Breaking News

نسل جدید دهانشویه ها با CHX کمتر

15 ژوئن 2022 -کلرهگزیدین دی گلوکونات(CHX) ، استاندارد طلایی در بین مواد ضد عفونی کننده ی دهانی در نظر گرفته می شود، اما استفاده از آن با تعدادی عوارض جانبی همراه است. در نتیجه، تقاضای فزاینده ای برای فرمولاسیون های جایگزین وجود دارد. به نظر می رسد یک دهانشویه ضد عفونی کننده این قابلیت را داشته باشد و آنCuraprox Perio plus regenerate است. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه برن در سوئیس انجام شد، نشان می دهد که Perio plus Regenerate ، به لطف ترکیب منحصربه‌فرد موادی که به آن افزوده شده است، دارای اثر ضد باکتریایی قوی با غلظت کمتری از CHX، است.

بیشتر از مجموع اجزای آن موثر است

CHX، یک ضد عفونی کننده دهانی برای درمان بیماریهای ناشی از بیوفیلم در دهان است. با این حال، استفاده از آن اغلب منجر به تغییر رنگ دندان، اختلال در چشایی و تحریک مخاط دهان می شود. اثر ضد باکتریایی آن همچنین می تواند همزیستی میکرو فلور دهان را در دوزهای بالاتر یا با استفاده طولانی مدت مختل کند. برند سوئیسی دهانشویه سلامت دهانCuraprox ، در رویکردی جدید دهانشویه ی Perio plus regenerate  را توسعه داده است. درصد کلرهگزیدین دی گلوکونات در این دهانشویه به منظور به حداقل رساندن عوارض جانبی به 0.09درصد محدود شده است و این شرکت با افزودن تعدادی از مواد فعال دیگر، محتوای کلی و فعالیت ضد باکتریایی آن را افزایش داده است.

در یک مطالعه ی آزمایشگاهی، محققان دانشگاه برن اثر محلول‌های دهانشویه مختلف- از جمله Curaprox Perio plus regenerate  – را بر 13 باکتری دهانی یافت شده در بیوفیلم مرتبط با پوسیدگی و بیماری پریودنتال با یکدیگر مقایسه کردند. محققان دریافتند که فرمول Perio plus regenerate  در برابر همه 13 مورد فعال است. تنها با 0.09درصد CHX، Perio plus regenerate  توانست به طور قابل توجهی تشکیل بیوفیلم را کاهش دهد. جالب اینجاست که این دهانشویه بهتر از دهانشویه های کلرهگزیدین دی گلوکونات با درصد بالاتر CHX بدون سایر مواد افزودنی، ‌توانست سرعت تشکیل بیوفیلم را کاهش دهد.

تغییر در شیمی، تغییر در ذهنیت

اثربخشی بالای دهانشویه ی Perio plus regenerate در برابر بیوفیلم، تنها با هم افزایی اجزای آن قابل توضیح است. سیتروکس، یک ترکیب بیوفلاونوئیدی ارگانیک، زنده ماندن بیوفیلم را کاهش می دهد و اثر ضد باکتریایی گسترده ای دارد. زایلیتول، تشکیل بیوفیلم را مهار می کند و اسید هیالورونیک باعث بهبود زخم می شود و دارای خواص ضد التهابی است. در نهایت، پلی ال لیزین، باعث افزایش محتوای تمام ترکیبات فعال در دهان می شود.

Ueli Breitschmid، مالک برند Curaprox توضیح داد: در سال‌های اخیر، نگرانی فزاینده‌ای در مورد تأثیر دوزهای بالای CHX بر میکروبیوم دهان وجود داشته است. بیش از 60 سال است که این برند سوئیسی در ماموریت خود برای دور کردن دندانپزشکی از رستوریشن و ترویج محصولات و مفاهیم کلی بهداشت دهان و دندان، بطور منحصر به فردی عمل کرده است. جبران دوز کمتر CHX با مواد افزودنی دیگر، به متخصصان دندانپزشکی اجازه می دهد تا از دوز کمتری از CHX استفاده کنند، اما همان اثر دهانشویه کلاسیک کلرهگزیدین دی گلوکونات 0.2%  را با عوارض جانبی کمتر بدست آورند. CHX  کمتر، به معنای آسیب کمتر به میکروبیوم و همزیستی سالم میکرو فلور دهان است.

مسواک زدن همچنان کلیدی است

تمام دهانشویه های مورد استفاده در این مطالعه تأثیر نسبتاً کمی بر بیوفیلم پریودنتال از قبل ایجاد شده داشتند. به گفته ی محققان، این نتایج دستورالعمل کلی بهداشت دهان و دندان را تأیید می کند که درمان با دهانشویه در طول درمان پریودنتال همیشه باید با جرم گیری و پلانینگ ریشه همراه باشد. درمان با مواد شیمیایی، مکملی در کنار حذف بیوفیلم بطور مکانیکی است. آموزش بیماران برای مسواک زدن صحیح با مسواک دستی و برس های بین دندانی کالیبره، همچنان کلیدی است.

این مطالعه با عنوان “فعالیت ضد بیوفیلم محصولات مراقبت از سلامت دهان حاوی کلرهگزیدین دی گلوکونات و سیتروکس” به صورت آنلاین در 12 فوریه 2020 در Oral Medicine منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/c/curaden-ag/news/less-chx-new-generation-of-mouthwashes-is-changing-therapy/