Breaking News

پریودنتیکس در حال حاضر فعال ترین تخصص دندانپزشکی در اروپا است

17 ژوئن 2022 – در کنگره ی EuroPerio10، دنتال تریبون بین المللی فرصت مصاحبه با پروفسور David Herrera، رئیس علمی کنگره امسال را بدست آورد. او استاد پریودنتیکس و دانشیار کلینیک های دندانپزشکی در دانشگاه Complutense در مادرید در اسپانیا است. او همچنین مدیر برنامه تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در رشته پریودنتیکس با گواهینامه ی معتبر از فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی (EFP) است.

پروفسور Herrera، ریاست علمی EuroPerio10 یک چالش به نظر می رسد. تجربه شما تا این لحظه چگونه بوده است؟

من سال ها است که با EFP همکاری می کنم. داشتن کرسی علمیEuroPerio10 ، مهمترین تعهد من تا به امروز بوده است. من مسئول طراحی و سازماندهی این برنامه علمی بوده ام. این وظیفه ای است که معمولاً در فاصله ی سه سال بین کنگره های یوروپریو به طول می انجامد، اما البته به دلیل همه گیری کووید-19 و به تعویق افتادن کنگره ی سال گذشته، من در این سمت برای چهار سال گذشته باقی ماندم. من در ریاست علمی این برنامه بهترین زمان را سپری کردم. این یک پاداش و فرصت بی­نظیر است که بتوانید با بهترین متخصصان دنیا کار کنید. سازماندهی این برنامه، کار بسیار دشوار و چالش برانگیزی بوده است. شما باید همیشه بهترین عملکرد خود را داشته باشید، اما در عین حال، این یک امتیاز است که با متخصصان برتر در این زمینه کار کنید. وقتی با برخی از آنها تماس گرفتم، انتظار داشتم که وقت نداشته باشند، یا علاقه ای به ارائه یک سخنرانی 20 دقیقه ای نداشته باشند. با این حال، این طور نبود. آنها تاریخ های EuroPerio را بعد از کنگره ی قبلی یادداشت می کنند و منتظر دعوت هستند. حتی بزرگ ترین متخصصان هم این کار را می کنند و ما معمولاً جواب منفی نمی گیریم. امسال بیش از 130 کارشناس سطح بالا در این کنگره شرکت می کنند.

در 16 ژوئن، سالن D مملو از شرکت کنندگانی بود که مشتاقانه منتظر پخش زنده ی دو عمل جراحی مخاط لثه بودند که قرار بود برای درمان چند تحلیل لثه انجام شود.

شما پس از این دوره فکر می­کنید که دلتان برای ادامه ی این کار تنگ میشود؟

بعد از EuroPerio10، من دوباره به عنوان رئیس کمیته ی کارگاهEFP ، به کارم ادامه می دهم. این کمیته در تهیه دستورالعملهای EFP برای درمان پریودنتیت مرحله IV مشارکت داشته است.

فدراسیون پریودنتولوژی اروپا، یک برنامه علمی جامع را با بیش از 130 سخنران برای EuroPerio10  سازماندهی کرده است. لطفاً نکات مهم کنگره امسال را بیان کنید؟

جراحی­های زنده قطعاً از نکات برجسته در این کنگره هستند. پروفسور Giovanni Zucchelli، اولین عمل جراحی زنده را در دانشگاه کپنهاگ در آخرین کنگره EuroPerio در آمستردام هلند انجام داد. در کنگره ی EuroPerio10، شرکت کنندگان قادر خواهند بود دو رویکرد مختلف را برای درمان چندین ناحیه از تحلیل لثه تماشا و مقایسه کنند. دکتر Ion Zabalegui از بیلبائو در اسپانیا و دکترMassimo de Sanctis از میلان در ایتالیا، همین عمل جراحی را به صورت زنده انجام خواهند داد و شرکت کنندگان در هر مرحله راهنمایی خواهند شد. عمل جراحی زنده ی دیگری توسط دکتر ایستوان اوربان از بوداپست در مجارستان انجام خواهد شد.

در EuroPerio10، دستورالعمل EFP برای درمان پریودنتیت در مرحله IV مورد بحث قرار خواهد گرفت. مهم ترین چالش ها در این زمینه چیست؟

پریودنتیت در مرحله IV ، شدیدترین و پیشرفته ترین مرحله ی بیماری پریودنتیت است. در این مرحله تخریب استخوان تا 50 درصد یا بیشتر پیشرفت کرده است، و تفاوت بین مرحله IV و مرحله III ، عواقب ناشی از آنها است. دندان ها در حال حرکت هستند یا در موقعیت متفاوتی قرار گرفته اند. عملکرد جویدن خوب نیست و ممکن است بیش از پنج دندان از دست رفته باشد، بنابراین مشکلات زیادی پیش روی بیمار در مرحله ی IV پریودنتیت است. حتی اگر بتوانیم عفونت را درمان کنیم و بافت پریودنتال را دوباره به وضعیت سالم بازگردانیم، دهان به درستی کار نمی کند. بنابراین، شما به کارهای درمانی بیشتری نیاز دارید.

