با عنوان « تجسم فلورسانس- هدایت جراحی برای مراحل اولیه ی سرطان دهان” منتشر شد که نشان داد میزان عود موضعی مراحل اولیه ی سرطان سلول سنگفرشی و ضایعات پیش سرطانی درجه ی بالا در بیمارانی که از دستگاه VELscope tissue FV برای کمک به حذف حاشیه ی ضایعات درجراحی برای آنها استفاده شده بود، در مقایسه با آن دسته از بیمارانی که با روشهای مرسوم، محل و میزان گسترش ضایعات در آنها مشخص شده بود، کاهش یافت.

دکتر GANE، مدیر عامل شرکت LED دندانپزشکی می گوید: نتایج این مطالعه ی مهم بالینی مورد توجه بیماران مبتلا به سرطان دهان و پزشکان قرار گرفته است. شواهد بدست آمده از پژوهشهای مختلف موید استفاده از VELscope به عنوان یک مکمل مؤثر در درمان سرطان دهان می باشد، در عین حال بیشتر این پژوهشها از استفاده از این ابزار بهمراه معاینات جامع دهان و دندان برای غربالگری سرطانهای دهان و مراحل پیش سرطانی حمایت می کنند.

با آگاهی از آمار این سرطان، وقت آن فرا رسیده است که هر یک از ما ، سالانه برای معاینه سر و گردن از جمله غربالگری سرطان دهان اقدام کنیم. ما همچنین باید از بهترین ابزار برای افزایش شانس تشخیص این بیماری در مراحل اولیه استفاده کنیم. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار بیماریهای نامشخصی شده اید، بهترین راه مراجعه و اقدام برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه است.

منبع:

dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/874-oral-cancer-care-struggles-with-three-misconceptions#sthash.632J9K53.dpuf