در دستورالعمل جدید، ما کارهای دیگری را که باید برای بیمار مبتلا به پریودنتیت مرحله IV انجام دهید، توضیح داده ایم. برای مثال کارهایی که باید برای بازیابی عملکرد جویدن بیمار انجام داد که ممکن است به درمان ارتودنسی، پروتز دندان یا ایمپلنت دندان نیاز داشته باشد، شما باید هر کاری که لازم است را پس از بازیابی سلامت بافت پریودنتال انجام دهید تا محیطی پایدار ایجاد کرده و سلامت دهان را بازیابی کنید.

دو مورد از پرکاربردترین رویکردها در کنگره ی EuroPerio10 ارائه شد: تکنیک تونل که توسط دکتر Ion Zabalegui  از بیلبائو در اسپانیا انجام شد و فلپ پیشرفته که توسط دکتر Massimo de Sanctis از دانشگاه Vita-Salute San Raffaele  در میلان ایتالیا انجام شد. جراحی ها به صورت موازی انجام می شد و به طور متناوب نشان داده می شد و به شرکت کنندگان اجازه می داد مراحل اساسی هر روش را دنبال کنند.

بنابراین، به نظر می رسد یک رویکرد بین رشته ای در درمان پریودنتیت مرحله IV ضروری است؟

دقیقا، این خیلی مهم است. به نظر می‌رسد ارتودنتیست‌ها، پروستودنتیست ها و سایر متخصصان از این موارد بسیار می‌ترسند، زیرا بر این باورند که پیش‌آگهی این موارد ضعیف خواهد بود و ارزش سرمایه‌گذاری زمان و هزینه برای آن بیماران را ندارد. با این حال، بر اساس شواهد و آنچه این دستورالعمل نشان می دهد، در بیشتر موارد قابل درمان است. شما می توانید کار و کارهای بسیار بهتری از کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت انجام دهید، زیرا حفظ دندان پیش آگهی بهتری نسبت به ایمپلنت دارد.

این دستورالعمل توصیه هایی به پریودنتیست ها، ارتودنتیست ها و متخصصان پروتز می دهد تا بتوانند برای نتایج درمانی بهتر با یکدیگر همکاری کنند. شدیدترین موارد پریودنتیت -پریودنتیت مرحله IVمعمولاً با کشیدن کامل دندانها، پروتزهای کامل دهان و ایمپلنت درمان می شوند. ما نشان دادیم که می توان از این امر اجتناب کرد. البته برای موفقیت به تجزیه و تحلیل و تشخیص پیشرفته تری نیاز است، اما امکان پذیر است و ارزش بررسی را دارد. در پایان، ممکن است نیاز به کشیدن کامل دندانها باشد، اما این دستورالعمل راه دیگری را برای بررسی و درمان موارد شدید پریودنتیت ارائه می دهد.

مسیر فعلی رشته پریودنتیکس و عوامل موثر بر تغییر آن را چگونه توصیف می کنید؟

در زمینه ی تخصص های دندانپزشکی، فکر می کنم پریودنتیکس در حال حاضر فعال ترین تخصص در اروپا است. از منظر عملکرد بالینی، تقاضا زیاد است زیرا پریودنتیت بسیار شایع است. پیری جمعیت عامل دیگری برای افزایش تقاضا است زیرا پریودنتیت در جمعیت های مسن بیشتر دیده می شود.

پریودنتیکس، همچنین بیش از سایر تخصص ها به علوم پایه مانند میکروبیولوژی، زیست شناسی و بافت شناسی مرتبط است. می توانم بگویم که 20 درصد از مقالات علمی در دندانپزشکی در مورد پریودنتیکس و 25 درصد از مرورهای سیستماتیک در دندانپزشکی در مورد پریودنتیکس است.

در نهایت، پریودنتیت به راحتی قابل درمان است اما درمان بیماری های مرتبط با ایمپلنت بسیار دشوار است، زیرا سطوح دندان ها را می توان تمیز کرد، در حالی که سطح ایمپلنت به سختی درمان یا ضد عفونی می شود.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/periodontics-is-now-the-most-active-specialty/